توقف سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایران در لبنان

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۰۰:۲۶:۰۳
کد خبر: ۱۳۳۳۸۵

چند روز پس از اعلام تصمیم شرکت ترکیه‌ای در توقف سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایران در فرودگاه‌های این کشور، حالا شرکت لبنانی فعال در این زمینه هم اعلام کرده که به ایرلاین‌های ایرانی سوخت نخواهد داد.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با ایسنا با تایید این خبر می‌گوید: متاسفانه در روزهای گذشته صحبت‌هایی در این زمینه مطرح شده بود که در حال حاضر به مرحله اجرا رسیده و فعلا ایرلاین‌های ایرانی، توان سوخت‌گیری در فرودگاه‌های لبنان را ندارند.

او می‌افزاید: این تصمیم در حالی گرفته شده که لبنان در قیاس با ترکیه، مقصد محدودتری برای مسافران ایرانی به شمار می‌رود، هر چند پروازهای برنامه‌ای میان دو کشور در طول سال‌های گذشته همواره برقرار بوده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین درباره آخرین وضعیت سوخت‌رسانی هواپیماهای ایرانی در ترکیه هم می‌گوید: متاسفانه با وجود انجام مذاکرات هنوز این مشکل حل نشده و ایرلاین‌های ایرانی نتوانسته‌اند در ترکیه سوخت مورد نیاز خود را دریافت کنند.

به گفته او، حتی زمانی که شرکت‌های ایرانی این پیشنهاد را ارایه کردند که سوخت مورد نیازشان را به شکل نقدی خریداری کنند هم شرکت ترکیه‌ای از این موضوع خودداری کرده است.

طبق پیش‌بینی کارشناسان، تنها بخشی از ناوگان ایران توان آن را دارد که بدون سوخت‌گیری میان ایران و ترکیه پرواز کند و مابقی هواپیماها مجبور خواهند بود که قبل از رسیدن به تهران در شهرهایی مانند تبریز یا ارومیه فرود آمده و سوخت‌گیری کنند.

هر هفته ۲۰۰ پرواز برنامه‌ای میان ایران و ترکیه در جریان است و سالانه ۲.۵ میلیون مسافر ایرانی برای سفر وارد شهرهای مختلف ترکیه می‌شوند و کارشناسان با توجه به حجم بالای مسافر به ترکیه راهکارهایی را برای حل این مشکل ارایه کرده‌اند، به عنوان نمونه علیرضا منظری، نماینده سابق ایران در ایکائو معتقد است که ایران می‌تواند براساس راه‌حل‌هایی که در توافقنامه پروازهای مشترک با ترکیه در نظر گرفته شده، نسبت به موضوع تحریم سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های ایرانی اقدام و مقدمات برطرف شدن مشکلات موجود را فراهم کند.

منظری اظهار می‌کند: در موافقتنامه دوجانبه خدمات هوایی میان دو دولت ایران و ترکیه شرایطی برای برقراری پرواز میان دو کشور به تصویب رسیده و در آن، کشورها متعهد شده‌اند تا زمینه لازم برای انجام و پذیرش پروازهای بین‌المللی را فراهم آورند.

 

ارسال نظر