بازخواست حضوری رئیس از وزیر/ آخرین هشدار به فاطمی‌امین

۱۴۰۱/۱۰/۰۷ - ۰۲:۲۰:۰۹
کد خبر: ۱۹۵۷۹۶
بازخواست حضوری رئیس از وزیر/ آخرین هشدار به فاطمی‌امین

گرانی بی‌ضابطه قیمت کالاها از جمله خودرو، رییس دولت سیزدهم را راهی خیابان سمیه کرد.

به گزارش تعادل، حضور ابراهیم رییسی در وزارت صمت را می‌توان آخرین هشدار به سید رضا فاطمی امین تفسیر کرد. او در بازدید خود در اظهاراتی تاکید کرد: کالایی توسط واحدهای صنفی به شکل ناگهانی گران می‌شود حتماً برای مردم گره ذهنی ایجاد خواهد کرد و ضروری است اگر اتحادیه‌های صنفی دلایل قانع‌کننده دارند، صریح و شفاف برای مردم بیان کنند و اگر دلیل قانع‌کننده نیست، با آن مقابله شود.

اما شاید دلیل اصلی حضور رییسی را قیمت‌های عجیب وغریب این روزهای بازار خودرو، بتوان عنوان کرد. به‌طوری‌که رییس دولت از مسوولان این وزارتخانه خواستار ارایه توضیحات درباره دلایل گران شدن قیمت خودرو شد و اینطور گفت: متأسفانه بخش خودرو به محلی برای فضاسازی علیه دولت تبدیل شده، اما وزارت صمت نباید در قامت خودروساز ظاهر شود بلکه علاوه بر مقابله جدی با انحصار و فراهم کردن شرایط رقابتی باید در جایگاه تنظیم‌گری داشته باشد و با حمایت، هدایت و نظارت، کمیت و کیفیت خودرو را از خودرو ساز مطالبه کند.

در این بخش یکی از مسوولان وزارت صمت پاسخ داد ما از هجدهم آبان ۱۴۰۰ به استثنای برخی موارد در بورس قیمت پایه انواع خودروهای داخلی را حفظ کرده‌ایم و در دو ماهه اخیر نیز رکورد تولیدخودرو شکسته شده، اما افزایش قیمت خودرو مربوط به آن بخش از خودروهایی است که وارد چرخه فروش و معامله نمی‌شوند. 

 

رئیس دولت چرا به وزارت صمت رفت؟

سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور در نهمین مقصد از جلسات نظارت ستادی در دستگاه‌های اجرایی کشور صبح روز دوشنبه به وزارت صنعت، معدن و تجارت رفت و ضمن بازدید از مرکز رصد و پایش این وزارتخانه و اطلاع از آخرین اقدامات و برنامه‌های وزارت صمت برای مدیریت تولید، تامین وتوزیع کالا، راهکارهای مهمی در جهت ارتقای کمی و کیفی فعالیت این وزارتخانه ارایه کرد.

رییس‌جمهور در این جلسه ایجاد سامانه رصد و پایش برخط وزارت صمت را اقدامی ارزشمند در راستای جمع‌آوری، جمع‌بندی و تسهیل دسترسی اطلاعات دانست و افزود: بهره‌برداری از این اطلاعات و تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب بر عهده تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و اتاق‌های اندیشه‌ورز در این وزارتخانه است.

رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت نقش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نظارت بر تنظیم بازار و ایجاد رضایتمندی در مردم، خاطرنشان کرد: ضروری است هر دو بخش عنوان این سازمان توأمان مورد توجه قرار گیرد و گاهی به سمت مصرف‌کننده و گاهی به سمت تولیدکننده گرایش پیدا نکند و با ایجاد تعادل از اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف‌کننده جلوگیری نمایند.

رییسی در ادامه با تأکید بر ضرورت بیان شفاف دلایل گران شدن یک کالا به مردم، تصریح کرد: اینکه کالایی توسط واحدهای صنفی به شکل ناگهانی گران می‌شود حتماً برای مردم گره ذهنی ایجاد خواهد کرد و ضروری است اگر اتحادیه‌های صنفی دلایل قانع‌کننده دارند، صریح و شفاف برای مردم بیان کنند و اگر دلیل قانع‌کننده نیست، با آن مقابله شود.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از این نشست از مسوولان این وزارتخانه خواستار ارایه توضیحات درباره دلایل گران شدن قیمت خودرو شد که در این بخش یکی از مسوولان وزارت صمت پاسخ داد ما از هجدهم آبان ۱۴۰۰ به استثنای برخی موارد در بورس قیمت پایه انواع خودروهای داخلی را حفظ کرده‌ایم و در دو ماهه اخیر نیز رکورد تولیدخودرو شکسته شده، اما افزایش قیمت خودرو مربوط به آن بخش از خودروهایی است که وارد چرخه فروش و معامله نمی‌شوند.

رییسی با بیان اینکه متأسفانه بخش خودرو به محلی برای فضاسازی علیه دولت تبدیل شده، تصریح کرد: وزارت صمت نباید در قامت خودروساز ظاهر شود بلکه علاوه بر مقابله جدی با انحصار و فراهم کردن شرایط رقابتی باید در جایگاه تنظیم‌گری داشته باشد و با حمایت، هدایت و نظارت، کمیت و کیفیت خودرو را از خودرو ساز مطالبه کند.

رییسی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته بی‌توجهی نسبت به بازار خودرو آسیب‌های جدی به این بخش مهم صنعتی وارد کرده است، گفت: باید با برنامه‌ریزی و اقدام سریع و دقیق در مسیر سامان دادن به این بخش و پایان دادن به انحصارگری در آن حرکت کرد.

رییس‌جمهور در پایان وزارت صمت را جزو مهم‌ترین وزارتخانه‌های مرتبط با اشتغال زندگی مردم و جلوه بیرونی پیشرفت کشور عنوان کرد و اظهار داشت: با نگاه راهبردی فناورانه و دانش‌بنیان ایجاد رفاه اجتماعی برای مردم را دنبال کنید.

 

ارسال نظر