شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 139405 | |

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری از وجود ۱۰ هزار واحد نا ایمن در شهر تهران خبر داد و رفع خطر تمامی واحدهای نا ایمن را از اولویت‌های شورای شهر تهران اعلام کرد.

    شهر تهران ۱۰ هزار واحد ناایمن دارد

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری از وجود ۱۰ هزار واحد نا ایمن در شهر تهران خبر داد و رفع خطر تمامی واحدهای نا ایمن را از اولویت‌های شورای شهر تهران اعلام کرد. به گزارش مهر، زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه در شهر تهران ۱۰ هزار واحد نا ایمن شناسایی شده است، گفت: کاهش ضریب ریسک و ایجاد ساز و کاری برای رفع خطر فضاهای عمومی و مسکونی اولویتی است که شورای شهر تهران در سال ۹۸ مورد پیگیری قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: موضوع ایمنی نیاز به پایش مستمر دارد چراکه در طول زمان واحدی که ایمن بوده است نا ایمن می‌شود یا با انجام اصلاحات لازم واحد نا ایمن تبدیل به واحدی ایمن می‌شود از این روی نمی‌توان به صورت مقطعی این موضوع را مورد بررسی قرار داد. رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری ادامه داد: در بررسی‌های سازمان آتش نشانی تا ابتدای سال جاری در حدود ۶ هزار واحد نا ایمن شناسایی شده بود که تاکنون این تعداد به ۱۰ هزار واحد رسیده است. وی با تاکید بر اینکه ضریب نا ایمن بودن واحد‌ها متفاوت است، تصریح کرد: از میان هزار واحد ناایمن در شهر تهران حدود ۲۵۰ ساختمان پرخطر وجود دارد که باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع خطر اقدام کنند. نوری اعلام کرد: در میان ۲۵۰ ساختمان نا ایمن حدود ۳۰ ساختمان مانند مراکز تجاری وجود دارد که در داخل خود ۱۰‌ها واحد را جای داده‌اند که به آنها اخطار لازم برای رعایت دستورالعمل‌های ایمنی داده شده است. وی در پایان خبر داد: تاکنون تعدادی از این ساختمان‌ها نسبت به رفع خطر اقدام کرده‌اند و ایمن‌سازی تعداد دیگر نیز در دست پیگیری است.

    مترو همچنان مهم‌ترین اولویت شهر است

رییس کمیته ایمنی حمل و نقل شورا گفت: مهم‌ترین اولویت شهر تهران کاهش ترافیک و آلودگی هوا است و مهم‌ترین راهکار این مهم نیز توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است . به گزارش مهر، شهربانو امانی، رییس کمیته ایمنی حمل و نقل شورا با بیان اینکه بدون تردید مهم‌ترین اولویت شهر تهران کاهش ترافیک و آلودگی هوا است و مهم‌ترین راهکار این مهم نیز توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است، گفت: در بودجه‌بندی سالانه بیشترین بودجه‌ها به حمل و نقل عمومی و مترو اختصاص می‌یابد. اما اینکه چرا با وجود تخصیص بودجه همچنان در توسعه مترو با مشکل مواجه هستیم یک علتش به همان توزیع قطره چکانی بودجه بر می‌گردد که البته دوره پنجم مدیریت شهری با محدودیت شدید درآمدی مواجه است.

امانی اظهار کرد: در چنین شرایطی یکی از راهکارهایی که می‌تواند به مدد مدیریت شهری بیاید تحکیم پیوند بین حلقه‌های مدیریتی بین شهرداری و دولت است. خوشبختانه در این دوره شاهد همراستایی مدیریت شهری و دولت هستیم و با وجود شرایط اقتصادی دولت حمایت‌هایی هر چند حداقلی در بحث منابع درآمدی مدیریت شهری می‌شود، گرچه کافی نیست. عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: خوشبختانه ارتباط شورا و شورای عالی استان‌ها با مجلس و دولت تبدیل به ارتباطی موثر شده و هر چقدر حلقه مدیریت شهری و ملی بیشتر به هم پیوند بخورد و جزیره‌ای تصمیم‌گیری نشود اثر بخشی آن به نفع مردم خواهد بود. عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا اظهار کرد: یکی از اقدامات کمیسیون عمران شورا این بوده است که اولویت‌های پروژه‌های در سطح شهر را از معاونت فنی و عمران شهردایر تهران خواستار شده و بر این اساس بهتر می‌توان در زمینه بودجه‌بندی اقدام کرد. سال ۹۸ نیز بخش اعظمی از بودجه حمل ونقل به مترو اختصاص خواهد داشت و با رویه‌ای که شورای پنجم در پیش گرفته و پرهیز از پروژه‌های غیر ضروری در سطح شهر امیدوار هستیم سال آینده اتفاق‌های خوبی برای مترو پایتخت بیافتد.

    اعمال «معاینه فنی ویژه» هیبریدی‌ها برای خودروهای معمولی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران توضیحاتی درمورد «معاینه فنی ویژه» ارایه کرد. نواب حسینی منش در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد معاینه فنی ویژه خودروها گفت: در حال حاضر معاینه فنی معمولی و برتر در مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می‌شود اما چندی پیش معاون حمل و نقل در جلسات متعدد پیشنهاد دادند که معاینه فنی ویژه که مخصوص گروه خودرویی هیبریدی و برقی است در صورت تمایل مالکان برای خودروهای معمولی نیز انجام شود. وی با بیان اینکه بر این اساس در معاینه فنی ویژه دور موتور خودرو افزایش می‌یابد، گفت: در معاینه فنی معمولی حدود مجاز در مونوکسید کربن در دور موتور بالا حدود ۰.۷ است و در معاینه فنی برتر حدود مجاز آلایندگی در دور موتور 2500 Rppm باید ۰.۶ باشد، اما در معاینه فنی ویژه که خاص است و خودرو در رده خودروهای هیبریدی قرا ر می‌گیرد، حدود مجاز آلایندگی مجاز ۰.۳ آلایندگی پیشنهاد شده است. حسینی منش در پاسخ به اینکه چند درصد خودروهای پایتخت می‌توانند این معاینه فنی را بگذرانند؟ گفت: در معاینه فنی ویژه نیازمند شرایط خاص هستیم. چرا که باید کاتالیست اصطلاحاً زنده باشد؛ یعنی اینکه اگر کاتالیست حتی نیم‌سوز باشد، نمی‌تواند حدود مجاز را پاس کند و حتماً باید کاتالیست نو باشد و به همین دلیل احتمالاً درصد زیادی از خودروها نمی‌توانند معاینه فنی ویژه را پاس کنند، اما از آنجایی که شهرداری تهران در نظر دارد برای معاینه فنی ویژه تخفیف‌های خاصی را اعمال کند، افرادی تمایل به معاینه فنی ویژه خواهند داشت، اما این به معنای حذف معاینه فنی معمولی و برتر نیست و مالکان در صورت تمایل می‌توانند یکی از این سه روش را استفاده کنند. وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان محیط زیست در حال نهایی کردن حدود مجاز است، گفت: سازمان محیط زیست پس از تصمیم‌گیری حدود مجاز را به شهرداری‌های کشور ابلاغ می‌کند و شهرداری‌ها نیز بنا به شرایط جوی و اقلیمی خود حدود را انتخاب می‌کنند. مثلاً در تهران معاینه فنی معمولی، برتر و ویژه ایجاد می‌شود که مالکان در صورت صلاحدید می‌توانند برای بهره‌مندی از تخفیفات یکی از این سه مدل را انتخاب کنند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران