وضعیت ایمنی ۸۲۷ مدرسه «قرمز» است

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۸۱۳

پیروز حناچی، شهردار تهران گفت: وضعیت ۸۲۷ مدرسه شهر تهران از نظر ایمنی در شرایط قرمز قرار دارد.

به گزارش ایلنا، حناچی در همایش سراسری مدرسه آماده که با حضور ۱۵۰۰ نفر از مدیران شهر تهران در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، گفت: آموزش مدیران و دانش‌آموزان در برابر حوادث و بحران‌ها از سال ۹۴ آغاز شده و تا به امروز ادامه داشته است. بررسی‌های مدیریت بحران از ۲۸۸۸ مدرسه در سطح شهر تهران نشان داده که وضعیت ایمنی ۱۲۳۵ مدرسه در شرایط زرد و ۸۲۷ مدرسه در وضعیت قرمز قرار دارند. بقیه مدارس نیز از نظر مخاطرات در حد آسیب کم هستند.

شهردار تهران با اشاره به زلزله کوبه ژاپن گفت: خسارت این زلزله ۱۰۰ میلیارد دلار ذکر شد اما ژاپنی‌ها از این زلزله استفاده کردند و آن را به یک لابراتوار عظیم آموزشی تبدیل کردند و بر مبنای آن بند به بند قوانینی را تدوین کردند که شرایط را تغییر داد. برای مثال مدل پل‌های آنها بعد از این زلزله تغییر کرد. ژاپنی‌ها درس‌های مختلفی در محورهای مختلف گرفتند که یکی از اینها ضرورت افزایش ایمنی حتی در بخش‌هایی بود که احتمال زلزله وجود ندارد.

وی افزود: درس دیگر افزایش سطح ایمنی در بافت‌های قدیمی است که ما از آن به عنوان بافت فرسوده استفاده می‌کنیم.شهردار تهران با اشاره به اینکه در تهران ۷۰ پل اصلی وجود دارد، اظهار کرد: این پل‌ها دایما در حال رصد و مانیتورینگ هستند.

وی افزود: دانش‌آموزان باید مورد یادگیری قرار بگیرند تا این آموزش‌ها به داخل خانه‌ها نیز راه یابند. همکاری شهرداری با آموزش و پرورش دارای وجوه مختلف است و می‌توانیم از ظرفیت مدارس برای آموزش و فرهنگ‌سازی استفاده کنیم.در پایان این مراسم سند همکاری چهارجانبه بین شهرداری تهران، وزارت آموزش و پرورش و سازمان پدافند غیرعامل امضا شد. همچنین در این مراسم از سند تکمیل شده مخاطرات مدارس شهر تهران رونمایی شد.

 ایمنی مدارس پایتخت؟

در همین حال، محسن هاشمی‌رفسنجانی، رییس شورای شهر تهران نیز گفت: حدود ۷۰ درصد ساختمان‌ها بالای ۲۰ سال هستند و تهران در ایمنی مدارس، در جایگاه سی‌ام ایستاده است.محسن هاشمی در همایش گام دوم برنامه طرح مدرسه آماده گفت: از مدیران مدرسه عذرخواهی می‌کنم چرا که شهر تهران نسبت به مسائل آموزش و پرورش و مخصوصاً زیرساخت‌های آموزشی کوتاهی کرده‌اند و سعی کرده‌ایم این کوتاهی که در سال‌های گذشته انجام شده است را جبران کنیم. وضعیت تهران بسیار بد است و از نظر زیرساخت‌ها در ردیف آخر قرار داریم که باید اصلاح کنیم.رییس شورای شهر تهران افزود: در شهر تهران فعالیت‌های زیادی انجام شده است و در مواردی از دولت هم بیشتر هزینه کرده‌ایم ولی متاسفانه نسبت به آموزش و پرورش که رکن اصلی فرهنگ هر جامعه‌ای است کوتاهی شده است.

 4 هزار مدرسه در پایتخت

هاشمی با بیان اینکه ۱۳ هزار مدرسه در استان تهران و 4 هزار مدرسه در سطح شهر تهران است، گفت: وضعیت مدارس در سراسر کشور بهتر از تهران است حتی در شهرستان‌های استان تهران نیز وضعیت بهتر است چرا که عمر مدارس آنها کمتر از ۲۰ سال است و شاید ۳۰ درصد مدارس بیشتر از ۲۰ سال عمر داشته باشد اما در تهران نزدیک به ۷۰ درصد مدارس وضعیت خوبی ندارند و لازم است با کمک شورای شهر و شهردار تهران همان‌گونه که در طرح تفصیلی دیده شده است اقدامات لازم صورت بگیرد.

او افزود: در میان ۳۱ استان، تهران مقام سی‌ام در وضعیت ایمنی مدارس را دارد.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: گفته می‌شود طرح مدرسه آماده با همکاری دانش‌آموزان این آمادگی آموزش داده می‌شود اما مدرسه‌ای که با یک توفان یا زلزله می‌ریزند، دانش‌آموزی نمی‌ماند که بخواهد از اپلیکیشن مدرسه آماده استفاده کند.

هاشمی گفت: افزایش ایمنی زیر ساخت‌های مدارس نیازمند توجه ویژه دولت است و ما هم در شهرداری به حوزه مدیریت شهری کمک خواهیم کرد.

او ادامه داد: مسائل و وضعیت روانی جامعه اهمیت زیادی دارد و در اپلیکیشن شهر آماده نیز این موضوع دیده شده است همچنین نقش مدیران مدرسه در این موضوع اهمیت زیادی دارد و باید به این مورد توجه ویژه‌ای شود.رییس شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد رسانه ملی گفت: رسانه ملی ما بعضاً در این موارد به صورت دستوری و از بالا به پایین عمل می‌کند و از لحاظ روانی به خوبی عمل نمی‌کند در همین حوادث اخیر هم افراط و تفریط عمل شد اینکه به حوادث کرمان توجه جدی نشد و حرفی زده نشد و در مورد برخی حوادث آن قدر پمپاژ هیجان و احساسات شد که می‌تواند اثر معکوس بگذارد.

 50 حکم قضایی علیه مدارس

او ادامه داد: مباحث روانی اولین نکته در بحران است اما مورد دیگری که همه به آن توجه می‌کنیم بحث زیرساخت‌ها است. اولویت دولت مرحوم هاشمی آموزش بود و به زیرساخت اهمیت داده شد اما کم‌کم این موضوع در تهران کمرنگ شد و در حال حاضر در سطح بسیار پایین است به‌طوری که امروزه بیش از ۵۰ حکم قضایی علیه آموزش و پرورش گرفته شده است تا مدارس قلع و قمع می‌شود.هاشمی ادامه داد: بحران‌های این روزها شبیه بحران‌های سال‌های آخر جنگ تحمیلی است. آن زمان اعتماد عمومی زیاد بود اما در شرایطی هستیم که به دلیل بدعهدی‌های امریکا و کار سخیف برجام و مجموعه‌ اتفاقاتی که بر شرایط کشور حاکم شد راه‌حل به نظر نمی‌آید راه‌حل کوتاه‌مدتی داشته باشیم اما در میان مدت قرار است با توجه به دستورات مقام معظم رهبری مسیر افزایش مقاومت را دنبال کنیم تا بتوانیم به شرایط عادی بازگردیم.رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری در حوزه مدیریت بحران دارای زیرساخت‌های مناسبی است افزود: طی دو سال گذشته ارتباطات سیستماتیک قوی بین شورای شهر و شهرداری برقرار شد و لازم است ارتباط قوی و سیستماتیک بین شهرداری و آموزش و پرورش نیز برقرار کنیم تا بتوانیم با استفاده از اپلیکیشن شهر آماده نسبت به حل مشکلات زیرساختی شهر تهران با کمک آموزش اقدام کنیم.

 

ارسال نظر