شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 108918 | |

با حضور یک هیات آلمانی از فرودگاه مونیخ، طرح پیشنهادی آموزش مدیران نسل آینده فرودگاهی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران (اینگام) از سوی آنها ارائه شد و مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفت. هیات آلمانی همچنین از آمادگی خود در ارائه طرح توسعه برای فرودگاه‌های کشور خبر دادند.

با حضور یک هیات آلمانی از فرودگاه مونیخ، طرح پیشنهادی آموزش مدیران نسل آینده فرودگاهی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران (اینگام) از سوی آنها ارائه شد و مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفت. هیات آلمانی همچنین از آمادگی خود در ارائه طرح توسعه برای فرودگاه‌های کشور خبر دادند.

به گزارش شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، در نشست مشترک با هیات آلمانی، رحمت‌الله مه‌آبادی رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه ایران قصد دارد به یک هاب منطقه‎یی در عرصه فرودگاهی و ناوبری هوایی تبدیل شود، گفت: در این زمینه در حال ایجاد بسترهای تسهیل ارتباطات و رفع موانع موجود هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت‎ها سرمایه‎گذاری در صنعت حمل و نقل هوایی ایران گفت: در فرودگاه مهرآباد که اصلی‎ترین فرودگاه کشور است، سه سال پیاپی رشد دو رقمی پروازها را تجربه کرده‎ایم و در این مدت این رشد به حدود ۵۰ درصد رسیده است. اما به دلیل این افزایش پروازها در این فرودگاه و سایر فرودگاه‎های بین‎المللی با مشکل کمبود ظرفیت روبه‌رو شده‎ایم و این باعث شده است برای رفع سریع این گلوگاه‎ها، سرمایه‎گذاری خارجی را مورد توجه قرار دهیم.

مه‌آبادی با اشاره به اینکه شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰میلیون یورو از منابع خود را برای توسعه و بهسازی سرمایه‎گذاری می‎کند، گفت: برای مثال در شیراز در حال احداث یک ترمینال جدید هستیم و طرح‎های مختلفی را نیز در فرودگاه‎های دیگر در حال اجرا داریم. وی با اشاره به اینکه راهبرد شرکت فرودگاه‎ها انتخاب سرمایه‎گذار و پیمانکار از طریق شرکت در فراخوان است، افزود: ما سعی کردیم برای سرمایه‎گذاری جذابیت لازم را ایجاد کنیم، بنابراین پروژه‎ها را به صورت BLT طراحی کرده‎ایم و در عین حال از طرح‎هایBOT نیز استقبال می‎کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها نکته بعدی مورد نظر خود را نوسازی سامانه‎های هوایی عنوان کرد و با اشاره به اینکه این شرکت برای نوسازی و تکمیل سامانه‎های ناوبری هوایی یک طرح 5ساله را تهیه کرده است، افزود: ایجاد تحول تاریخی در شبکه مسیرهای هوایی ایران، افزایش دوبرابری رشد پروازهای عبوری، آزادسازی قیمت‎ها و سیاست‎های دیگر دولت و رشد ترافیک پروازهای بین‎المللی و محلی، همگی باعث شده‎اند تا نوسازی و تکمیل سامانه‎های هوایی را در برنامه‎های کوتاه و میان‌مدت شرکت قرار دهیم.

وی موضوع مهم بعدی را ضرورت دریافت خدمات مشاوره‎های مدیریتی ساختاری و اصلاح فرآیند و روش‎ها برای تجاری‎سازی فرودگاه‎ها و اصلاح ساختار شرکت عنوان کرد و افزود: این امر جزو اولویت‎های ماست و اصولا اجرای طرح این گام هم یک اقدام مقدماتی برای رسیدن به آن است. مه‌آبای افزود: به همین منظور طرحی با عنوان بهره‎برداری از فرودگاه‎های کم هزینه را در دست اقدام داریم. ما در سطح کشور ده‎ها باند فرود داریم که تنها نیازمند یک ترمینال کوچک هستند تا بتوانیم آنها را برای پروازهای محلی آماده کنیم. این بحث آن‌قدر مهم و جدی است که حتی قصد داریم برای توسعه پروازها در این فرودگاه‎ها هزینه‎یی را از شرکت‎های هواپیمایی دریافت نکنیم و از روش‎هایی مانند چندپیشه کردن کارکنان برای کاهش هزینه‎های این‌گونه فرودگاه‎ها استفاده کنیم. وی همچنین با اشاره به امکان تاسیس شرکت‎هایی با مشارکت سرمایه‎گذاران خارجی گفت: به تازگی از مجلس برای اصلاحات ساختاری مجوز گرفته‎ایم که می‎توانیم، شرکت‎هایی را با مشارکت طرف‎های خارجی ایجاد کنیم و روند طوری طراحی شده است که سرمایه‎گذاران بیشترین سهم را داشته باشند.

 طرح جامع برای تمام فرودگاه‎های ایران

قائم‌مقام فرودگاه مونیخ نیز در این دیدار گفت: قول می‎دهیم که به سرعت خواسته شما و شرایط را بررسی کنیم تا در نتیجه بگوییم که در کجا و از چه طریقی می‎توانیم کمک و از فعالیت‎های شما حمایت کنیم.

رالف گافال ادامه داد: ما می‎توانیم یک طرح جامع برای کل فرودگاه‎های ایران تدوین کنیم که این طرح راه‎اندازی فرودگاه‎های کم هزینه و اقتصادی‎سازی فرودگاه‎ها را نیز شامل می‎شود. حتی می‎توانیم در چارچوب این طرح جامع مشخص کنیم که در کجاها شرکت‎های خارجی می‎توانند مشارکت و سرمایه‎گذاری کنند. وی با ابراز خوش‌بینی از روند این همکاری گفت: تصور می‎کنم در بازگشت از ایران با خود ۲۰ پروژه امکان‎پذیر را خواهیم برد و قدم به قدم پیشنهادهای جدیدی را ارائه خواهیم کرد.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران