رویداد

به گفته عضو هیات رییسه جامعه صنعت کفش ایران در حال حاضر سهم ایران از بازار ۴ میلیاردی کفش اوراسیا کمتر از یک درصد و از بازار هشت میلیاردی کشورهای همسایه نیز حدود یک درصد است.

۱۴۰۱/۰۹/۰۸ ۰۱:۵۸:۲۱
| | |

سهم ایران از بازار کفش کشورهای همسایه و اوراسیا

به گفته عضو هیات رییسه جامعه صنعت کفش ایران در حال حاضر سهم ایران از بازار ۴ میلیاردی کفش اوراسیا کمتر از یک درصد و از بازار هشت میلیاردی کشورهای همسایه نیز حدود یک درصد است. علی لشکری در گفت‌وگو با ایسنا، از صادرات ٤٧ میلیون دلاری کفش در هفت ماهه اول امسال خبر داد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی سه درصد رشد و به لحاظ ارزشی هفت درصد افت داشته است. متوسط قیمت صادرات کفش نیز در مدت یاد شده ۱۱.۵ درصد افت داشته که علت آن افزایش نرخ ارز است. وی با بیان اینکه عراق، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و آذربایجان در مجموع به لحاظ وزنی ٩٧ درصد و به لحاظ ارزشی ٩٣ درصد صادرات ایران را به خود اختصاص دادند، تصریح کرد: در این مدت ۳۰ درصد صادرات کفش از گمرکات قم، حدود ۱۳ درصد از گمرک غرب تهران، ۱۱ درصد از مشهد، ۱۰ درصد از آستارا و ۹ درصد از منطقه ویژه اقتصادی زرندیه انجام شده است. همچنین به گفته عضو هیات رییسه جامعه صنعت کفش ایران بررسی روند صادرات کفش از سال ۱۳۹۷ تاکنون نشان می‌دهد که صادرات کفش از ۷۵ میلیون دلار در هفت ماهه سال ۱۳۹۷ به حدود ۴۷ میلیون دلار در مدت مشابه امسال کاهش داشته است. این کاهش در حالی است که انتطار می‌رفت با توجه به افزایش نرخ ارز، با رشد صادرات روبرو شویم، اما بخشنامه‌های بانک مرکزی در دوره یاد شده، فرصت رشد صادرات را برای صنعت کفش از بین برد. ضمن آنکه فاصله نرخ ارز نیمایی با ارز صادراتی و افزایش هزینه‌های سربار داخلی را می‌توان از علل افت صادرات انواع کفش نام برد. وی افزود: عمده صادرات ایران به عراق و افغانستان است که به صورت ریالی انجام می‌شود. از طرف دیگر تفاوت نرخ ارز نیمایی با ارز آزاد باعث می‌شود که واردات مواد اولیه با ارز نیمایی کمتر از واردات با ارز حاصل از صادرات تمام شود و عملا اگر صادرکننده بخواهد از ارز حاصل از صادرات خود استفاده کند، قیمت تمام شده‌اش بیشتر می‌شود. عضو هیات رییسه جامعه صنعت کفش ایران درباره صادرات به روسیه نیز گفت: سازمان توسعه تجارت در حال برنامه‌ریزی برای ورود به بازار اوراسیا و روسیه از طریق تعرفه ترجیحی است. در حال حاضر سهم ایران از بازار کفش اوراسیا کمتر از یک درصد است. اما روسیه سالانه ۳.۷ میلیارد دلار و اوراسیا بیش از ۴.۲ میلیارد دلار کفش وارد می‌کند. در مورد کشورهای همسایه سهم ایران از بازار هشت میلیاردی کفش ۱۵ کشور همسایه نیز حدود یک درصد است. ۱۵ کشور همسایه ایران در سال ۲۰۲۱ حدود ۸.۲ میلیارد دلار واردات انواع کفش داشتند که ایران حدود ۸۲.۸ میلیون دلار از آن را تامین کرده که یعنی سهم ایران حدود ۱.۰۱ درصد بوده است. استفاده ایران از این ظرفیت‌ها مستلزم حل مشکلات مربوط با نقل و انتقالات پولی است.

وی با بیان اینکه نفوذ در بازارهای هدف صادراتی جدید گامی در جهت تنوع سبد صادراتی کفش و ارتقای جایگاه پایپوش ایران در بازار ۱۲۵ میلیارد دلاری صادرات کفش جهان خواهد بود، اظهار کرد: بازار کفش عراق در ۸ ساله ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ با رشد ۴۵ درصدی از ۳۵۷ میلیون دلار به ۵۰۱ میلیون دلار رسیده است.

عضو هیات رییسه جامعه صنعت کفش ایران ادامه داد: اما صادرات کفش ایران به عراق در همین دوره مورد بررسی از حدود ۶۷ میلیون دلار به حدود ۶۰ میلیون دلار کاهش یافته است. یعنی سهم ایران از ۱۹ درصد در بازار کفش عراق در سال ۲۰۱۴ به ۱۰ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. چین در همین دوره صادرات کفش خود به عراق را از ۱۴۱ میلیون دلار به ۳۶۴ میلیون دلار افرایش داده و سهم ۳۹ درصدی این کشور در بازار مصرفی کفش عراق به ۷۳ درصد افزایش یافته است.

صادرات هندوانه مشمول عوارض آب مجازی شد

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه در الگوی کشت به کالاهای اساسی و مورد نظر این وزارتخانه مشوق پرداخت می‌شود گفت: هندوانه مشمول مشوق‌های دولتی نیست و صادرات این محصول نیز مشمول عوارض صادرات آب مجازی می‌شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم فریبرز عباسی سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در نشست خبری در پاسخ به تسنیم اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های میدانی که انجام دادیم هندوانه بر خلاف تصور عمومی مصرف آب بالایی ندارد. وی افزود: براساس این بررسی مصرف آب هندوانه در قطب‌های هندوانه 4 هزار متر مکعب در هر هکتار و مصرف کل آب مصرفی هندوانه در کشور نیم میلیارد متر مکعب است.  سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در پاسخ به سوال دیگر تسنیم در ارتباط با برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با برنامه الگوی کشت این وزارتخانه اظهار داشت: در الگوی کشت تمهیداتی برای کنترل سطح زیرکشت هندوانه در نظر گرفته شده است و مشوق‌های دولتی به کشت محصولاتی داده می‌شود که الگوی کشت را رعایت کنند. وی تصریح کرد: کاهش آب‌بها، برق‌بها و یارانه نهاده‌ها مانند کودهای شیمیایی برای محصولاتی است که در الگوی گشت ابلاغی به استان‌های مختلف قرار دارند. عباسی گفت: امیدواریم که در بودجه سال 1402 نیز بودجه مورد نیاز برای ارایه مشوق‌های اجرای الگوی کشت در کشور اعطا شود. وی تصریح کرد: از آنجایی که هندوانه از کالاهای اساسی مورد حمایت دولت نیست یارانه و مشوقی نیز برای تولید آن در نظر گرفته نشده است و عملا انگیزه برای کشت این محصول کاهش خواهد یافت و دیگر شاهد تولید بیشتر از نیاز این محصول نخواهیم بود.

عباسی گفت: در سیاست‌های صادراتی هندوانه نیز عوارض صادرات آب مجازی دریافت می‌شود که این امر نیز از خروج مجازی آب از کشور جلوگیری می‌کند. 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران