شماره امروز: ۵۴۷

| | |

پیروز حناچی، شهردار تهران گفت: شهرداری تهران با وجود عدم اعتماد بانک‌ها به دلیل بدحسابی و نوسانات بازار ارز و تحریم در توسعه حمل و نقل عمومی با مشکلاتی مواجه است؛

پیروز حناچی، شهردار تهران گفت: شهرداری تهران با وجود عدم اعتماد بانک‌ها به دلیل بدحسابی و نوسانات بازار ارز و تحریم در توسعه حمل و نقل عمومی با مشکلاتی مواجه است؛ اما باز هم در حال توسعه حمل و نقل عمومی است. حناچی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چشم‌انداز بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در پایتخت با بیان اینکه تامین ۶۳۰ واگن برای مترو به مراحل نهایی رسیده است، گفت: بانک مرکزی باید برای تامین ۶۳۰ واگن، ضمن تعیین بانک عامل داخلی، نامه‌ای را برای شرکت بیمه صادرات چین ارسال کند تا کار تأمین واگن رسما آغاز شود.

وی با بیان اینکه دولت برای بازسازی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس اعتبار در نظر گرفته است، افزود: همچنین از محل تبصره ۱۸ اعتباراتی برای خرید اتوبوس‌های جدید در نظر گرفته است و با همکاری صندوق امید نیز در حال دریافت تسهیلات برای خرید اتوبوس‌های جدید برای شهر تهران هستیم که اگر تامین شود؛ بخش زیادی از بحران کمبود وسایل حمل و نقل عمومی حل می‌شود.

شهردار تهران افزود: البته راه‌های دیگری را برای تامین واگن در نظر گرفتیم اما از آنجایی که در شرایط تحریم قرار داریم، نمی‌توانم از آنها نام ببرم تا مبادا «تحریم‌گران» این راه‌ها را نیز نشان کنند؛ البته مردم تهران مطمئن باشند که ما اقدامات جدی برای حل مشکلات حمل و نقل در این شرایط سخت دنبال می‌کنیم. وی با بیان اینکه تلاش داریم پای اتوبوس‌های برقی را به تهران باز کنیم، گفت: سوخت‌های فسیلی موجب آلودگی مضاعف می‌شوند و باید کلا به سمت خودروهایی با آلودگی کمتر و حتی پاک برویم که با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری تولید اینگونه خودرو، واردات و حتی مونتاژ توسط تولید‌کنندگان داخلی در دستور کار قرار گرفته است که البته گرایش به سمت خودروهای پاک یک الزام است. حناچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این وعده‌ها از جمله خرید ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای تهران روی کاغذ مانده، اظهار کرد: تامین اعتبار خرید ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس، بانک عامل می‌خواهد؛ اما شهرداری به دلیل بدحسابی‌های قبلی که در پرداخت تسهیلات داشته، در حال حاضر نمی‌تواند با بانک‌های عامل به توافق برسد.

وی با بیان اینکه بدحسابی‌های قبلی شهرداری عمدتا در حوزه حمل و نقل عمومی بوده است، افزود: یعنی به عبارتی دیگر توسعه مترو سبب شده، شهرداری به هر قیمتی تسهیلات اخذ کند، اما بازپرداخت‌ها به تعویق افتاده و به دلیل بدحسابی مجبور شدیم عمده منابع را بدهیم تا بخشی از بدهی‌ها را پرداخت کنیم و بانک‌ها و موسسات مالی را راضی کنیم تا به ما تسهیلات بدهند. شهردار تهران با بیان اینکه سخت‌ترین بخش کار پیدا کردن بانک عامل است تا بتواند تامین اعتبار کند، افزود: البته نوسانات بازار ارز هم در این موضوع بی‌اثر نیست و یکی از دلایل بی‌علاقگی بانک‌ها برای ورود به این موضوعات، نوسانات ارز است.

وی تاکید کرد: شهرداری تهران در این شرایط سخت در حال تامین منابع مالی لازم برای توسعه حمل و نقل است؛ اما دقت داشته باشید توسعه حمل و نقل نیازمند اعتبارات زیادی است و آن زمانی که شهرداری درآمدهای چند صد میلیاردی داشت باید این افزایش ناوگان کلید می‌خورد؛ چراکه حالا هر واگن مترو یک میلیون یورو ارزش دارد و قطعا تامین و خرید واگن‌های بیشتر در این شرایط، کار بسیار سختی است. حناچی با بیان اینکه زیرساخت‌های حمل ونقلی فراهم است، بگونه‌ای که خط 6 و 7 مترو برای واگن و تجهیزات «له له می‌زند» افزود: در این شرایط سخت به مردم قول داده‌ایم ماهی یک ایستگاه مترو افتتاح کنیم و تا آنجایی که می‌توانستیم این مهم را نیز انجام دادیم و دیدید که ایستگاه متروی کیانشهر، را در به دور از هیاهو افتتاح کردیم چراکه تنها هدف ما خدمت به مردم و کسب رضایت آنها است.

    رویکرد قبلی بانک شهر حاتم بخشی بود

وی در پاسخ به اینکه مدیریت شهری پیشین از ظرفیت بانک شهر برای توسعه امورات شهر استفاده می‌کرد؛ اما در این دوره چرا این کمک کمتر شده است؟ گفت: همین اتفاق بانک شهر که همواره پشتیبان پروژه‌های شهرداری بود سبب شد که بانک مرکزی جلوی تسهیلات بی‌ضابطه این بانک را بگیرد.

شهردار تهران با بیان اینکه در گذشته رویکرد «حاتم بخشی» در بانک شهر وجود داشت اما حالا این بانک به عنوان یک بانک حرفه‌ای عمل می‌کند، گفت: منابعی که شهرداری به بانک شهر در ازای دریافت تسهیلات داده، عمدتا دارای مشکلات حقوقی است و این مساله سبب ایجاد اختلافی فی مابین ما و بانک مرکزی شده که در حال پیگیری هستیم اما دقت داشته باشید، اینکه ما به هر قیمتی، تسهیلات بگیریم تبعاتی دارد که ما هم‌اکنون در حال جبران تبعات تصمیمات مدیریت قبلی هستیم.

    مخالفت وزارت صمت با واردات اتوبوس

در شرایطی که حناچی از تلاش برای ورود و فعالیت اتوبوس‌های برقی در پایتخت سخن به میان آورده که که مهدی همتی مقدم، مشاور اقتصادی و سرمایه‌گذاری معاونت حمل و نقل شهرداری تهران از عدم موافقت وزارت صنعت با واردات اتوبوس گلایه کرد. همتی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد اتوبوس‌های پایتخت با داشتن سنی بیش از 10 سال فرسوده هستند و هر لحظه احتمال وقوع حادثه‌ای همچون دانشگاه آزاد می‌رود گفت: در ۲ سال گذشته برای نوسازی اتوبوس‌های شهر تهران تلاش زیادی صورت گرفته است اما بنا به دلایل مختلفی، اتفاق خوبی در این حوزه رخ نداده است و شاید یکی از دلایل عدم موفقیت در نوسازی اتوبوس‌ها، تصمیمات وزارت صنعت بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته طرحی موسوم به طرح ریاست‌جمهوری برای نوسازی و توسعه ناوگان اتوبوس‌های شهری و بین شهری آغاز شد اما به نتیجه نرسید، افزود: متاسفانه باید اعلام کنم که عدم موفقیت در نوسازی اتوبوس‌های پایتخت تنها ۳۰ درصد به دلیل تحریم‌ها است و ۷۰ درصد آن مربوط به مشکلات داخلی است.

مشاور اقتصادی و سرمایه‌گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده دولت باید برای خرید هر دستگاه اتوبوس ۱۴۲ دلار پرداخت کند و شهرداری تهران نیز با توجه به تزریق بهای اوراق مشارکت سال ۹۸ توانایی خرید ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس را دارد اما با اینکه از نظر نقدینگی تامین هستیم ولی تاکنون موفق نشدیم حتی یک دستگاه اتوبوس نیز خریداری کنیم. وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه واردات اتوبوس را نمی‌دهد و تاکید می‌کند که حتما باید از توان خودروسازان داخلی استفاده شود، ادامه داد: علی‌رغم این موضوع، شواهد حکایت از آن دارد که خودروسازان داخلی توان تولید اتوبوس را ندارند.

همتی مقدم با بیان اینکه چندی پیش شهرداری منطقه ۲ مناقصه‌ای را برای خرید ۱۳ دستگاه اتوبوس آن هم دو مرتبه برگزار کرد، ولی هیچ تولیدکننده‌ای در این مناقصه شرکت نکرد، گفت: چندی پیش معاونت حمل و نقل نیز مناقصه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس را برگزار کرد و علی‌رغم آنکه ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بود و به تمامی تولیدکنندگان نیز نامه‌نگاری کرده بود، اما هیچکدام حاضر به شرکت در این مناقصه نشدند و این نشان می‌دهد حتی با وجود نقدینگی، ظرفیت تولید در کشور وجود ندارد.

وی اظهار کرد: شهرداری تهران منابع لازم برای خرید ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دستگاه را دارد اما توانایی تولیدکنندگان به این میزان نیست و از سوی دیگر وزارت صنعت نیز اجازه نمی‌دهد اتوبوسی وارد کشور کنیم و باید اعلام کنم با توجه به سن فرسودگی اتوبوس‌های پایتخت و همچنین عدم موافقت وزارت صنعت، اگر حادثه‌ای رخ دهد مسوولیت آن با وزارت صنعت است.

مشاور اقتصادی و سرمایه‌گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه پس از افزایش نرخ بنزین از مردم درخواست شد که از حمل و نقل عمومی استفاده کنند گفت: مردم از اتوبوس و مترو استقبال کردند اما شهرداری نیز باید نواقص خود را در این زمینه رفع کند ولی می‌بینیم که همراهی لازم در این خصوص انجام نمی‌گیرد. همتی‌مقدم با تاکید بر اینکه در این خصوص با معاول اول رییس‌جمهوری و وزارت صنعت نامه‌نگاری شده است گفت: ما معتقدیم خودروسازان می‌توانند نسبت به واردات اتوبوس اقدام کنند و سود این واردات نیز به جیب کارگران آنها برود؛ چراکه مساله مهم برای ما ورود اتوبوس‌های نو به تهران است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران