شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 105591 | |

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صادق تخمه‌چیان با اعلام اینکه اگر خط‌آهن آستارا-آستارا به‌زودی به قزوین وصل شود، بازار حمل‌ونقلی کشورهای پرجمعیت قفقاز را تحت پوشش قرار خواهد داد، خاطرنشان کرد: این خط این پتانسیل را دارد که بارهای اروپا به آسیا و بالعکس را جذب خود کند.

معاون حمل ‌و نقل داخلی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: خط‌آهن آستارا - آستارا رقیبی برای  حمل‌ونقل دریایی در دریای خزر نیست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صادق تخمه‌چیان با اعلام اینکه اگر خط‌آهن آستارا-آستارا به‌زودی به قزوین وصل شود، بازار حمل‌ونقلی کشورهای پرجمعیت قفقاز را تحت پوشش قرار خواهد داد، خاطرنشان کرد: این خط این پتانسیل را دارد که بارهای اروپا به آسیا و بالعکس را جذب خود کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا خط‌آهن آستارا-آستارا رقیبی برای حمل‌ونقل دریایی در دریای خزر خواهد بود، تصریح کرد: این خط‌آهن در صورتی که به صورت کامل به بهره‌برداری برسد نه تنها رقیبی برای حمل‌ونقل دریایی در دریای خزر نخواهد بود بلکه یک حوزه جدید بار برای کشور ایجاد خواهد کرد.  تخمه‌چیان افزود: خط‌آهن آستارا-آستارا باری را که جذب خواهد کرد ارتباطی با بار موجود که از کشور ترانزیت می‌شود، ندارد.  این مقام مسوول در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره این پرسش که توان جذب بار این خط چقدر خواهد بود، اظهار کرد: برآوردها در این زمینه فعلا غیرکارشناسی بوده و در حد حدس و گمان است به شکلی که از 5 تا 8 میلیون تن برآورد می‌شود. وی با اشاره به اینکه خط‌آهن از آستارای جمهوری آذربایجان وارد خاک ایران شده است، گفت: امیدواریم در زمستان سال جاری رشت نیز به این خط‌آهن متصل شده و سپس با الحاق به قزوین به شاخه‌های مختلف ریلی در کشور تا بنادر جنوبی کشور متصل شود.

غلامرضا نجفی مدیر اداره کل بازرگانی بین‌المللی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه ایران به لحاظ شرایط ژئواستراتژیک در موقعیتی است که هر راه تازه‌یی که باز شود، حجم بار تازه‌یی برای ترانزیت به کشور وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: راه‌آهن آستارا-آستارا و دیگر طرح‌های مشابه تاثیری بر حمل‌ونقل دریایی در دریای خزر نخواهد داشت و جای نگرانی برای فعالان این عرصه نیست.

وی با اعلام اینکه هم‌اکنون مبادلات هند و روسیه به  5میلیون تن در سال می‌رسد، اظهار کرد: بخش عمده‌یی از این فرصت ترانزیتی می‌تواند از طریق ایران و خط‌آهن آستارا-آستارا انجام شود.  نجفی افزود: انتظار داریم این خط ریلی که در قالب کریدور شمال-جنوب فعالیت خواهد کرد، ضمن جذب بخشی از بار کشورهای حوزه CIS، بازار روسیه و از آن طریق و از مسیر فنلاند مراودات اروپا به این کشورها را نیز زیرپوشش قرار دهد.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران