شماره امروز: ۵۴۷

آیا تغییر الگوی استفاده از حمل و نقل عمومی دایمی خواهد بود؟

| | |

مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: شلوغی مترو مربوط به نقص فنی نیست بلکه تغییر قیمت بنزین مسافران مترو را افزایش داده است.

مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: شلوغی مترو مربوط به نقص فنی نیست بلکه تغییر قیمت بنزین مسافران مترو را افزایش داده است.

محسن محمدیان مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره علت شلوغی برخی از ایستگاه‌های مترو اظهار کرد: افزایش نرخ بنزین تعداد مسافران مترو را نسبت به قبل بیشتر کرده و امروز ازدحام و شلوغی مترو در ایستگاه‌های 2 و 4 مشهودتر بود.

وی با اشاره به اینکه روزانه بیش از 2.5 میلیون سفر از طریق مترو انجام می‌گیرد، گفت: سرفاصله حرکت قطارها نسبت به گذشته کاهش یافته تا بتوانیم مسافران بیشتری را از طریق خطوط مترو جابه‌جا کنیم.

مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران اظهار کرد: ‌سرفاصله حرکت قطارها در خط یک، 2 و 4 به 3.5 دقیقه کاهش یافته و این کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خط سه نیز به 7.5 دقیقه رسیده است. محمدیان اظهار کرد: همچنین سرفاصله حرکت قطارها در خط 7، 10 دقیقه و در خط 6 به 15 دقیقه رسیده است.

وی افزود: علت شلوغی بیش از حد ایستگاه شادمان و شهدا نیز طی صبح امروز افزایش تعداد مسافران بوده و نقص فنی و اتفاق خاصی به وقوع نپیوسته است.

به گزارش فارس، محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران طی روزهای اخیر با بیان اینکه باید فکر اساسی به حال مترو کرد؛ چرا که در حال حاضر بیش از هزار واگن در مترو فعال است که حدود 30 درصدشان نیز باید اورهال شوند، گفت: ما اجبارا باید از این قطارها استفاده کنیم که ممکن است در حین سرویس دهی دچار حادثه یا خرابی شوند و دقت داشته باشید که اگر یک واگن یا یک قطار مترو نتواند به درستی کار کند، کل سرویس دهی خط و حتی شبکه مترو را دچار اختلال می‌کند.

هاشمی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود ناوگان در سیستم مترو و اتوبوس گفت: مدیریت شهری در حالی با افزایش حدود 15 تا 20 درصدی مسافران در پی سهمیه‌بندی بنزین روبه‌رو است که ناوگان فرسوده‌اش توان لازم را ندارد و به همین دلیل از دولت خواستیم که به شهرداری تهران نگاه ویژه‌ای داشته باشد و آنها نیز قول بررسی دادند چراکه بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها باید بخشی از درآمدهای بنزین صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود.

  آمار افزایش مسافران مترو نهایی نشده است

درهمین حال، فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو گفت: هنوز آمار افزایش مسافران در خطوط مترو نهایی نشده اما تمامی خطوط شلوغ‌تر از گذشته است.

نوبخت در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به اینکه کدام خطوط مترو پس از افزایش نرخ بنزین شلوغ‌تر شده‌اند، گفت: در حال بررسی آماری این موضوع هستیم اما هنوز گزارش‌ها نهایی نشده، اینکه در کدام ساعت و در کدام ایستگاه‌ها مسافر بیشتری نسبت به گذشته داشته‌ایم که تا پایان هفته گزارش آماری دقیقی از این موضوع تهیه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: افزایش نرخ بنزین همراه با تغییر وضعیت هوا بود که این تغییر وضعیت هوا نیز بر افزایش تعداد مسافران مترو تأثیر دارد، بنابراین ممکن بود آمارهای ما دقیق نباشد.

نوبخت تأکید کرد: این هفته پایش سفرهای مترو ادامه دارد تا الگوی سفر مسافران مترو شناسایی شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری تصریح کرد: خطوط مترو شلوغ‌تر از گذشته شده و پس از شناسایی ایستگاه‌های شلوغ و زمانی که افزایش مسافر بیشتر است، چگونگی پاسخگویی به نیاز مسافران را بررسی و تلاش می‌کنیم مناسب‌ترین سرویس را در وضعیت ایجاد شده به مسافران ارایه دهیم.

  اثر قیمت بنزین در آینده از بین می‌رود

در همین حال، سردار سید کمال هادیان‌فر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: افزایش قیمت، تا یک سال آینده اثربخشی خود را از دست می‌دهد، برای مردم عادی می‌شود و شرایط تردد مانند قبل خواهد شد.

به گزارش فارس، سردار سید کمال هادیان‌فر در نشست تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه چهار حوزه مدیریت ترافیک، تسهیل در تردد، ایمنی در تردد، ارایه خدمات مطلوب جزو برنامه‌های پلیس راهور است، اظهار کرد: انضباط نماد توسعه و بالندگی هر کشور است. شاید نتوانیم به تمام ابعاد انضباط ترافیکی بپردازیم اما می‌توانیم به مواردی همچون نظام‌مند کردن موتورسیکلت‌ها، عابران‌پیاده، استفاده از کلاه، کمربند و سایر موارد بپردازیم.

  نسبت هزینه تصادفات از GDP

وی تصریح کرد: امروز 8 درصد از تولید ناخالص ملی (GDP) کشور هزینه تصادفات شده و برای فوت هر نفر در تصادف، 5.2 میلیارد تومان خسارات مستقیم و غیرمستقیم به کشور وارد می‌شود.

این مقام پلیس راهور با اشاره به مرگ 17 هزار و 183 نفر کشته و مجروحیت 365 هزار نفر در تصادفات سال گذشته، گفت: در سال 84 بالغ بر 25 هزار کشته در تصادفات رانندگی داشتیم، چه شد که آمار کشته‌شده‌ها کاهش یافت؟

هادیان‌فر ادامه داد: در اینکه در کاهش تصادفات سه عامل انسان، راه و وسیله دخیل هستند، بحثی نیست اما موضوع مدیریت برای کاهش تصادفات بسیار اثربخش است، هر دوره‌ای که دولت به این حوزه نگاه ویژه داشت و به عنوان یک دغدغه آن را مطرح کرد، شاهد اثربخشی بودیم؛ همچنین هم‌افزایی 33 سازمان در این کاهش نقش دارد.

رییس پلیس راهور، نقش روسای راهور استان‌ها، پلیس راه استان‌ها، رییس پلیس راهور را نقشی انکان‌ناپذیر در کاهش تصادفات برشمرد و متذکر شد: در سال 85 استفاده از هواناجا، خرید خودروهای زانتیا و ایجاد تحرک در باب لجستیک و نیروی انسانی نقش بسزایی در کاهش تصادفات داشت.

وی با بیان اینکه همیاران پلیس راهور، 18 درصد در کاهش تصادفات اثربخش بودند، یادآور شد: در سال 86، با افزایش قیمت بنزین، حدود چهار هزار و 623 نفر کاهش تلفات سوانح رانندگی روی داد اما اثربخشی بنزین در طول یک سال از دست رفت، رفته رفته با نزدیک شدن به ایام نوروز این اثربخشی کاهش یافت و مقدار مصرف بنزین در آن سال به 70 میلیون لیتر در روز رسید؛ احتمال زیاد با توجه به محاسبات انجام شده، این دوره نیز اثربخشی افزایش قیمت بنزین بر روی کشته‌های سوانح رانندگی سه درصد است، یعنی 551نفرکاهش تلفات رانندگی خواهیم داشت و تا یک سال آینده اثربخشی آن از دست خواهد رفت، یعنی بنزین سه هزار تومان برای مردم عادی می‌شود و زیاد به آن سهمیه 60 لیتر توجه نمی‌کنند، دوباره شرایط ترددها و مصرف مانند قبل خواهد شد.

این مقام پلیس راهور، قوانین کنونی را بازدارنده ندانست و بیان کرد: بر اثر 11 سال تحلیل تصادفات کشور، پراید و 405 بیشترین آمار کشته‌شدگان سوانح رانندگی را داشتند، همه متقاعد هستند که پراید اکنون باید از خط تولید خارج شود اما نباید سمت خودرویی برویم که 26درصد در تصادفات فوتی اثر‌گذار است.

هادیان‌فر با بیان اینکه از سال 96 منتهی به 97 تقریبا کاهش فوتی‌های تصادفات متوقف شده، عنوان کرد: هوشمندسازی، یکی دیگر از برنامه‌های پلیس راهور است، در شهر گوانگ‌ژو چین با بیش از 180میلیون جمعیت چگونه ترافیک مدیریت می‌شود؟ در کشورهای اروپایی این اتفاق چگونه روی می‌دهد؟ باید به سمت استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی برویم و از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم وگرنه قادر به کنترل ترافیک نخواهیم بود.

  منتظر معجزه  بنزین نباشیم

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه نباید زیاد منتظر معجزه بنزین و تغییر قوانین بود، اظهار کرد: باید به دنبال تغییر تفکر و شناخت اپلیکیشن‌ها برویم. در حوزه itc باید از شهردارها مطالبه کنیم، در اروپا از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین قسمت لاین ویژه وجود دارد، فقط خودروهای پلیس و امدادی مجاز به حرکت از این لاین هستند.

این مقام پلیس راهور با بیان اینکه در مراسم اربعین از تکنولوژی‌هایی مانند پهپاد استفاده شد، گفت: تمام ترددها در این مراسم با استفاده از این تکنولوژی‌ها کنترل و پیش‌بینی می‌شد، امسال با وجود تردد زائران از مرزهای زمینی، کمتر از 32 ساعت محدودیت در مهران ایجاد کردیم.

هادیان‌فر، ارایه خدمات مطلوب بر مبنای پیش‌بینی‌پذیری را از دیگر برنامه‌هایی دانست که پلیس راهور باید به سمت آن برود و تصریح کرد: مردم باید بدانند برای دریافت خدمات چه پروسه‌ای را بدون دغدغه باید طی کنند، باید شماره‌گذاری و درخواست گواهینامه، اجراییات و اعتراضات در بستر اینترنت روی دهد، اساسا باید تنش‌ها با مردم به حداقل ممکن برسد تا رضایت‌مندی ایجاد شود.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران