شماره امروز: ۵۴۷

منطقه یک ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

| کدخبر: 124327 | |

روز گذشته علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به همراه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از پروژه بزرگراه تهران – شمال که بیش از 20 سال به طول کشیده است،

گروه راه و شهرسازی|

روز گذشته علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به همراه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از پروژه بزرگراه تهران – شمال که بیش از 20 سال به طول کشیده است، بازدید کردند.  علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جریان این بازدید درباره اعتبارات مورد نیاز این پروژه صحبت کرد و گفت: مجلس تامین مالی این پروژه را مدنظر قرار دارد و دولت باید در تخصیص به موقع اعتبارات اقدام کند تا اجرای پروژه با تعویق مواجه نشود.  وی اظهار کرد: در طول بازدید از این پروژه شاهد توانمندی ایرانی‌ها و مهندسان کشورمان در ساخت این پروژه بزرگ بودیم. پل‌های بسیار بزرگی با استانداردهای بین‌المللی در طول مسیر در حال ساخت است.  رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ساخت تونل‌ها به تمام استانداردهای بین‌المللی و جهانی دقت شده به‌طوری که با فناوری‌های روز دنیا در حال ساخت است و سیستمی تعبیه شده که اگر آتش‌سوزی صورت بگیرد، ایمنی مردم حفظ و اطفای حریق به سرعت انجام شود.  وی در ادامه به موضوع زیباسازی اطراف این پروژه اشاره کرد و گفت: بحث معماری منظر راه در پروژه آزادراه تهران – شمال یک بحث بسیار مهم و جدید در کشور است و می‌تواند دسترسی مردم به امکانات تفریحی را بیشتر کند.  لاریجانی با اشاره به توقف این پروژه در سال‌های گذشته اظهار کرد: به دلایل مختلفی ساخت آزادراه تهران -شمال در طول سال‌های گذشته متوقف مانده بود و تلقی‌های غلطی ایجاد شده بود اما خوشبختانه در چند سال گذشته با تلاش و اراده بنیاد مستضعفان و پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی شاهد احیا و پیشرفت فیزیکی قابل توجه این پروژه هستیم.  وی تاکید کرد: طبق بازدیدی که انجام داده‌ایم احتمالا در ماه‌های آینده فاز ۱ آزادراه تهران – شمال افتتاح می‌شود و دسترسی مردم به چالوس با زمان کمتر و صرفه‌جویی در مصرف انرژی تسهیل خواهد شد.

 هدایت نقدینگی به سمت عمران

لاریجانی با تاکید بر هدایت نقدینگی‌های مردم به سمت پروژه‌های عمرانی اظهار کرد: نقدینگی بسیار زیادی در دست مردم است و قطعا هدایت این نقدینگی‌ها به سمت پروژه‌های عمرانی از جمله پروژه‌هایی مانند آزادراه تهران – شمال باعث ثروت‌سازی و آبادانی کشور می‌شود. دولت باید برای هدایت این نقدینگی‌ها به سمت پروژه‌های عمرانی در قالب انتشار اوراق مشارکت، حمایت و بسترسازی کند، چراکه ورود نقدینگی‌ها به این سمت به نفع مردم و کشور است. قطعا ورود نقدینگی به مسائل خرد به نفع کشور نیست و شاهد آن هستیم که هدایت نقدینگی‌ها به آن سمت‌ها به ضرر کشور بوده است.  او با اشاره به سه مزیت هدایت نقدینگی‌های مردم به سمت پروژه‌های عمرانی گفت: اول اینکه برای مردم درآمدزایی دارد و به نفع مردم است، دوم ایران را آباد می‌کند و سوم اینکه ثروت برای کشور تولید خواهد کرد.  لاریجانی با اشاره به درخواست دولت برای تامین منابع مالی پروژه آزادراه تهران - شمال گفت: ‌با توجه به اقداماتی که در این پروژه انجام شده به‌طور قطع مجلس پشتیبان اجرای این پروژه خواهد بود اما خوب است که دولت بستری ایجاد کند تا مردم در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.  وی تاکید کرد: موضوع دیگر در بحث آزادراه تهران - شمال منابع طبیعی و جذابیت‌های طبیعی آن است که می‌تواند برای مردم اشتغال‌زایی داشته باشد و پیشنهاد من این است که همزمان با افتتاح قطعه یک دولت برنامه‌یی داشته باشد تا مراکز تفریحی و گردشگری در این منطقه به وجود بیاید تا هم مردم دسترسی به امکانات تفریحی داشته و هم اشتغال‌زایی ایجاد شود.  به گفته وی آزادراه تهران - شمال یک پروژه پرهزینه اما ارزشمند است که ارتباط جدیدی بین تهران و شمال کشور ایجاد می‌کند و مردم می‌توانند دسترسی راحت‌تری به شمال کشورمان برای انجام سفرها و تفریحات خود داشته باشند.

 تلاش برای رفع معارضان منطقه 2

سعیدی‌کیا رییس بنیاد مستضعفان نیز که در این بازدید حضور یافت، گفت: از تیرماه سال 96 منطقه دو آزادراه تهران ـ شمال در قالب 4 قطعه آغاز شد که هر 4 قطعه آن فعال است و امیدواریم طبق زمان‌بندی پیش برود.  به گفته وی منطقه دو معارضان زیادی دارد. از تجربه منطقه یک در رفع معارضان و ارزیابی استفاده کرده‌ایم تا در منطقه دو در رفع مشکل معارضان کمتر با مشکل مواجه شویم. در همین منطقه یک آزادراه در برخی قطعات فاصله خانه‌ها و ویلاها با آزادراه کمتر از 20 متر است و در برخی قطعات خانه‌ها، باغ‌ها و ویلاها کاملا مشرف به جاده است.  رییس بنیاد مستضعفان مشخصات فنی آزادراه تهران ـ شمال را با دیگر آزادراه کشور بسیار متمایز دانست و گفت: در منطقه یک میزان 1.2 میلیون مترمکعب بتن‌ریزی کرده‌ایم که این رقم غیر از روسازی است و در پروژه‌های جاده‌سازی بی‌نظیر محسوب می‌شود. تاکنون 28 گروه از دانشگاه‌های مختلف از این پروژه بازدید کرده‌اند که امیدواریم در نظام اجرایی و تفکر کشور سودمند باشد.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران