شماره امروز: ۵۴۷

جزییات جدیدی از رژیم ترافیکی پایتخت در سال آینده اعلام شد

| | |

یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران جزییاتی جدید از شیوه اجرای طرح ترافیک در سال 99 را اعلام کرد.

گروه راه و شهرسازی|

یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران جزییاتی جدید از شیوه اجرای طرح ترافیک در سال 99 را اعلام کرد. بعد از حرف و حدیث‌های بسیاری که درباره افزایش بیش از 60 درصدی نرخ عوارض ترافیک سال 99 مطرح شد و مخالفت برخی اعضای شورای شهر با این موضوع یوسف حجت عنوان کرد که نرخ عوارض در محدوده طرح ترافیک 21 درصد و در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا یا همان زوج و فرد سابق 66 درصد افزایش خواهد یافت. به گفته او، مهم‌ترین تغییر طرح ترافیک سال آینده رزروی شدن آن است.

حجت جزییات دیگری از تغییرات طرح ترافیک سال 99 را نیز عنوان کرد و از رفع برخی ایرادات پلیس به اجرای طرح‌های ترافیکی پایتخت خبر داد. او با بیان اینکه یکی از ایرادات پلیس عدم تعیین سقف ورود به محدوده‌های طرح ترافیک بود، گفت: پلیس معتقد است که عدم تعیین سقف ورود به محدوده طرح‌های ترافیکی در سال ۹۸ موجب شده است که تعداد خودروهای ورودی به محدوده بیشتر شود.

حجت با بیان اینکه براساس مصوبات بالادست سقف ۱۰۳ هزار خودرو برای ورود به محدوده طرح ترافیک تعیین شده است که برای سال آینده افراد باید حتما روز ورود خود را از قبل رزرو کنند، گفت: یکی از ایرادات پلیس این است که در حلقه دوم طرح، عدم تعیین سقف سبب شده است که شاهد افزایش ترافیک در حلقه دوم اجرای طرح باشیم. بررسی‌های معاونت حمل و نقل نیز نشان داده است که به‌طور متوسط حدود ۴ درصد افزایش ترافیکی در حلقه دوم اجرای طرح داشته‌ایم که بر همین اساس پلیس درخواست داشت برای حلقه دوم نیز فارغ از ۲۰روز تردد رایگان در هر فصل، سقف ورود در نظر بگیریم که در حال حاضر در حال بحث هستیم چرا که باید این موضوعات در شورای ترافیک به تصویب برسد. سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در مورد ساعت طرح ترافیک نیز طبق درخواستی که پلیس داشته در ساعت طرح ترافیک در نیمه اول سال تا ساعت 19 و در نیمه دوم سال تا ساعت 18 خواهد بود چرا که در 6 ماه اول سال روزها بلند است و مردم تا ساعت بیشتری در سطح شهر تردد می‌کنند. پلیس نظر دیگری هم در این زمینه داشته و اینکه ساکنان محدوده طرح ترافیک هر ساعتی که خواستند بتوانند از محدوده خارج شوند و ما اعلام کردیم این مساله قابل اجرا نیست چرا که امکان کنترل آن وجود ندارد و مادامی که نتوانیم مسیر تک تک خودروها را کنترل کنیم این موضوع نیز محقق نخواهد شد.

   افزایش 21 درصدی نرخ طرح ترافیک

وی در مورد اینکه نرخ عوارض طرح ترافیک در سال 99 چقدر خواهد بود، گفت: به احتمال زیاد این نرخ 21درصد افزایش می‌یابد و از 23 هزار تومان پایه به 28هزار تومان خواهد رسید و همه با این مساله موافق هستند و کمیسیون‌های شورای شهر نیز نظرشان را مطرح کردند و رأی‌شان مثبت است.

سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: در سال جاری تردد خودروها در محدوده کاهش طرح ترافیک بیشتر شد، به دلیل اینکه نرخ عوارض آن 50 درصد کمتر از نرخ عوارض طرح حلقه اول بود. البته زمانی که طرح زوج و فرد اجرا می‌شد مردم باید صد درصد هزینه طرح ترافیک را پرداخت می‌کردند.این موضوع سبب شده بود که افزایش تردد در محدوده کاهش آلودگی هوا بیشتر باشد و برای همین امسال عوارض آن را بیشتر در نظر گرفتیم و آن را به 66 درصد رسانده‌ایم.

حجت در مورد درخواست پلیس مبنی بر عدم اجرای طرح‌های ترافیکی در روز پنجشنبه گفت: این درخواست رد شد چراکه اگر طرح‌های ترافیکی به خصوص در رینگ دوم (زوج و فرد سابق) اجرایی نشود قطعا شاهد ترافیک بیشتر در روزهای پنجشنبه خواهیم بود و در سال آینده مانند گذشته طرح‌های ترافیکی در روز پنجشنبه اجرایی می‌شود.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با اجرای طرح ترافیکی جدید توانستیم ترافیک را از ساعات پیک به غیر پیک سوق دهیم گفت: طرح ترافیک فعلی یکی از پیشرفته‌ترین طرح‌هایی است که در دنیا اجرایی شده است و به همین دلیل نیاز به تغییر اساسی ندارد بلکه تنها با انجام اصلاحات کوچکی می‌توانیم این طرح را در شهر تهران اثرگذارتر کنیم. حجت در تشریح دستاوردهای اجرای این طرح با بیان اینکه اجرای طرح ترافیک موجب شده است که ۳۱ درصد از خودروهای پایتخت در سال جاری برای استفاده از تخفیف معاینه فنی برتر اخذ کنند، گفت: این دستاورد بزرگی است که توانستیم با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا و طرح جدید ترافیکی به دست بیاوریم چرا که پیش از این شهروندان میل و رغبتی برای دریافت معاینه فنی معمولی نداشتند اما حالا آنها را مجاب کردیم که معاینه فنی برتر اخذ کنند.

حجت در پاسخ به این سوال که سرانجام اختلاف شهرداری تهران و پلیس در مورد عدم ارایه کد تخلف به دوربین‌های شهرداری و پلیس به کجا رسید، گفت: علی الاصول این مشکل باید حل شود چرا که این دوربین‌ها ابزار پلیس هستند و پلیس می‌تواند با استفاده از ظرفیت این دوربین‌ها مدیریت بهتری بر ترافیک و شهر داشته باشد.

لازم به ذکر است روز یکشنبه نیز اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی شورا جزییات لایحه نرخ عوارض محدوده‌های طرح ترافیک را تصویب کردند. بر این اساس از سال آینده اگر شهروندی روزهای ورود به طرح ترافیک را رزرو کند اما وارد نشود ۲۰ درصد از این مبلغ در حساب کاربری وی منظور می‌شود. همچنین موسسات اتومبیلرانی و آژانس‌ها اگر سه سند سفر در روز ثبت کنند نرخ آنها با ضریب سه دهم محاسبه می‌شود.  همچنین از آن جا که شهرداری بسته‌های اعتباری طرح ترافیک شش ماه را با ضریب ۸ دهم پیشنهاد داده بود و کمیسیون حمل و نقل شورا نیز بسته یک ساله با ضریب ۷ دهم پیشنهاد   کرده بود که در نهایت هم بسته شش ماهه و هم بسته یک ساله اعتباری طرح ترافیک به تصویب رسید.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران