بهره‌برداری هندی‌ها از بندر چابهار تا یک ماه دیگر

۱۳۹۷/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۳۶۷

گروه راه و شهرسازی|

 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مشکل ضمانتنامه‌های شرکت هندی بابت حضور در پایانه بندر چابهار رفع شده است و تا یک ماه آینده به عنوان بهره‌بردار در بندر چابهار حضور می‌یابند.

به گزارش فارس، محمد راستاد در حاشیه همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر در جمع خبرنگاران درباره سرنوشت حضور شرکت هندی به عنوان بهره‌بردار در بندر چابهار گفت: با هندی‌ها در آخرین مراحل تشریفات مستند‌سازی قرارداد هستیم تا بهره‌برداری موقت از پایانه چابهار شروع شود. قرار بود هندی‌ها نیمه ژوئن سال میلادی جاری بیایند که مشکلی در هماهنگی برای ضمانت‌های شرکت هندی (IPGL) در حوزه بانکی وجود داشت که بر اساس رایزنی‌های اخیر طرف هندی مشکلات خود را با بانک مربوطه هندوستان حل کرد. انتظار داریم کمتر از یک ماه آینده شرکت هندی به‌طور عملیاتی بهره‌بردار پایانه بندر چابهار شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ‌با توجه به توسعه چابهار و ایجاد ظرفیت حدود 8 میلیون تنی در پایان فاز یک و رسیدن به ظرفیت 77 میلیون تن در پایان فاز چهارم در واقع بستری فراهم شده که مبادلات کالا بین کشورهای حاشیه اقیانوس هند و کشورهایی نظیر افغانستان و پاکستان ارتقاء یابد.

راستاد گفت: محموله گندم ترانزیتی هندوستان به افغانستان از طریق چابهار روند مثمر ثمری داشت و در فرآیند حمل زمینی از چابهار هم مشکلات ما کمتر شد. در سرمایه‌گذاری‌های پیش رو در بندر چابهار رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی توسعه ترانزیت است.

وی با اشاره به ارائه مشوق‌های تعرفه‌یی در ترانزیت دریایی از سوی ایران گفت: تخفیفات تعرفه‌یی می‌تواند برای صاحبان کالا جذاب باشد و سازمان بنادر تلاش می‌کند با ارائه مشوق‌های مناسب و تخفیفات جذاب آمار ترانزیت دریایی را از بنادر خود ارتقا دهد.

او درباره میزان تخفیفات تعرفه‌یی و مقایسه آن با تخفیفات تعرفه‌یی کشورهای CIS اظهار کرد: پیشنهاد سازمان بنادر در تخفیف تعرفه‌ها در زمینه لجستیک و حمل و نقل مطرح شده است و برای ارتقای آمار ترانزیت از طریق شمال به جنوب و بالعکس از طریق خزر، فضای مناسبی برای ارتقاء آمار ترانزیت داریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه زنجیره حمل و نقل باید هماهنگ و منسجم با منافع مشترک باشد، گفت: اگر کنسرسیوم یا شرکتی مشترک بین کشورهای حاشیه خزر با رویکرد مدیریت زنجیره حمل و نقل شکل گیرد می‌توانیم انتظار داشته باشیم بهبود کیفیت در حمل و نقل بین کشورهای پیرامون خزر ایجاد شود و در زمینه ترانزیت تحول قابل توجهی رخ دهد. راستاد افزود: در ترانزیت و حمل و نقل دریایی از نظر حمل کانتینری خلاء‌های زیادی داریم؛ در جهان غیر از کالای فله خشک و مایع سایر محموله‌ها از طریق کانتینر حمل می‌شود اما در کل دریای خزر سهم کانتینر تقریبا صفر است.

او تاکید کرد: اگر بخواهیم حمل و نقل کانتینری در خزر شکل بگیرد باید در قالب چارچوب منطقه‌یی، شرکتی که گفته شد، تشکیل شود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: یک شرکت یا کنسرسیوم همکاری مشترک در زمینه حمل و نقل و لجستیک بین کشورهای ساحلی خزر می‌تواند بهبود کیفیت را رقم بزند. با همکاری شرکت‌های کارگزاری دریای و بندری کشورهای مختلف می‌توان تفاهمات بین کشورها را فراهم کرد تا وضعیت ترانزیت خزر بهبود یابد. وقتی سرمایه‌گذاری در زیرساخت بندری ایجاد می‌شود باید از آن ظرفیت بهره برد و ضرورت دارد ظرفیت بنادر خود را در شمال کشور به 25 میلیون تن برسانیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی بااشاره به جزییات انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذاران در پس کرانه بنادر شمالی کشور، گفت: موضوع بازاریابی از تعهدات این قراردادهاست اما تلاش می‌کنیم شرایط را در راستای سوددهی به سرمایه‌گذاران تغییر دهیم.

او اضافه کرد: حجم تجارت جهانی از طریق دریا 10.3 میلیارد تن است که مدام رو به افزایش است. در اطراف دریای خزر 135 میلیون تن ظرفیت بندری وجود دارد که 30 میلیون تن آن سهم ایران است. ‌با این حال کل حمل و نقل دریای خزر 30میلیون تن است که معادل ظرفیت بنادر ماست اما ما فقط از 6 میلیون تن معادل یک‌پنجم این ظرفیت استفاده می‌کنیم. در واقع بنادر حاشیه خزر در کشور ما و استان‌های ساحلی از یک‌پنجم ظرفیت بندری استفاده می‌کنند در حالی که ضرورت دارد ظرفیت‌های نهفته بنادر به‌طور مناسب استفاده شود.

راستاد گفت: ما در بنادر شمالی خود بابت جذب سرمایه‌گذار ظرفیت‌های مناسبی فراهم کرده‌ایم و تاکید داریم که فرصت‌های سرمایه‌گذاری بنادر نباید معطل شود و اگر به دنبال تجارت جهانی هستیم باید از ظرفیت‌های صادراتی و ترانزیتی بنادر شمالی خود استفاده کنیم. باید تعامل بیشتری در منطقه از نظر بهره‌گیری از ظرفیت‌ها ایجاد کنیم و همایش توسعه صادرات از خزر در این مبحث بسیار موثر خواهد بود. همچنین تجار و فعالان اقتصادی ما باید تعامل بیشتری با کشورهای منطقه داشته باشند و ضرورت دارد وضعیت تجاری منطقه ما بهبود یابد. بنادر حاشیه خزر در واقع حلقه‌های ترانزیتی شمال- جنوب و شرق- غرب هستند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: ‌در راستای تحقق اهداف توسعه ترانزیت و صادرات از خزر و توسعه تجارت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی آماده است، اراضی مورد نیاز پایانه‌های صادراتی و لجستیکی را صرف‌نظر از ملیت شرکت‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و با مدل‌های مالی مناسب بازگشت سرمایه و سود مطلوب برای سرمایه‌گذار محقق شود. همچنین با اعطای تسهیلات از محل وجوه اداره شده و اعطای یارانه به تسهیلات به فعالان اقتصادی کمک می‌کنیم تا در سرمایه‌گذاری خود سود منطقی کسب کنند.

 

ارسال نظر