شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 141105 | |

بهاره آروین، رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در کانال شخصی خود گزارشی از آخرین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند ارایه کرد.

گروه راه و شهرسازی|

 بهاره آروین، رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در کانال شخصی خود گزارشی از آخرین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند ارایه کرد. به گفته او در شصت‌وسومین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر دو موضوع «راه‌اندازی بازار آنلاین تهاتر» و «یکپارچگی سامانه‌های حوزه مالی» مورد پیگیری قرار گرفت .

به گفته آروین، بند «ب» بخش پنجم مصوبه «دستورالعمل اجرایی مدیریت منابع و مصارف غیرنقد»، شهرداری تهران را مکلف کرده است تا از سال ۱۳۹۸ نسبت به ایجاد سامانه‌ای جهت تهاتر املاک و منابع غیرنقد بدهکاران قطعی با طلبکاران قطعی شهرداری تهران اقدام کند. این بدان معناست که بدهکارانی که متقاضی ارایه دارایی غیرنقد به ‌ازای بدهی خود به شهرداری هستند و طلبکارانی که متقاضی دریافت دارایی غیرنقد به ‌ازای طلب خود از شهرداری هستند بتوانند در تهاتر با هم حساب خود با شهرداری تهران را تسویه کنند. با توجه به ابراز آمادگی سازمان املاک و مستغلات و سازمان فاوا مقرر شد سازمان املاک متولی تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگان سازمان املاک، اداره کل مالی، اداره کل خزانه‌داری، اداره کل حقوقی، اداره کل بودجه و سازمان فاوا شد. این کارگروه باید تا پایان فروردین‌ماه ۹۸ نسخه اولیه دستورالعمل پیشنهادی خود جهت راه‌اندازی بازار آنلاین تهاتر را به کمیته شفافیت و شهر هوشمند ارایه کند.

آروین با بیان اینکه بخش دوم جلسه به بررسی گزارش معاونت مالی و سازمان فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) از اقدامات صورت‌گرفته برای برقراری اتصال سیستمی و یکپارچگی اطلاعاتی بین سامانه‌های حوزه مالی شهرداری تهران از جمله سامانه جامع مالی، سامانه قراردادها، سامانه جامع املاک، سامانه سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها، سامانه بودجه و سامانه کنترل پروژه اختصاص یافت، توضیح داد: منظور از یکپارچگی سامانه‌ها آن است که اتصال سیستمی و سازگاری اطلاعاتی کامل بین سامانه‌های حوزه مالی که اقلام اطلاعاتی مشترک یا مرتبطی را ثبت و نگهداری می‌کنند برقرار باشد تا علاوه‌بر افزایش جامعیت اطلاعاتی و کارایی سامانه‌های مذکور، امکان دخل‌وتصرف در اطلاعات هنگام ثبت داده‌ها محدود شده و اعتبار اطلاعات ثبت‌شده در پایگاه‌های داده‌ای شهرداری تهران ارتقا یابد. بنابر گزارش معاونت مالی، با برقراری امکان ثبت باگردش قراردادهای مشارکتی در سامانه قراردادها تا پایان فروردین‌ماه ۹۸، سامانه «سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها» از دسترس خارج خواهد شد و یک گام دیگر در جهت ایجاد یک پایگاه داده‌ای واحد برای ثبت اطلاعات کلیه قراردادها برداشته خواهد شد.

اوادامه داد: همچنین امکان ثبت قرارداد جدید در سامانه کنترل پروژه از این سامانه حذف شده است و این سامانه تنها از طریق اتصال سیستمی به سامانه قراردادها به اطلاعات قراردادهای پروژه‌های عمرانی، احداثی و نگه‌داشت شهری دسترسی پیدا می‌کند. باتوجه به آنکه اتصال سیستمی سامانه قراردادها به سامانه جامع مالی نیز در شهرداری‌های مناطق بطورکامل برقرار شده است، این بدان معنا است که در زمینه اطلاعات ثبت‌شده از قراردادها ازاین‌به‌بعد یکپارچگی اطلاعاتی بین سه سامانه قراردادها، کنترل پروژه و جامع مالی برقرار خواهد بود.

او با بیان اینکه سه زیرسیستم بهای تمام‌شده، صورت‌وضعیت و حسابداری پیمان در سامانه جامع مالی از ابتدای سال مالی ۹۸ در تمامی شهرداری‌های مناطق به کار گرفته خواهد شد، تصریح کرد: این بدان معناست که ازاین‌به‌بعد، پیش از تسویه حساب با پیمانکاران، متناسب بودن بهای تمام‌شده خدمات با صورت‌وضعیت‌های ارایه‌شده توسط پیمانکاران در زیرسیستم حسابداری پیمان مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت و امکان عددسازی از سوی پیمانکاران یا اعمال سلیقه در پرداخت به پیمانکاران از سوی ذی‌حسابان محدود خواهد شد.

رییس کمیته شفافیت در مورد اتصال سامانه جامع املاک به سامانه جامع مالی نیز توضیح داد: در این خصوص مقرر شد تا پایان فروردین‌ماه سال ۹۸ زیرسیستم املاک در سامانه جامع مالی از دسترس خارج شده و ثبت هرگونه عملیات مالی مرتبط با املاک و تأسیسات شامل خرید، فروش، اجاره، مشارکت و تهاتر در سامانه جامع مالی از طریق فراخوانی اطلاعات ملک مذکور از سامانه جامع املاک صورت گیرد. به عبارت دیگر، انجام عملیات مالی روی املاک شهرداری متوقف به طی کردن فرآیند ثبت اطلاعات آنها در سامانه جامع املاک باشد. هدف از این کار آن است که با به وجود آوردن این الزام سیستمی، اراده لازم برای رفع موانع فنی یا سازمانی موجود بر سر راه ثبت اطلاعات املاک در سامانه جامع املاک شکل گرفته و علاوه‌بر افزایش یکپارچگی اطلاعاتی بین سامانه‌های حوزه مالی، ثبت اطلاعات املاک در سامانه جامع املاک نیز سرعت بیشتری به خود بگیرد.

به گفته آروین، موضوع دیگری که در این بخش از جلسه مطرح شد شکاف بین ارقام ذکر شده در گزارش عملکرد مالی 6 ‌ماهه ابتدای سال ۹۷ شهرداری تهران با میزان پرداختی خزانه به واحدهایی اجرایی بود که معلول عدم اتصال سیستمی سامانه بودجه به سامانه جامع مالی است. او ادامه داد: بنابر بررسی‌های انجام شده، اختلاف قابل‌توجهی بین اعتبار هزینه‌شده با اعتبار پرداخت‌شده به واحدهای شهرداری تهران به چشم می‌خورد و درواقع اعتبار پرداخت‌شده به واحدها بیش از آن میزانی است که برایش اسناد هزینه موجود است. همچنین نحوه توزیع اعتبار پرداخت‌شده بین ردیف‌های مختلف بودجه لزوماً با درصد اعتبار تخصیص‌داده‌شده به هر ردیف مطابقت ندارد و عملاً تا انتهای سال نیز مشخص نمی‌شود که پرداخت‌های صورت‌گرفته صرف کدام ردیف‌های بودجه و چه پروژه‌هایی شده است.

بنابر توضیحات ارایه‌شده توسط معاونت مالی، باتوجه‌به آنکه ابلاغ بودجه مصوب و ارایه توافق‌نامه‌های مربوط به آن با تأخیری چندماهه نسبت به شروع سال مالی جدید صورت می‌گیرد، پرداخت اعتبار به واحدهای زیرمجموعه شهرداری نمی‌تواند متوقف به ابلاغ و تخصیص بودجه شود و به همین دلیل تا پیش از سرآمدن سال مالی، همیشه اختلافی بین مبلغ پرداخت‌شده با مبلغ هزینه‌شده وجود دارد. دراین رابطه، نظر کارشناسی کمیته شفافیت آن بود که حتی اگر این ملاحظات در شرایط فعلی موجه باشند، لازم است با اتصال سامانه بودجه به سامانه جامع مالی، پرداخت اعتبار علی‌الحساب به واحدها و نحوه هزینه‌کرد آن توسط واحدها به‌صورت سیستمی ثبت شود و شورای شهر بتواند بطور مستمر بر نحوه اولویت‌بندی مدیران در هزینه‌کرد اعتبار پرداخت‌شده به آنها نظارت کند.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران