شماره امروز: ۵۴۷

در واکنش به افزایش غیرمنطقی نرخ خدمات فرودگاهی

| کدخبر: 102194 | |

پرواز هواپیماهای ایران به مقصد فرودگاه نجف از دیروز متوقف شد. چند هفته پیش، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به نرخ‌گذاری غیرمنطقی خدمات فرودگاهی و مسافری فرودگاه نجف از توقف پروازها به این فرودگاه از روز 10 تیر ماه خبر داده بود، از همین رو، از دیروز پروازها به نجف متوقف شده و ادامه پروازها به نتیجه جلسات میان مسوولان هوایی ایران و عراق وابسته شد.

  پرواز هواپیماهای ایران به مقصد فرودگاه نجف از دیروز متوقف شد. چند هفته پیش، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به نرخ‌گذاری غیرمنطقی خدمات فرودگاهی و مسافری فرودگاه نجف از توقف پروازها به این فرودگاه از روز 10 تیر ماه خبر داده بود، از همین رو، از دیروز پروازها به نجف متوقف شده و ادامه پروازها به نتیجه جلسات میان مسوولان هوایی ایران و عراق وابسته شد. جلساتی که دیروز بعدازظهر در تهران آغاز شد و انتظار می‌رود، این جلسات امروز دوباره برگزار و به نتیجه مشخصی منجر شوند.  براساس تصمیم مسوولان فرودگاه نجف، هر شرکت‌ ایرانی باید از سال 2010 میلادی تاکنون به‌‌ازای هر پرواز، حدود 85 دلار و به‌ازای هر صندلی 15 دلار و هر مسافر 10 دلار به این فرودگاه عوارض پرداخت کند.  در همین رابطه، مسوولان سازمان هواپیمایی نسبت به این اقدام واکنش نشان داده و توقف پروازها به نجف را اقدامی مثبت ارزیابی کردند. رییس سازمان هواپیمایی کشوری در این باره گفت: در جلسه‌یی با نمایندگان عراق دلایل نرخ‌گذاری غیرمنطقی خدمات فرودگاهی و مسافری فرودگاه نجف برای شرکت‌های هواپیمایی و زایران‌ ایرانی بررسی شد.  به گزارش ایرنا، علی عابدزاده افزود: هم‌اکنون مسوولانی از کشور عراق در ایران هستند و در جلسه مشترک که عصر دیروز برگزار شده و امروز هم ادامه دارد درباره راهکارهای حل این مشکل گفت‌وگو می‌کنیم.  معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این دو جلسه درباره ازسرگیری پروازها به فرودگاه نجف تصمیم‌گیری می‌شود.

  شرط استمرار پروازها به‌ فرودگاه نجف

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی نیز با بیان اینکه هیاتی از فرودگاه نجف برای رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی به ایران آمده‌اند، گفت: نرخ‌های غیرمتعارف خدمات در فرودگاه نجف موجب اعتراض ایرلاین‌های ایرانی شده است و استمرار پروازهای نجف منوط به تجدیدنظر مسوولان این فرودگاه و حصول نتیجه در دو جلسه دیروز و امروز است.

رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با فارس، درباره تعیین‌تکلیف پروازهای ایران به فرودگاه نجف اظهار کرد: دیروز و امروز در محل سازمان هواپیمایی کشوری جلسه‌یی درباره استمرار پرواز ایرلاین‌‌های ایرانی به فرودگاه نجف برگزار شده و می‌شود و دوطرف در این باره مباحثی را مطرح و مشکلات را بررسی می‌کنند.   مدیر روابط عمومی سازمان‌ هواپیمایی تاکید کرد: استمرار پروازهای نجف منوط به این دو جلسه میان مسوولان فرودگاه نجف با انجمن شرکت‌های هواپیمایی، رییس سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین‌‌هاست.

جعفرزاده افزود: در حال حاضر 10 شرکت هواپیمایی ایرانی به نجف پرواز دارند که مجوز خود را از سازمان هواپیمایی کشوری ایران دریافت کرده‌اند.

به گفته وی، ‌تصمیم ایرلاین‌های ایرانی مبنی بر قطع پروازها از 10 تیرماه به مقصد نجف ناشی از افزایش بی‌رویه عوارض گمرکی و هزینه‌های هندلینگ فرودگاه مذکور است.

جعفرزاده گفت: گزارش ایرلاین‌ها به سازمان هواپیمایی کشوری حاکی از آن است که فرودگاه نجف شرکت‌‌های هواپیمایی را به پرداخت عوارض گمرکی از تاریخ 2010، به ازای هر پرواز 85 دلار و هر صندلی پرواز 15 دلار ملزم کرده که این امر انگیزه پرواز به این فرودگاه را از شرکت‌های هواپیمایی سلب و نسبت به قطع پروازها از تاریخ مذکور اقدام کنند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها از طرف فرودگاه نجف هزینه‌های گزافی را به زایران ایرانی تحمیل می‌کند، افزود: ادامه پروازها به نجف مبنی بر متعارف کردن نرخ‌هاست و سازمان هواپیمایی کشوری نیز در تلاش است تا مسوولان فرودگاه نجف را متقاعد کند تا نسبت به تصمیمات اخیرشان تجدیدنظر کنند.

 قوانین داخلی فرودگاه‌ها

عضو هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری کشور درباره اقدام مسوولان فرودگاه نجف مبنی بر اعمال تعرفه‌های فرودگاهی غیرمعمول برای ایرلاین‌های ایرانی، اظهار کرد: هر چند که در این باره نهادهای بین‌المللی مانند یاتا و ایکائو دستورالعمل‌هایی را پیش‌بینی کرده‌اند، اما همواره قوانین داخلی فرودگاه‌ها بر قوانین بین‌المللی ارجحیت دارد و غالب است.

ابراهیم مرادی با بیان اینکه بهترین راهکار برای رفع مشکلات حوزه هوانوردی بین کشورها، انجام مذاکرات است، گفت: انجام تمام پروازهای حج توسط ایرلاین ایرانی به نفع صنعت هوانوردی کشورمان تمام می‌شود.

وی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: ایکائو در مورد نحوه محاسبه و مطالبه عوارض فرودگاهی و هندلینگ، دستورالعمل‌هایی را به اعضای خود ارائه کرده است، اما متولیان این صنعت در هر کشور می‌توانند قوانین خاص کشور خود را به اجرا برسانند و اجرای دستورالعمل‌های بین‌المللی بستگی به تصمیم‌گیری سازمان هواپیمایی آن کشور دارد.   عضو هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری کشور با بیان اینکه این مشکلات با شکایت به نهادهای بین‌المللی حل نمی‌شود، تاکید کرد: راهکار اثربخش در مواجهه با این مشکلات، مذاکرات مسوولان دو کشور است.

مرادی درباره اقدام و رفتار متقابل با ایرلاین‌های عراقی گفت: اقدام متقابل نمی‌تواند راهکار موثری باشد چراکه تعداد پروازهای ایرلاین عراقی به فرودگاه‌های ایران بسیار محدود است، این در حالی است که ایرلاین‌های ایرانی در ایام خاصی مانند اربعین چیزی حدود 1200 سورتی پرواز به نجف انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین راه‌حل رفع این مشکلات انجام مذاکرات دوطرف است، ادامه داد: در مورد انجام پروازهای حج هم با انجام مذاکرات به نتیجه رسیدیم البته در مورد پروازهای حج اگر قرار بر این باشد که امسال تمام پروازها توسط ایران‌ایر انجام شود این اتفاق بسیار خوبی برای صنعت هوانوردی کشورمان است چراکه بخشی از درآمدهای عربستان از محل انجام پروازهای حج است البته هنوز درباره پروازهای حج چیزی قطعی نیست.

این مقام مسوول افزود: درآمد ایرلاین سعودی از انجام پرواز‌های حج عدد قابل‌توجهی است به‌طوری که این ایرلاین حتی اقدام به انجام پروازها با هواپیماهای تحت پرچم می‌کند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران