شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 102196 | |

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن با اشاره به اینکه در حال دریافت زمین از سازمان ملی زمین و مسکن برای ساخت ۱۰‌هزار واحد مسکونی اجاره‌یی هستیم، گفت: این واحدهای مسکونی قرار است در سراسر کشور و برای دهک‌های یک و ۲ احداث شود. محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با فارس، درخصوص طرح مسکن حمایتی که ماه‌هاست ابلاغ شده است،

  ساخت ۱۰‌هزار مسکن اجاره‌ای در مرحله دریافت زمین

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن با اشاره به اینکه در حال دریافت زمین از سازمان ملی زمین و مسکن برای ساخت ۱۰‌هزار واحد مسکونی اجاره‌یی هستیم، گفت: این واحدهای مسکونی قرار است در سراسر کشور و برای دهک‌های یک و ۲ احداث شود.  محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با فارس، درخصوص طرح مسکن حمایتی که ماه‌هاست ابلاغ شده است، گفت: ساخت 10‌هزار واحد مسکونی اجاره‌یی در قالب طرح مسکن حمایتی و با مشارکت بخش دولتی، عمومی و خصوصی در دستور کار بنیاد مسکن قرار دارد، بنابراین طی مکاتباتی که با سازمان ملی زمین و مسکن داشتیم در حال دریافت زمین برای ساخت این واحدهای مسکونی هستیم.

وی ادامه داد: این واحدهای مسکونی در سراسر کشور احداث می‌شوند و به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تعلق خواهد گرفت، هر چند در این طرح افرادی که تحت پوشش نباشند از سوی بنیاد مسکن گزینش خواهند شد.  حق‌شناس یادآور شد: در قالب طرح مسکن حمایتی ساخت مسکن ملکی نیز دیده شده است و برای 10‌هزار واحد تسهیلات 40 میلیون تومانی و برای تسهیلات خرید مسکن ملکی به تعداد 20‌هزار واحد تا سقف فردی 40 میلیون تومان درنظر گرفته شده است.  قرار است سالانه 100‌هزار مسکن اجتماعی تا 1400 تولید و به خانوارهای کم‌درآمد با حمایت‌های مستقیم دستگاه‌ها و سازمان‌های مسوول عرضه شود.

  رشد ۷ تا ۱۰ درصدی اجاره‌بها در شهرهای بزرگ

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: در حال حاضر رشد اجاره‌بها در شهرهای کوچک زیر ۵‌ درصد و در شهرهای بزرگ ۷ تا ۱۰‌درصد است.  به گزارش تسنیم، حسام عقبایی با اشاره به این جمله که نرخ سود بانکی در کشور بالاست، افزود: بخش عمده‌یی از موجران رویکرد سرمایه‌یی و کسب درآمد به بازار اجاره‌بها دارند، بنابراین ارزش ملک خود را با سود بانکی حاکم بر کشور قیاس می‌کنند.  وی همچنین با بیان اینکه کاهش سود بانکی در متعادل‌سازی بازار اجاره‌بهای مسکن بسیار حایزاهمیت است، اظهار کرد: باتوجه به اینکه قیمت مسکن از سال 92 در کشور افزایش پیدا نکرده ولی در برابر بازار اجاره‌بها در این بازه زمانی هر ساله رشد را تجربه کرده است.  این کارشناس بازار مسکن اصلی‌ترین عامل رشد اجاره‌بها در کشور را افزایش تقاضا و کمبود عرضه مسکن دانست و بر لزوم توجه دولت به ایجاد توازن در این حوزه تاکید کرد.  وی از انعقاد 20‌هزار قرارداد اجاره‌بها در تهران و 80‌ هزار قرارداد در کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر رشد اجاره‌بها در شهرهای کوچک زیر 5‌ درصد و در شهرهای بزرگ 7 تا 10‌درصد است.  عقبایی اضافه کرد: قیمت اجاره‌بها در شهرهای کوچک باتوجه به توازن عرضه و تقاضا ظرفیت افزایش قیمت را ندارد و اجاره‌بهای سال گذشته باید در شهرهای کوچک لحاظ شود.  وی با بیان اینکه قیمت مسکن اصلی‌ترین شاخص تعیین قیمت اجاره‌بهاست، گفت: باتوجه به اینکه از سال 92 به بعد قیمت مسکن در کشور افزایش نیافته بالطبع اجاره‌بها نیز نباید در جامعه افزایش می‌یافت ولی متاسفانه چنین شد.  رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور با اشاره به این جمله که رقابت ناسالم بین مستاجران باعث افزایش قیمت اجاره‌بها می‌شود، اظهار کرد: بدون شک با ایجاد رقابت در حوزه تولید و افزایش عرضه می‌توان حباب قیمت مسکن را در حوزه اجاره‌نشینی کاهش داد.

  عرضه مازاد کامیون علت اصلی کاهش بهره‌وری

رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌یی با اشاره به فعالیت کامیون‌های با عمر بالای ۳۵ سال در کشور گفت: عرضه مازاد در حمل و نقل داخلی باعث شده که اولا سرمایه‌گذاری برای کامیون شدیدا غیراقتصادی باشد و دوم اینکه بهره‌وری آن به‌شدت کاهش یابد.  به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داوود کشاورزیان درباره‌ رقابتی ‌کردن نرخ حمل و نقل بار در ایران و بهره‌وری از کامیون گفت: عدم واردات کامیون بر این مشکل دامن زده است، نرخ کامیونی که در دنیا ۲۵۰ میلیون تومان است در ایران حدود ۴۵۰میلیون تومان است و درحالی از غیررقابتی ‌بودن کرایه‌ها صحبت می‌شود که به‌دلیل ارزانی سوخت کرایه کامیون‌های ایرانی از کامیون‌های خارجی کمتر است.

وی با اشاره به موضوع حمل و نقل داخلی و وضعیت کامیون‌داران داخلی گفت: در حمل و نقل داخلی در ایران، پدیده عرضه مازاد خودرو باعث پایین ‌آمدن بهره‌وری شده است.  به گفته وی، متاسفانه هرکسی به ازای ۴۰ تا ۵۰میلیون تومان، کامیونی با عمر چندین ساله را خریداری کرده و در صف می‌ایستد و بعد از مدتی با فشارهای اجتماعی و افت کار مجبور می‌شود ۱۵ روز در بندر بماند تا فقط یک بار برای جابه‌جایی به او برسد.  کشاورزیان ادامه داد: راه‌حل این مشکل، اضافه کردن خودرو نیست، بلکه خارج‌ کردن خودرو فرسوده است. باید اراده و امکاناتی در کشور باشد که بگوییم کامیون از ۲۵ سال بالاتر اجازه کار ندارد.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران