صدور مجوز ساخت و ساز اینترنتی می‌شود

۱۳۹۷/۰۶/۲۱ - ۰۰:۵۴:۲۹
کد خبر: ۱۲۹۴۶۸
صدور مجوز ساخت و ساز اینترنتی می‌شود

 گروه راه و شهرسازی

 شهر هوشمند و هوشمند سازی دو واژه ای هستند که طی سال های اخیر به وفور شنیده و درباره آن صحبت می شود. تعاریف متعددی برای شهر هوشمند در سراسر جهان استفاده ‌شده است. درواقع، شهر هوشمند بسته به سطح توسعه شهر، میزان اراده به‌منظور بهبود شرایط و متناسب با میزان منابع موجود، در هر شهر و منطقه مفهومی متفاوت و منحصر به خود را می‌یابد اما در مجموع هدف پروژه شهرهای هوشمند پیشبرد رشد اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی مردم با فراهم ساختن توسعه منطقه‌ای و بهره‌برداری از فناوری به ویژه فناوری هایی که منجر به نتایج هوشمندانه می شوند، تعریف شده است. هوشمندسازی شهر تهران نیز از موضوعاتی است که اعضای شورای شهر و کارشناسان بارها به آن پرداخته‌اند و راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک را گامی در این راه برمی شمارند هر چند این دفاتر تا کنون موفق عمل نکرده اند و نتیجه معکوس داشته اند. روز گذشته در دومین نشست هم اندیشی  نخبگان شهر تهران در خصوص هوشمندسازی تهران، راهکارها و فرایندای آن موردبحث و بررسی قرار گرفت.

شهردار تهران در دومین نشست با نخبگان شهر تهران خبر داد که شهرداری تهران صدور مجوز ساخت و ساز را تا پایان سال اینترنتی خواهد کرد.

به گزارش مهر، محمدعلی افشانی، شهردار تهران در این نشست خطاب به نخبگانی که در جلسه پیشنهاداتی ارائه داده بودند، گفت: زمان ما محدود است؛ دوستانی که تجربه و دانشی دارند آن را ارائه دهند تا در برنامه ریزی های شهرداری مبنا قرار گیرد. من همواره گفته ام توسعه، فرآیندی پیچیده، تدریجی، مستمر و تاریخی است. دوستانی که در این مجلس از تجربه سایر شهرها و کشورها در زمینه شهر هوشمند سخن می گفتند این تجربیات را در اختیار ما قرار دهند که در برنامه ریزی های خود از آن استفاده کنیم و این را بدانید که بدون مشارکت نخبگان ما نمی توانیم برنامه خوبی ارائه دهیم.

وی گفت: نظر شخص من این است که برای کار نباید منتظر یک برنامه شبیه مدینه فاضله باشیم، بلکه باید سریع تر از هر جا که می توانیم شروع کنیم. مثلا باید صدور پروانه ساختمانی را به صورت اینترنتی و الکترونیکی کنیم و هر کس که خواهان دریافت مجوز ساخت و ساز است با وارد کردن مشخصات ملک خود و سایر مدارک شرایط ساخت را از طریق اینترنت دریافت و عوارض لازم را پرداخت و بدون حضور در شهرداری و دخالت و چانه زنی با کارمندان مجوز خود را به صورت اینترنتی دریافت کند. همین صدور پروانه به شکلی که امروز ارائه می شود یکی از مهم ترین چالش های فسادی در شهرداری تهران است که باید برطرف شود. من دستورات لازم را داده ام و اعلام کرده ام که باید تا پایان سال به این هدف برسیم.

شهردار تهران با اشاره به هوشمندسازی خدمات در شهر گفت: همین شرکت های تاکسی اینترنتی که از سیستم هوشمند جذب مسافر و ارائه خدمات حمل و نقلی بهره می برند، نمونه های موفقی از هوشمندسازی خدمات شهری است. ما می توانیم شبیه همین تجربه را مثلا در آبیاری فضای سبز تهران و برخی زمینه های دیگر ایجاد کنیم. همه این خدمات به ارتقای رفاه زندگی مردم که هدف اصلی ما است، کمک می کند.

مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه بودجه شورا نیز، ماموریت هوشمندسازی در شهرداری تهران را یک ماموریت فرابخش‌سازی برشمرد و دراین باره توضیح داد: اهمیت تحقق شهر هوشمند تا به آنجا ادامه‌ پیدا می‌کند که این موضوع به عنوان یک ماموریت فرابخشی در همه حوزه‌های شهرداری محسوب می‌شود. در برنامه دوم شهرداری نیز این موضوع در همه حوزه‌ها مدنظر قرار گرفته بود. برنامه توسعه دوم شهر تهران ذیل هر یک از بخش‌ها مساله هوشمندسازی را در نظر گرفته بود. فراهانی با اشاره به اینکه بودجه شهرداری تهران برای سال‌جاری انقباضی در نظر گرفته شده است، افزود: در بخشی از شهرها بودجه شهرداری انقباضی در نظر گرفته شده بود، اما ماموریت هوشمندسازی تنها بخشی بود که نه تنها انقباضی نبود، ‌ بلکه ۲۰ درصد افزایش را نیز به همراه داشت. موضوع هوشمند سازی در دنیا آنقدر مورد اهمیت بود که برای آن ایزوی مجزا در نظر گرفته شده است. از این‌رو،‌ نمی‌توانیم نسبت به این موضوع مهم در حالی که شهرهایی همچون دوبی سال ۲۰۱۸ را سال تحقق هوشمندسازی نامیده‌اند، بی‌توجه باشیم.

   نقش شهرداری در هوشمندسازی

قنادان مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر نیز با بیان اینکه باید تعیین شاخص‌های حوزه شهر هوشمند به درستی انجام شود، تصریح کرد: تا کنون در این حوزه نقش شهرداری تهران به درستی تعریف نشده است. باید مشخص شود که شهرداری تهران به عنوان سرمایه‌گذار وارد پروژه‌ها می‌شود یا به عنوان تسهیل‌گر موضوع هوشمندسازی را دنبال می‌کند. در حقیقت باید مشخص شود که نقش شهرداری تهران چگونه تعریف می‌شود و نکته مهم‌تر اینکه نقشی که شهرداری برای خود تعریف می‌کند توسط سایر ذی‌نفعان قابل پذیرش باشد.

حجت میرزایی معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز در این جلسه ضمن تشریح روند تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران در حوزه هوشمندسازی، گفت: معتقدیم که هوشمندسازی نه یک ابزار، بلکه راهبردی در جهت توسعه شهر تهران است و توسعه شهری و همچنین حل بسیاری از معضلات در حوزه‌های مختلفی همچون حمل و نقل و ترافیک، پسماند، محیط زیست و نابرابری‌های شهری در تهران با کمک بهره‌گیری از هوشمندسازی، قابل حل است.

   مشارکت  مردم  در تحقق شهر هوشمند

همچنین محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران بر الزام بهره‌گیری از بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های پیاده‌سازی شهر هوشمند در تهران تاکید کرد وگفت: مجموعه‌ای از واکاوی‌های بین‌المللی و بررسی شهرهای هوشمند سایر کشورها و همچنین بررسی اسناد بالادستی کشور و در نظر گرفتن اولویت‌های شورا و شهرداری تهران همگی به عنوان ورودی‌هایی برای تدوین برنامه پنج‌ساله سوم در حوزه هوشمندسازی مدنظر قرار گرفت. وی افزود: حدود ۲۵۰ عنوان پروژه و اقدام عملی انجام شد و نهایتا این اقدامات به پیش‌نویس ۲۱ طرح منجر شد که پیش‌بینی می‌کنیم در اولین گام برای هوشمندسازی شهر تهران باید عملیاتی شوند.در گام نخست برنامه‌ریزی متمرکز روی پروژه‌هایی انجام شده که در چارچوب وظایف شهرداری تهران است و با همکاری بخش خصوصی امکان اجرای آنها محقق می‌شود.

به گزارش «تعادل»، محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در نشست خبری این کمیسیون از هوشمند‌سازی پروانه‌های ساخت و ساز خبر داد و گفت: در این زمینه جلسات متعددی با شهرداران مناطق در خصوص فرایند صدور پروانه صورت گرفته است ضمن اینکه یکی از رویکردهای ما این است که تا پایان امسال یا سال آینده فرایند صدور پروانه‌های ساخت و ساز را به صورت هوشمند در بیاوریم تا از مراجعه مردم به دفاتر خدمات الکترونیک در سطح شهر تهران برای این امر جلوگیری کنیم و بتوانیم به سمت هوشمندسازی، شهروند محوری و ارائه سرویس مطلوب گام ‌برداریم.

 

 

ارسال نظر