شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 145962 | |

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا در تازه‌ترین اظهاراتش از افزایش 22 درصدی قیمت بلیت قطارهای بین شهری و پرسرعت خبر داد.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا در تازه‌ترین اظهاراتش از افزایش 22 درصدی قیمت بلیت قطارهای بین شهری و پرسرعت خبر داد. به گفته محمد رجبی، با آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری از ۱۹ خرداد ماه سال جاری شاهد افزایش ۲۲ درصدی قطعی قیمت بلیت قطارهای بین شهری تهران -  مشهد، افزایش متوسط ۲۲درصدی سایر قطارها در مسیرهای به جز تهران-  مشهد و افزایش ۲۲ درصدی قطعی بلیت قطارهای پرسرعت (ترن‌ست) خواهیم بود و بلیت قطارهای حومه‌ای فعلا مشمول افزایش قیمت نخواهند بود و در جلسه بعدی شورای عالی راه و ترابری در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شود. تصمیم شورای عالی راه و ترابری در مورد افزایش قیمت بلیت قطارهای بین شهری و ترن ست درشرایطی است که طی یکسال گذشته، قیمت بلیت قطارهای تندرو و بین‌شهری ۱۰ درصد افزایش داشته است.  پیش بینی می‌شد شورای عالی راه و ترابری درباره قیمت قطارهای حومه‌ای هر چه زودتر تصمیم‌گیری کند چون از 5 سال پیش تاکنون، قیمت این نوع قطارها افزایش پیدا نکرده و یکی از انتقادات رجا طی سال‌های گذشته، عدم افزایش قیمت بلیت این قطارها بوده است اما چنین نشد. چندی پیش بود که مدیرعامل شرکت رجا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که احتمال افزایش حداقل ۵۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای حومه‌ای در سال جاری وجود دارد و علت آن هم این است که هزینه تمام شده بلیت قطارهای حومه‌ای ۳۸ هزار تومان است، اما قیمت بلیت این قطارها به‌طور میانگین حدود 3000 تومان است و همین موضوع بار مالی زیادی به شرکت رجا وارد می‌کند اما با این وجود و طبق اظهارات مدیرعامل رجا، شورای عالی راه و ترابری برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت قطارهای حومه‌ای در سال جاری ندارد و قرار است مشکلات اقتصادی این قطارها ادامه یابد.

زیانده بودن قطارهای حومه‌ای برای شرکت رجا، مشکلات بسیاری را برای این شرکت به همراه داشته است، مسوولان این شرکت بارها از دولت و وزارت راه و شهرسازی بابت عدم پرداخت مابه التفاوت هزینه_درآمد فعالیت این قطارها انتقاد کرده‌اند و چندین بار هم ضرب الاجلی برای توقف فعالیت قطارهای حومه‌ای درصورت حمایت نکردن دولتی‌ها اعلام کرده است اما با این وجود همچنان شاهد فعالیت قطارهای حومه‌ای در تهران و بسیاری از کلان‌شهرهای کشور هستیم.

البته مشکلات مالی قطارهای حومه‌ای تنها به عدم حمایت اقتصادی دولت باز نمی‌گردد، از سال گذشته تاکنون قیمت کالاها و خدمات رشد بی‌سابقه‌ای داشته است اما افزایشی در قیمت بلیت‌های حومه‌ای رخ نداده درحالی که در سال جاری افزایش ۴۰ درصدی دستمزد، هزینه‌های سنگینی را به شرکت رجا تحمیل کرده است و همچنین در سال جاری هزینه‌های مربوط به قطعات و مواد مصرفی ۲۴۶ درصد رشد داشته، به‌طور مثال قیمت چرخ واگن مسافری 2 میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که قیمت آن به ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

نگاهی به افزایش قیمت خدمات، نیروی انسانی و کالاها طی یکسال گذشته در شرایطی است که قیمت بلیت قطارهای حومه‌ای افزایش نیافت.

    تعیین قیمت بلیت براساس عرضه و تقاضا

در شرایطی که تنها قطارهای بین شهری و قطارهای پرسرعت مشمول افزایش قیمت شده‌اند و قیمت قطارهای حومه‌ای افزایش قیمتی نداشتند؛ رجبی، مدیرعامل شرکت رجا در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد جزییات افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری همزمان با پیش فروش بلیت این قطارها از ۱۹ خرداد ماه سال جاری، اظهار می‌کند: قرار بر این است که تمام قطارهای بین شهری در مسیر تهران مشهد با افزایش قطعی ۲۲ درصدی قیمت بلیت همراه باشند و سایر قطارهای بین شهری که در مسیری غیر از تهران – مشهد تردد می‌کنند با افزایش میانگین ۲۲ درصدی قیمت بلیت فعالیت خواهند کرد که این موضوع بر اساس میزان عرضه و تقاضا ساعت و تاریخ حرکت قطارها تعیین می‌شود.

او ادامه می‌دهد: در مورد بلیت قطارهای حومه‌ای نیز تصمیم بر این شده است که فعلاً بلیت این قطارها مشمول افزایش قیمت نباشد و تعرفه‌ها همانند گذشته اعمال شود؛ هرچند که در جلسه بعدی شورای عالی راه و ترابری در خصوص آنها تصمیم‌گیری نهایی می‌شود و بلیت قطارهای پر سرعت (ترن ست) هم با افزایش مقطوع ۲۲ درصدی همراه هستند. مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به اینکه سفرهای تابستانی تقریباً از ۱۴ خرداد ماه سال جاری رسماً آغاز شده و شاهد موج تقاضای سفر از نیمه خرداد ماه هستیم، می‌گوید: پیش فروش تابستانه بلیت قطارهای مسافری با هدف پاسخگویی به نیاز مردم برنامه‌ریزی شده و تمام تلاش رجا این است که بتوانیم تعداد بیشتری واگن را فراهم کرده و پاسخگوی تقاضای مسافران باشیم؛ هر چند که به نظر می‌رسد نمی‌توان همه نیازها را جوابگو بود.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران