حجم قاچاق لوازم خانگی ۱،۷ میلیارد دلار در سال

۱۴۰۱/۰۴/۱۵ - ۰۰:۳۵:۲۴
کد خبر: ۱۹۰۵۷۶
حجم قاچاق لوازم خانگی ۱،۷ میلیارد دلار در سال

رییس ستاد مبارزه با قاچاق با بیان اینکه از سال ۹۹ به بعد آمار قاچاق را نداریم، گفت: باید بساط قاچاق در منطقه امین‌حضور و خیابان‌های مشابه آن در سراسر کشور جمع شود.

علی مویدی خرم‌آبادی امروز در نشست مشترک دبیران کمیسیون‌های برنامه‌ریزی و هماهنگی و نظارت بر امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با حضور روسای سازمان‌های صمت استان‌های سراسر کشور در تهران برگزار شد، با بیان اینکه بخشی از پدیده قاچاق حاصل قوانین کهنه و غیرکارآمد است که زمینه را برای قاچاقچیان ایجاد می‌کند، اظهار کرد: امروز با استقرار دولت سیزدهم شخص آقای رییسی مباحث مبارزه با قاچاق را پیگیری می‌کند و به‌طور اساسی و بنیادی می‌خواهد که این مساله حل شود.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در همین راستا نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده اما این به معنای آن نیست که قاچاق در کشور صفر می‌شود چراکه در هیچ جای دنیا نیز قاچاق صفر نشده اما نکته حائز اهمیت آن است که در هیچ جای دنیا قاچاق به مانند کشور ما، بخش‌های مختلف اقتصادی را درگیر نکرده است.وی تاکید کرد: امروز در کشور آمادگی برای عملیاتی شدن قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز وجود دارد.مویدی خرم‌آبادی گفت: برای مبارزه با کالاهای قاچاق و همچنین رصد زنجیره تولید و تجارت باید سامانه‌ها تکمیل شود با این حال متأسفانه مشکلات مربوط بین گمرک و وزارت صنعت معدن و تجارت هنوز حل نشده است.وی افزود: امروز در سطح عرضه بعد از شکل‌گیری جلسات مبارزه با قاچاق شاهد تشکیل تیم‌هایی برای مبارزه با قاچاق هستیم که اگر به صورت برنامه‌ریزی مبارزه با قاچاق را در سطح عرضه انجام دهیم مطمئناً موفق خواهیم شد.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به عرضه کالاهای قاچاق لوازم خانگی در خیابان امین حضور، تصریح کرد: متأسفانه با وجود اقدامات بسیار زیادی که برای مبارزه با کالای قاچاق انجام می‌شود وقتی به این خیابان مراجعه می‌کنید احساس نمی‌شود که اقدامی برای مبارزه با قاچاق انجام شده و این مساله برای ما معضل است بنابراین باید بساط قاچاق در این منطقه و خیابان‌های مشابه آن در سراسر کشور جمع شود.

وی با اشاره به اینکه تولید کالای کیفی در مبارزه با قاچاق بسیار موثر است، گفت: اگر تولید باکیفیت باشد کالاهای بنجل در سطح عرضه جایی نخواهند داشت و خوشبختانه وزارت صمت نیز به این سمت در حال حرکت است.مویدی خرم آبادی تاکید کرد: اگر کالاهایی که در بازار عرضه می‌شود دارای شناسه کالا کد رهگیری و قبض انبار باشد بسیاری از هزینه‌های تکراری در بحث مبارزه با قاچاق را نخواهیم داشت.

وی گفت: از سال ۹۹ به بعد آمار قاچاق را نداریم و این در حالی است که وزارت صمت باید این آمار را در اختیار ما قرار دهد اما ستاد معطل ارایه این آمار از سوی وزارت صمت است. محمد مهدی برادران امروز در نشست مشترک دبیران کمیسیون‌های برنامه‌ریزی هماهنگی و نظارت مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز هشت راهبرد در نظر گرفته شده، اظهار کرد: نخستین راهبرد ولایت‌مداری است، چراکه رهبر معظم انقلاب نسبت به مساله مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسیار حساسیت نشان می‌دهند. راهبرد دوم هم‌افزایی بین دستگاهی و استانی در رده‌های مختلف و راهبرد سوم قانونمند و نظام بودن است. وی ادامه داد: راهبرد چهارم همه‌جانبه بودن، پنجم قانونی بودن، ششم استمرار در کار، هفتم جدیت و در نهایت راهبرد هشتم توجه به پیوست اجتماعی و فرهنگی، افکارسنجی مردم و ارتباط با رسانه در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. به گفته وی، هدف از مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمرکز بر قاچاقچیان کلان و سازمان یافته است. چراکه قاچاقچیان کلان در بازار حجم میلیارد دلاری را جابه‌جا می‌کنند، به عنوان مثال کارتن لوازم خانگی با قیمت دو میلیون تومان فروخته می‌شود و این نشان می‌دهد که قصد سوءاستفاده از آن را دارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه برنامه وزارت صمت برای مبارزه با کالاهای قاچاق بر اساس اولویت‌بندی، شامل بخش قطعات خودرو، لوازم خانگی و محصولات دخانی است و سپس حوزه‌های لوازم آرایشی، پوشاک، اسباب‌بازی و پتروشیمی‌ها اضافه خواهد شد، اظهار کرد: قاچاق اسباب بازی سالانه معادل ۵۰۰ میلیون دلار است. در بخش قطعات یدکی خودرو بیش از ۲ میلیارد دلار سالانه کالای قاچاق جابه‌جا می‌شود که با مجموع کالاهای تقلبی به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال می‌رسد. همچنین حجم کالای قاچاق در بخش لوازم‌خانگی سالانه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و حجم کالای غیر قاچاق در این بخش چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است.

 

ارسال نظر