هوای تهران هفته آینده هم آلوده است

۱۳۹۸/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۳:۴۱
کد خبر: ۱۶۰۱۰۲
هوای تهران هفته آینده هم آلوده است

گروه راه و شهرسازی|

 بیشتر از 10 روز است که آلودگی هوا بلای جان ریه تهرانی‌ها شده و ظاهرا به این زودی‌ها نیز قرار نیست دست از سر شهروندان بردارد. علی‌رغم پیش‌بینی بارش باران در روز 5 شنبه اما گزارش هواشناسی حاکی از این است که هفته آینده نیز آلودگی هوا در تهران و کلان‌شهرها ادامه خواهد داشت.

به گزارش «تعادل»، از ابتدای هفته جاری مدارس تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند. کمیته اضطرار در جلساتی که برگزار کرد به این نتیجه رسید که مدارس تا پایان هفته تعطیل شود تا شاید با این تصمیم آلودگی هوا در تهران کاهش یابد. اما این تصمیم کمکی به رفع آلودگی هوای پایتخت نکرد و در روزهای پایانی هفته شاهد افزایش آلودگی هوا بودیم. به‌طوری که روز گذشته شاخص آلایندگی در برخی مناطق از عدد 200 عبور کرد و به شرایط اضطرار رسید. بر این اساس، شاخص آلایندگی در شهرری روی عدد 213، در شادآباد روی عدد 212، منطقه 11 روی عدد 202 و منطقه شریف بر روی عدد 205 قرار گرفته است.در 18 منطقه از تهران وضعیت آلودگی هوا تشدید شده و شاخص کیفیت حداقل بر روی عدد 117 حداکثر بر روی عدد 213 قرار گرفت.گفتنی است تهران از ابتدای سال 25 روز هوای پاک، 194 روز هوای سالم، 57 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 4 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

   متهمان اصلی آلودگی هوا

 روز گذشته افشین حبیب زاده، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در یادداشتی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد، وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی را متهمان اصلی آلودگی هوا برشمرد. تنها راهکاری که در این مدت مسوولان برای کاهش آلودگی هوای تهران در نظر گرفته‌اند، تعطیلی مدارس و زوج و فرد کردن خودروها از در منازل است، این در حالی است که مهم‌ترین منابع آلاینده خودروها و کارخانه‌های هستند که مازوت می‌سوزانند. واقعیت این است که راه‌حل آلودگی هوا تعطیلی مدارس و ادارات نیست و طی هفته گذشته تعطیلی مدارس تاثیری بر کاهش آلودگی هوا نداشت. وقتی مدارس تعطیل می‌شود برخی از خانواده‌ها فکر می‌کنند اعضای خانواده با هم هستند پس بهتر است به کارهای عقب افتاده برسند. به خرید و گردش می‌روند و این یعنی تحرک دوباره در شهر.

سال 93 پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه در میان مدت شهر تهران تعطیلات سه هفته‌ای را از هفته چهارم آبان داشته باشد و به جای آن مدارس یک ماه زودتر در شهریور آغاز به کار کنند که طرح مفیدی بود. هم به صنعت گردشگری جنوب کشور کمک می‌کرد، هم مشکلات تعطیلات بی‌برنامه آلودگی هوارا کم می‌کرد. مردم هم فرصت داشتند که برای این زمان برنامه مناسبی برای خود و خانواده مهیا کنند. اما آن زمان نماینده وزارت آموزش پروش به‌شدت مخالفت کرد. اکنون فرصت مناسبی است تا دوباره به این طرح پرداخته شود. پرواضح است تا زمانی که برنامه‌ریزی خاصی برای کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها وضع نشود، شرایط تغییر نخواهد کرد و تجربه چند روز اخیر هم نشان داد که تعطیلی مدارس راهکار مناسبی برای رفع این معضل نیست.

   2 منطقه تهران فاقد دستگاه سنجش آلودگی

در این شرایط برخی شهروندان از نبود دستگاه سنجش آلودگی هوا در دو منطقه از تهران اظهار گلایه و نارضایتی دارند. در این خصوص احمد طاهری، مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران توضیحاتی در مورد نبود دستگاه سنجش آلودگی هوا در دو منطقه 4 و 12 توضیحاتی ارایه کرد و گفت: تصور اینکه باید در هر منطقه از تهران یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا داشته باشیم، اشتباه است چرا که مرزبندی مناطق مربوط به روی زمین بوده و برای آلودگی هوا مرزبندی نداریم.او افزود: اگر بخواهیم برای هر منطقه یک ایستگاه در نظر بگیریم باید برای مناطق 5، 22 و 2 که وسعت زیادتری دارند دستگاه‌های بیشتری نسبت به مناطق 10، 11 و 12 که وسعت کمتری دارند اختصاص دهیم.اینکه نام هر ایستگاه به اسم منطقه در نظر گرفته شده دلیلی بر کیفیت هوای همان منطقه نیست چرا که هر ایستگاه تنها تا چند صد متر اطراف خود را گزارش می‌دهد و اندازه‌گیری‌ها نقطه‌ای است. بنابر این گزارش ایستگاه‌های آلودگی هوا تنها به معنای وضعیت هوای چند صد متر اطراف دستگاه است.

وی تصریح کرد: این امکان وجود ندارد که برای همه تهران نقطه به نقطه دستگاه سنجش آلودگی هوا بگذاریم. در هیچ جای دنیا نیز چنین نیست همچنین در طراحی شبکه سنجش آلودگی هوا معیارهایی داریم و باید کاربری‌های شهری در این زمینه را پوشش دهیم. به عبارتی کیفیت هوا هم در مناطق ترافیکی و هم در مناطق مسکونی سنجیده می‌شود و بر اساس میانگین به دست آمده شاخص کیفیت هوای تهران را به دست می‌آید.

طاهری یادآور شد: در منطقه شرق تهران 2 ایستگاه پیروزی و گلبرگ را داریم که یکی ترافیکی و دیگری مسکونی است و در فاصله کمی از هم قرار دارند و عددهای متفاوتی نشان می‌دهند و گزارش دستگاه منطقه 13 که در محدوده پیروزی است به معنای آلوده بودن منطقه مسکونی نیست. بلکه وضعیت ترافیکی در آن لحاظ شده یا در منطقه 18 که ایستگاه در محدوده مسکونی قرار دارد، اگر گزارش سالم بودن هوا ارایه شد به معنای سالم بودن همه هوای منطقه 8 نیست.

او ادامه داد: مطالعات انجام گرفته به صورتی نیست که در همه مناطق دستگاه سنجش آلودگی بگذاریم ولی در منطقه 12 سازمان حفاظت محیط زیست ایستگاه سنجش آلودگی هوا دارد و شهرداری نیز در منطقه 11 که بافت و ساختار و وسعت یکسانی مشابه منطقه 12 دارد دارای دستگاه سنجش آلودگی هوا است. در منطقه 4 تهران نیز قبلا دستگاه سنجش آلودگی هوا داشتیم که به دلیل ضرورت اورهال شدن دستگاه مجبور به حذف آن شدیم البته باید توجه داشت که همه دستگاه‌های سنجش پس از مدتی به صورت دوره‌ای باید اورهال شوند که در شرایط تحریم این موضوع کمی با مشکل همراه شده است.

طاهری عنوان کرد: در حال حاضر مجموع ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست حدود 35 مورد است که اگر دو مورد از این دستگاه‌ها در مناطق نباشد خلل چندانی ایجاد نمی‌کند. در حال حاضر پکن نیز 35 ایستگاه سنجش آلودگی هوا دارد که آمار آن مشابه تهران است.

   وزش باد از امشب در پایتخت

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه سامانه بارشی از شمال‌ غرب و غرب وارد کشور شده است، ‌گفت: این سامانه امروز در ارتفاعات البرز مرکزی و استان‌های قزوین، گیلان، مازندران، البرز و تهران فعال خواهد بود که سبب بارش باران می‌شود که در مناطق سردسیر و ارتفاعات استان‌هایی که ذکر شد، بارش به صورت برف است.

صادق ضیاییان در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: امروز فعالیت این سامانه بارشی گسترش می‌یابد و علاوه بر مناطقی که ذکر شد، در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، همدان و مرکزی سبب بارش باران و وزش باد می‌شود. مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روز جمعه شدت بارش‌ها در استان‌های لرستان، کرمانشاه، کردستان، ایلام، غرب آذربایجان غربی و شمال خوزستان است. او ادامه داد: روز جمعه این سامانه در استان‌هایی که ذکر شد کماکان فعال است، همچنین در استان‌های مرکزی، اصفهان، خوزستان و قم هم بارش باران پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان اضافه کرد: روز جمعه شدت بارش‌ها در شمال ایلام و خوزستان، جنوب لرستان، غرب کردستان، شمال کرمانشاه و غرب آذربایجان غربی خواهد بود.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی بیان کرد: روز شنبه پیش‌ِرو بارش باران را در شرق سواحل خزر، غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، شرق خوزستان و شمال شرق خزر خواهیم داشت و روز یکشنبه هفته آینده در اغلب مناطق کشور مجدداً جو پایدار می‌شود.

او در تشریح وضعیت جوی تهران گفت: آسمان پایتخت امروز کمی ابری، در بعد از ظهر افزایش ابر و در شب نیمه‌ابری همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود، همچنین روز جمعه نیز آسمان تهران نیمه‌ابری و اوایل شب ابری همراه با بارش پراکنده و وزش باد خواهد بود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران 12 و 5 درجه خواهد بود.


وضعیت خطرناک آلودگی صوتی در ۱۲ نقطه پایتخت

بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت در تهران، در ۱۲ نقطه، آلودگی صوتی در مرحله خطرناک قرار دارد.  به گزارش مهر، بر اساس اطلاعات منتشر شده از ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت در تهران، آلودگی صوتی در ۱۱ نقطه در مرحله خطرناک قرار دارد.

ایستگاه‌های میدان نماز، خراسان، میدان الغدیر، منطقه ۱۸، بعثت، افسریه، نیروی هوایی، شهید گمنام، شهران، تهرانسر، حکیم و آذری ایستگاه‌هایی هستند که شاخص آنها بالای ۷۰ و خطرناک است.

همچنین ۱۰ نقطه دارای شاخص آزاردهنده و پنج نقطه نامناسب برای کودکان و بیماران است و از میان ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت در تهران تنها دو نقطه وضعیت مناسب و سالم دارند که ایستگاه‌های شهید محلاتی و گلبرگ هستند.

 

 

ارسال نظر