شماره امروز: ۵۴۷

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی

| کدخبر: 133883 | |

از مرداد ماه سال جاری، با حذف شرکت‌های هواپیمایی از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی، مشکلات ارزی ایرلاین‌ها آغاز شد و آنها مجبور شدند، ارز مورد نیاز خود را از سنا (سامانه نظارت ارزی) دریافت کنند،

گروه راه و شهرسازی|

از مرداد ماه سال جاری، با حذف شرکت‌های هواپیمایی از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی، مشکلات ارزی ایرلاین‌ها آغاز شد و آنها مجبور شدند، ارز مورد نیاز خود را از سنا (سامانه نظارت ارزی) دریافت کنند، از همین رو، به علت بالابودن نرخ ارز در این سامانه، شرکت‌های هواپیمایی که 60 درصد هزینه‌هایشان ارزی است به‌شدت تحت فشار مالی قرارگرفتند.

البته ایرلاین‌ها تلاش‌هایی را برای دریافت ارز از نیما (نظام یکپارچه ارزی) داشتند و رییس بانک مرکزی هم وعده‌هایی به آنها داد اما تاکنون فقط تعداد کمی از شرکت‌های هواپیمایی موفق به دریافت ارز از سامانه نیما شدند و مشکلات ارزی اغلب ایرلاین‌ها به دلیل بالابودن نرخ ارز همچنان ادامه دارد.

در این میان، با کاهش نرخ ارز طی چند روز گذشته، ابهاماتی درباره نرخ بلیت ایجاد شد چون از مرداد ماه و با خروج ایرلاین‌ها از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی، نرخ بلیت هواپیما برای سفرهای داخلی و خارجی به‌شدت افزایش یافت و هم‌اکنون با کاهش نرخ ارز انتظار می‌رود، نرخ بلیت کاهش یابد. اگرچه دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، درباره اثرگذاری کاهش قیمت دلار روی نرخ بلیت هواپیما، می‌گوید: نرخ بلیت هواپیما براساس نرخ ROE (نرخ تبدیل ارز) که هفتگی اعلام می‌شود تعیین شده است و این نرخ بالاتر از نرخ دلار نیمایی و بیش از 9 هزار تومان است.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه می‌دهد: البته همچنان بخشی از پرداخت‌های ارزی توسط ارز بازار آزاد انجام می‌شود و نمی‌توان ارز 9 هزار تومانی را برای تمام بخش‌های مورد نیاز تامین کرد.به گفته او، اگر کاهش قیمت دلار ادامه پیدا کند یا نرخ دلار در همین عدد سطح 11 هزار تومان ثابت بماند می‌توان گفت که در دراز مدت می‌تواند منجر به کاهش قیمت بلیت هواپیما شود، اما نباید انتظار داشته باشیم کاهش قیمت دلار به سرعت در کاهش قیمت بلیت هواپیما اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اسعدی سامانی اظهار می‌کند: اگر قیمت دلار همچنان نوسان داشته باشد این کاهش نرخ نمی‌تواند روی قیمت بلیت هواپیما اثر گذار باشد.اسعدی سامانی همچنین درباره مشکل سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در برخی فرودگاه‌های منطقه می‌افزاید: هیچ پرواز و مسیر پروازی در اثر عدم سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی حذف نشده است.او همچنین درباره مقابله ایرلاین‌ها با مشکل عدم سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی اظهارمی کند: علی رغم اینکه برخی کشورها از

سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی امتناع می‌کنند اما سازمان هواپیمایی و شرکت‌های هواپیمایی تدابیری را اتخاذ کرده‌اند که بر اساس آن مشکل تحریم‌های سوختی را می‌توانند دور بزنند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران