عقب‌نشینی از وعده‌های افتتاح آزادراه تهران- شمال

۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۱۱۳

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که براساس آخرین اظهارات رییس بنیاد مستضعفان قرار بود، قطعه نخست آزادراه تهران-شمال در تابستان سال جاری، راه‌اندازی شود اما با توجه به گفته‌های معاون وزیر راه و شهرسازی، راه‌اندازی این قطعه و زیربار ترافیک رفتن آن در گرو درنظرگرفتن تمام شرایط ایمنی و فنی خواهد بود.  ناگفته نماند که طی سال‌های اخیر بارها شاهد وعده‌های مسوولان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان درباره زمان راه‌اندازی قطعه یک آزاد راه تهران-شمال بودیم، این پروژه که بیش از 20 سال از کلنگ زنی آن می‌گذرد. طی این سال‌ها مورد بی‌مهری دولت‌ها بوده و پیشرفت فیزیکی قطعات مختلف آن با گذشت این همه سال، بسیار ناچیز بوده است.  البته براساس سیاست دولت یازدهم، آغاز به کار ساخت آزادراه تهران-شمال در دستور کار قرار گرفت و طی 5 سال اخیر پیشرفت فیزیکی این آزاد راه نسبت به دولت‌های نهم و دهم و پیش از آن قابل قبول بوده است. اگرچه دولت تاکنون در زمان مقرر و وعده داده شده نتوانسته اقدام به راه‌اندازی قطعات این آزادراه به ویژه قطعه نخست کند اما عزم دولت و وزارت راه و شهرسازی برای پیشرفت فیزیکی این طرح کاملا مشخص است و به نظر می‌رسد که تاخیر درزمان افتتاح فاز نخست بیش از همه ناشی از کمبود منابع و شرایط جوی ناپایدار باشد. به گفته خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی، در سال جاری اقدامات فنی لازم در قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال به پایان می‌رسد اما برای زیربار ترافیک رفتن این ‍‌آزادراه زمان لازم است. به گزارش ایسنا، خادمی ادامه داد: در حال حاضر قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال به پیشرفت ۹۱ درصدی رسیده و آخرین مراحل اجرایی کار را پشت سر می‌گذارد و قطعا تا پایان سال جاری اقدامات فنی لازم برای افتتاح آن نهایی خواهد شد.

به گفته او، در کنار مسائل فنی موضوعی که اهمیت زیادی دارد مدیریت با ترافیکی جاده است؛ بطوری که به پس زدن ترافیک و به وجود آمدن صف‌های طولانی ترافیک در مسیرهای مجاور مانند چالوس یا همت منجر نشود، از این رو پس از پایان کارهای فنی باید تمام جوانب برای افتتاح این پروژه بررسی شود.معاون وزیر راه و شهرسازی درباره‌ آخرین وضعیت ساخت قطعه دوم این آزادراه هم گفت: در این قطعه ۲۲ کیلومتری طولانی‌ترین تونل جاده‌ای کشور را داریم که ۶۴۰۰ متر طول دارد و تونل شرقی آن به مرحله پایانی حفاری رسیده و همزمان عملیات لاینینگ آن در جریان است.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: در تونل غربی هم اقدامات ابتدایی صورت گرفته و در صورتی که محدودیت‌ها مانع کار نشود عملیات حفاری با شیوه‌های نوین انجام خواهند شد، در غیر این صورت آمادگی کامل برای پیگیری پروژه با شیوه‌های سنتی وجود دارد و از نظر هزینه‌ای تفاوت چندانی میان این دو شیوه وجود نخواهد داشت.

خادمی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قطعه دوم آزادراه می‌تواند تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد، تاکید کرد: این طرح با وجود اینکه حدود یکسال از آغاز کار اجرایی‌اش می‌گذرد، اما به پیشرفت ۱۲ درصدی رسیده و با احتساب تونل البرز این پیشرفت به ۲۳ درصد افزایش پیدا می‌کند.  او ادامه داد: خوشبختانه تجهیزات خارجی لازم برای این پروژه تا حد زیادی تامین شده و در صورت نیاز در دیگر حوزه‌ها هم مذاکرات ادامه پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: آزادراه تهران - شمال برای حدود ۱۷ سال با پیشرفت سالانه حدود ۱.۵ درصد پیگیری می‌شد، این در حالی است که در سال ۱۳۹۲ تا امروز ماهانه پیشرفت ۱.۵ درصد را به ثبت رسانده‌ایم.

  اجرای رویه بتنی

وزیر راه و شهرسازی هم درباره آزاد راه تهران-شمال گفت: این آزادراه تهران به عنوان بزرگ‌ترین پروژه مهندسی کشور مطرح است که 6 پیمانکار این پروژه به تجهیزات اجرای رویه بتنی مجهز شده‌اند.

عباس آخوندی اظهارکرد: فناوری قوی و استفاده از رویه بتنی به صورت گسترده بر این آزادراه اجرا شده و پروژه تماما ابنیه فنی است. او اضافه کرد: 18 دستگاه تونل و 18 دستگاه پل در منطقه‌ یک آزادراه تهران- شمال وجود دارد و در این مسیر 32 کیلومتری، 32 کیلومتر تونل به صورت دوطرفه اجرا شده است. وزیر راه و شهرسازی اظهارکرد: تونل 4500 متری تالون دومین تونل بزرگ جاده‌ای ایران پس از تونل البرز است که 4500 متر پوسته دوم در آن اجرا شده است و این اتفاق بزرگی است.  آخوندی تصریح کرد: همزمان عملیات اجرایی منطقه دو به طول 22 کیلومتر هم آغاز شده است که 67 درصد مسیر تونل و پل است؛ منطقه 2، 44 دستگاه تونل دارد و در 22 کیلومتر مسیر 32 کیلومتر تونل اجرا می‌شود.  وزیرراه و شهرسازی اضافه کرد: در ایران امکان تولید سیمان از سنگ‌های معدنی وجود دارد از سویی دیگر قیمت جهانی قیر رو به افزایش است و امروز رویه بتنی ارزان‌تر از این اجرا می‌شود.

او بیان کرد: رویه بتنی 25 سال عمر مفید اسمی دارد اما تا 52 سال هم به طول می‌انجامد و کمترین هزینه را برای بهره‌برداران دارد.

 

ارسال نظر