8 سناریو برای آینده پایتخت

۱۳۹۷/۰۴/۳۰ - ۰۰:۰۴:۳۸
کد خبر: ۱۲۵۹۳۲

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران آخرین وضعیت برنامه ۵ ساله سوم شهرداری را تشریح کرد.

حجت‌الله میرزایی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به آخرین وضعیت برنامه ۵ ساله سوم شهر تهران و زمان اجرایی شدن آن، گفت: هر زمان برنامه سوم شهرداری آماده شود، زمان اجرای آن سال ۹۸ خواهد بود؛ اما باید میان بودجه سال ۹۸ و برنامه سوم هماهنگی باشد و پایه بودجه سال آینده برنامه سوم باشد.

میرزایی اظهار کرد: در پژوهش‌های انجام شده

۸ آینده نگاری شناسایی شده‌اند که در آنها چند عامل متغیر و چند عامل قطعی هستند مانند خشکسالی، افزایش حضور زنان، افزایش تنوع زندگی و سالخوردگی که سالمندی، خشکسالی، افزایش سهم زنان از اولویت‌ها و مسائلی است که حتما در برنامه ۵ ساله به آن توجه شده است. به گفته او، به‌طور مثال در بخش تداوم خشکسالی باید الگوهای آبیاری فضای سبز با توجه به محدودیت‌های آبی تعریف شود و همچنین به سمت استفاده از گونه‌های گیاهی برویم که آب بری کمتری دارند، همچنین جلساتی با سازمان آب و فاضلاب برای طراحی و دست یابی به این سیستم کاهش مصرف آب برگزار کنیم.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران درخصوص راهکارهایی که در برنامه سوم برای موضوعات و چالش‌های سنتی در تهران از جمله آلودگی هوا و ترافیک، نابرابری‌های اجتماعی و... پیش‌بینی شده، گفت: از این موضوعات تحلیل روشنی داریم اینکه در شهر نابرابری و بی‌عدالتی وجود دارد دلیل مستقیم آن الگوی تامین مالی در گذشته بوده است. او اظهارکرد: اینکه سهم تامین مالی شهر از مناطق یک، دو، سه، بخشی از منطقه چهار، پنج و شش بوده است، بنابراین مدیریت شهری فرصت‌های بیشتری را هم برای این مناطق تامین می‌کرده است و اصولا پروژه‌ها براساس همین تامین مالی تعریف می‌شده پس باید روش تامین مالی جدیدی را تدوین کنیم و سهم مناطق کم برخوردار را در تامین مالی و فرصت توسعه شهری و زیرساخت‌های شهری افزایش دهیم.

 با پروژه عمرانی نابرابری‌ها رفع نمی‌شود

میرزایی درباره رفع نابرابری‌های اجتماعی و کاهش شمال و جنوب پایتخت، گفت: صرف اجرای پروژه‌های عمرانی یا اجرای پروژه‌های ورزشی نمی‌تواند به رفع نابرابری‌های اجتماعی ختم شود، به‌طور مثال محله هرندی یک برند اجتماعی دارد و دچار آسیب‌های اجتماعی زیادی است. اتفاقا در این محل پارک‌های بزرگ و ورزشگاه‌های مدرنی ساخته شده اما در این محله فلسفه زندگی وجود ندارد و تا وقتی این مشکلات را حل نکنیم، ایجاد این پروژه‌ها کمکی به آن نمی‌کند. او ادامه داد: این نظام در شمال و جنوب تهران از یک رویه پیروی می‌کند، نوع سوبسیدها و یارانه‌ها که داده می‌شود در جنوب تهران با مناطق شمالی تفاوتی وجود ندارد، در حالی که برخی شهروندان باید مالیات بپردازند، برخی باید یارانه و مورد حمایت مالی قرار بگیرند، بنابراین سیاست‌های قیمت‌گذاری در همه مناطق نباید یکسان باشد.

 حذف ترددهای غیر ضروری

معاون شهردار تهران با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه ترافیک در برنامه سوم شهرداری پیش‌بینی شده، گفت: در حوزه ترافیک در دو بخش تمرکز کرده‌ایم، یکی توسعه شبکه حمل و نقل همگانی و تکمیل خط ۶ و ۷ مترو، ایجاد خط ۸ و ۹ مترو، نوسازی اتوبوس‌ها و در صورت توجیه، ایجاد مُدهای حمل و نقل دیگر مانند ال آر تی و همچنین مدیریت تقاضا و هوشمند‌سازی که ابزار مهمی برای مدیریت تقاضای سفر است.

میرزایی بیان کرد: در حال حاضر ترافیک امروز تهران به دلیل تقاضاهایی است که می‌توان با ابزار هوشمندسازی آنها را برطرف کرد. به‌طور مثال خریدهای مجازی، حذف بخشی از سفرهای آموزشی بخشی از خدمات بیمه‌یی و پزشکی از این جمله هستند که شهرهای دیگر چنین تجربه‌ موفقی را داشته‌اند. ساماندهی شبکه توزیع نیز یکی دیگر از راهکارهای ساماندهی ترافیک است.

 پیگیری اصلاح ساختاری

او در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا اصلاح ساختار و ساماندهی نیروی انسانی در برنامه پنج‌ساله سوم پیش‌بینی شده است، گفت: ساماندهی نیروی انسانی در برنامه دوم و بودجه ۹۷ شهرداری پیش‌بینی شده و شهرداری موظف است هر سال ۶ درصد نیروی انسانی خود را کاهش دهد.

میرزایی ادامه داد: این موضوع در بودجه ۹۸ و برنامه سوم هم ادامه پیدا می‌کند همچنین اصلاح ساختار آغاز شده و حتما خروجی آن در برنامه سوم آورده خواهد شد. او اظهارکرد: برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها زمانی به ایجادشان نیاز بوده که در حال حاضر غیرضروری هستند و می‌توان آنها را منحل یا ادغام کرد و حتی شاید نیاز باشد شرکت یا سازمانی به شهرداری اضافه شود.

 

ارسال نظر