شماره امروز: ۵۴۷

مدیرعامل شرکت راه آهن مطرح کرد

| کدخبر: 134776 | |

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه با وجود قوانین متعدد در زمینه اولویت دهی به حمل و نقل ریلی اما در کشور این قوانین نتوانسته به این موضوع جامه عمل بپوشاند، می‌گوید:

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه با وجود قوانین متعدد در زمینه اولویت دهی به حمل و نقل ریلی اما در کشور این قوانین نتوانسته به این موضوع جامه عمل بپوشاند، می‌گوید: شبکه فعلی ریلی امکان انتقال ۳۰ میلیارد تن- کیلومتر بار را دارد که با اجرای آن ۷۵۰ میلیون دلار صرفه جویی سوخت خواهیم داشت.

به گزارش مهر، سعید محمدزاده اظهار می‌کند: در برنامه ششم توسعه آمده است سهم ریل از حمل و نقل کالا باید به ۳۰ درصد برسد، اما تا دستیابی به این هدف فاصله زیادی داریم، زیرا یک تن کیلومتر حمل بار وقتی از جاده به ریل منتقل می‌شود ۳۵ سی سی صرفه جویی سوخت دارد. مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه می‌دهد: سالانه ۱۰۰ میلیارد نفر- سفر حومه‌ای در تهران انجام می‌شود که ۴۰ درصد این سفرها در کریدورهایی است که ریل داریم؛ ۳۰ درصد خودروهای ورودی به تهران مربوط به مناطق حومه‌ای هستند. اگر این تعداد خودرو به ریل منتقل شود، هم هوای پاک داریم و هم از تصادفات در اطراف شهرها کم می‌شود.

او یادآور می‌شود: امروز متوسط قیمت انتقال هر تن کیلومتر بار از طریق جاده ۱۴۰ تومان و ریل ۸۰ تومان است، اما چرا بار به ریل منتقل نمی‌شود؟ زیرا ذهن سرمایه‌گذاران به این موضوع حساس نشده است.

محمدزاده می‌افزاید: اگر فقط ۳۰ میلیون تن بار به ریل بیاید ۷۵۰ میلیون دلار صرفه جویی در مصرف سوخت داریم که بر اساس قانون، این صرفه جویی در سوخت باید به سرمایه‌گذار برگردد، بنابراین زمینه‌های سرمایه‌گذاری در ریل بسیار وسیع است. به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن قیمت حمل و نقل ریلی بار در ایران با دلار ۳۷۰۰ تومان به ازای هر یک تن کیلومتر ۸ دهم سنت هزینه دارد که نشان می‌دهد حمل و نقل ریلی بار در ایران ارزان است اما هنوز بار به ریل نیامده است. او ادامه می‌دهد: از سال ۸۸ تا ۹۲ تناژ حمل بار با ریل بطور میانگین بین ۳۲ تا ۳۴ میلیون تن بود که جای تامل دارد اما این سهم در سال ۹۶ به ۴۷ میلیون تن رسید که این موفقیت تنها با کاهش حق دسترسی به ریل از ۵۷ به ۱۹ درصد محقق شده است.

محمدزاده اظهار می‌کند: در سال ۹۶ معادل ۱۳۳ میلیون تن کالا از کشور صادر و ۴۰ میلیون تن وارد شده است اما سهم ریل از این میزان تجارت کالا تنها ۱۵ میلیون تن بوده در حالی که ما به کشورهای مختلف از جمله چین از طریق کریدورهای مختلف متصل هستیم.

     تخصیص اعتبار برای توسعه ترابری ریلی

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه آهن هم با بیان اینکه توسعه این بخش یکی از زیرساخت‌های ایجاد حمل و نقل پایدار و مدنظر تصمیم‌سازان دولت و مجلس است، می‌گوید: سازمان برنامه و بودجه با اختصاص 3 هزار میلیارد تومان به توسعه بخش ریلی موافقت کرده است.

به گزارش مهر، نورالله بیرانوند اظهار می‌کند: با توجه به جایگاه منطقه‌ای ایران به عنوان پل ارتباطی شرق با غرب و شمال با جنوب، توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از روش‌های اصلی توسعه به شمار می‌رود. او یکی از چالش‌های این بخش را مشکلات تأمین مالی عنوان می‌کند و می‌افزاید: شرکت راه آهن در 7 سرفصل و ۲۸ عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی را تهیه کرده است و دولت هم بودجه لازم را برای تأمین زیرساخت‌ها اختصاص می‌دهد.

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه آهن ادامه می‌دهد: یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش ریلی، الگوی جدید توسعه ایستگاه‌های مسافری TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی) است که از طریق مناقصه برای چند ایستگاه و انتشار آگهی مناقصه به دنبال سرمایه‌گذار هستیم.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران