شماره امروز: ۵۴۷

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مطرح کرد

| کدخبر: 146219 | |

درحالی که براساس برنامه پنج ساله ششم آزادراه‌های دولتی کشور باید به بخش خصوصی واگذار شود

درحالی که براساس برنامه پنج ساله ششم آزادراه‌های دولتی کشور باید به بخش خصوصی واگذار شود اما به گفته رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وزیر راه و شهرسازی با انجام این فرآیند مخالف است، عبدالهاشم حسن‌نیا در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: علت مخالفت وزیر راه با انجام فرآیند واگذاری آزادراه‌های دولتی، افزایش چشمگیر قیمت تمام شده نگهداری آزادراه و وارد آمدن فشار بر مردم است. به گزارش مهر، او اظهار می‌کند: قیمت تمام شده نگهداری و تعمیر آزادراه با شاخص‌هایی که قبل از توقف فرآیند واگذاری از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طی شده بود، در پی تورم‌های اخیر افزایش شدیدی داشته است. حسن‌نیا ادامه می‌دهد: در پروسه جدید با قیمت‌های ریالی و ارزی جدید، هزینه‌های نگهداری آزادراه با عوارضی که خودروهای عبوری باید پرداخت کنند، مطابقت داده می‌شود. معاون وزیر راه می‌گوید: اگر قرار باشد عوارض آزادراه بر اساس قیمت تمام شده تعمیرات و نگهداری آن تعیین شود، مجبوریم نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی (به عنوان مثال آزادراه تهران- قم) را 10 برابر یا هزار درصد افزایش دهیم اما از آنجایی که جامعه ظرفیت پذیرش چنین میزان از افزایشی را ندارد، این روند فعلاً متوقف شده اما بطور کلی از دستور کار خارج نشده است.

به گفته حسن نیا، در نظر داریم بتوانیم با تعریف شاخص‌های جدید، قیمت عوارض آزادراه‌های دولتی که قرار است به بخش خصوصی واگذار شود، تعیین شده و سپس مراحل واگذاری آنها طی شود.

  علت گرانی قیمت نگهداری آزادراه

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره علت افزایش قیمت تمام شده تعمیر و نگهداری آزادراه‌ها در یک سال اخیر تصریح می‌کند: در سال‌های قبل قیر مورد نیاز را رایگان به سازمان راهداری واگذار می‌کردند اما در حال حاضر هر یک تن قیر ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان هزینه دارد.  حسن‌نیا می‌گوید: خط کشی آزادراه‌ها در هر کیلومتر ۷ میلیون تومان برای سازمان راهداری هزینه در بر دارد، بنابراین بخش خصوصی نمی‌تواند با این قیمت‌ها و بدون افزایش چشمگیر عوارض آزادراهی، نگهداری آن را بر عهده بگیرد. او درباره ارایه پیشنهاد جدید از سوی وزارت راه و شهرسازی به شورای اقتصاد برای افزایش رقم عوارض آزادراه دولتی تهران-قم می‌افزاید: با توجه به افزایش هزینه‌های نگهداری آزادراه، پیشنهاد جدیدی به وزارت راه و شهرسازی داده‌ایم تا نرخ عوارض افزایش یافته و وزارتخانه هم رقم نهایی را به شورای اقتصاد ارایه داده است اما رقم جدید عوارض مورد نظر وزارت راه فعلاً اعلام نشده است. معاون وزیرراه و شهرسازی ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۵۰۰ تومان عوارض آزادراه تهران-قم از خودروهای عبوری دریافت می‌شود.

این مقام مسوول اضافه می‌کند: سالانه ۳۳ میلیون تردد از آزادراه تهران-قم ثبت می‌شود که امیدواریم با افزایش این عوارض، بتوانیم بخشی از هزینه‌های نگهداری آزادراه را تأمین کنیم، مردم خواهان استفاده از آزادراهی با سطح خدمات و کیفیت مطلوب هستند که برای تکمیل نصب نیوجرسی مفصلی در این آزادراه، ۵۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

  آخرین وضعیت پیگیری مطالبات کامیونداران

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص آخرین وضعیت مطالبات کامیونداران می‌گوید: در این سازمان برای دو کالای پرمصرف رانندگان کامیون اقداماتی انجام داده‌ایم یکی لاستیک و دیگری روغن موتور. در حال حاضر مشکل توزیع لاستیک نداریم و در مورد روغن هم به شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور پیشنهاد داده‌ایم که در پایانه‌های پرمصرف بار مستقر شوند تا بدون واسطه روغن در اختیار رانندگان قرار گیرد. حسن‌نیا یکی دیگر از مشکلات رانندگان را کمبود و گرانی سایر قطعات یدکی خودروهای سنگین می‌داند و می‌افزاید: پیگیر آن هستیم تا مجمعی متشکل از تولیدکنندگان داخلی لوازم یدکی و واردکنندگان ایجاد کنیم تا تأمین لوازم یدکی کامیونداران با سرعت بیشتری انجام شود. او درباره بیمه تأمین اجتماعی رانندگان می‌گوید: بیمه پایه رانندگان برقرار شده و سازمان تأمین اجتماعی این فرآیند را انجام می‌دهد، بیمه تکمیلی رانندگان هم از سوی راهداری پیگیری شده است و در مرداد ماه امسال، قرارداد جدید با بیمه‌گر امضا می‌کنیم و افراد بیشتری از خانوارهای رانندگان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرند. رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه می‌کند: بحث سخت و زیان‌آور بودن مشاغل رانندگی نیاز به قانون مجزا دارد که در حوزه کاری سازمان راهداری نیست و باید سازمان تأمین اجتماعی آن را پیگیری کند.

  موافقت با افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس

حسن نیا در خصوص قیمت بلیت اتوبوس بین شهری هم اظهار می‌کند: در حال حاضر بلیت اتوبوس ۲۰ درصد افزایش یافته است. از ایام نوروز این افزایش اعمال شد اما با توجه به افزایش قطعات یدکی و اقلام مصرفی اتوبوس‌ها، این افزایش باقی ماند که پس از انجام مکاتبات سازمان راهداری با ستاد تنظیم بازار و پذیرش این ستاد، افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس ابلاغ شده است. او ادامه می‌دهد: در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد هم تعداد مسیرهایی که اتوبوس‌ها پیمایش دارند و هم از نظر تعداد مسافر با افزایش استقبال مردم از حمل و نقل عمومی جاده‌ای روبه‌رو بوده است، با این حال هنوز نتوانسته‌ایم ضریب اشغال اتوبوس‌ها را بیشتر از ۶۰ درصد افزایش دهیم.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران