شماره امروز: ۵۴۷

| | |

گویا وزارت صمت به دنبال اجرای طرح جدیدی است تا بتواند واردات خودرو را انحصاری نموده و آن را در اختیار برخی از شرکت‌های خودروساز دولتی قرار دهد. در این طرح دولت می‌خواهد

طرح جدید وزارت صمت 

انحصار کامل واردات و تولید خودرو ارزان قیمت به تولیدکننده دولتی بی کیفیت

گویا وزارت صمت به دنبال اجرای طرح جدیدی است تا بتواند واردات خودرو را انحصاری نموده و آن را در اختیار برخی از شرکت‌های خودروساز دولتی قرار دهد. در این طرح دولت می‌خواهد برای واردات خودروهای زیر 9000 دلار، برای خودروساز با تصدی‌گری خود انحصار ایجاد نماید. به امید اینکه با ایجاد این رانت، گوشه کوچکی از مدیریت بسیار ضعیف خود بر صنعت خودرو را پوشش دهد. قرار است خودروساز دولتی این خودرو را با تعرفه 10 درصد وارد کشور نماید در صورتیکه اگر بخواهند آن را تولید کنند تعرفه واردات قطعات آن 20 درصد خواهد بود. علاوه بر آن برای واردات اینگونه خودروها لازم نیست خودرو فرسوده‌ای از رده خارج شود. عملا با این اقدام دولت با سیاست‌های خود، قیمت خودروی وارداتی را از قیمت همان محصول در صورتی که در داخل کشور تولید شود ارزانتر خواهد نمود.  گویا مشاوره‌دهندگان بخش خودرویی وزیر صمت، فراموش کرده‌اند که مقام معظم رهبری در سخنرانی‌شان در دیدار جمعی از کارگران فرمودند 1 میلیارد دلار واردات مساوی با از دست رفتن 100 هزار شغل. البته شاید وزارت صمت به یقین رسیده که خودروسازان دولتی توان تولید محصول با کیفیت و قیمت مناسب را ندارند. لذا تصمیم گرفته تعرفه واردات را برای این خودروسازان کمتر از واردات قطعات برای تولید خودرو در نظر بگیرد و انحصار واردات را در اختیار آنها قرار دهد. هر چند با ترفند تولید محصول در داخل کشور در آینده! همگان از استراتژی تحریم کنندگان مطلع هستند، یعنی واردات خودروی کامل آزاد ولی واردات قطعه برای تولید تحریم. نتیجه آنکه در آینده تولیدی در کار نخواهد بود و خودروساز دولتی به دنبال واردات است.  بر همگان آشکار است که شرکت‌های با تصدی‌گری دولتی، محصولات قدیمی بی کیفیت را به قیمت بالا تولید می‌کنند. در صورتیکه به فرض محال پس از واردات خودرو، امکان تولید آن محصول در داخل کشور توسط شرکت دولتی میسر گردد، می‌بایست منتظر باشیم با سیاست‌های وزارت صمت، قشر ضعیف جامعه خودروی ارزان را به قیمت بالا و کیفیت پایین خریداری نمایند. همچنین شنیده شده این ماشین ساخت برزیل است و 70 اسب بخار بیشتر قدرت ندارد و شاید دولت برای نجات یکی از شرکتهای تحت تصدی‌گری خود مجبور شود از برخی استاندارد ایمنی 85 گانه چشم پوشی کند. در این صورت باید مطمئن شد هیاهوی ایجاد شده در مورد ایمنی خودرو سناریوئی برای واردات خودرو بوده و نه بهبود ایمنی آن. البته که چشم امید همه به سازمان ملی استاندارد جهت اطمینان از رعایت کامل استانداردهای ایمنی در راستای محافظت از جان مصرف کنندگان است.  حال اگر دولت قصد داشت خودرو ارزان را به دست مردم برساند شرایط واردات خودروی ارزان را برای همگان مهیا می‌نمود و نه در اختیار خودروسازان دولتی قرار دهد. به نظر می‌رسد وزارت صمت تمام تلاش خود را برای جلوگیری از خصوصی‌سازی و توسعه صنعت به دست شایستگان به کار گرفته است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی:

در صورت تامین اعتبار در سال جاری، دو تصفیه‌خانه فاضلاب در استان مرکزی تکمیل می‌گردد

در صورت تامین اعتبار، استریم چهارم تصفیه‌خانه لجن فعال فاضلاب شهر اراک و مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر خمین تا پایان سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی جمشید حسن بیگی معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با اعلام این خبر اظهار داشت: ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب لجن فعال شهر اراک با بهره‌برداری از استریم چهارم این تصفیه خانه به 77 هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه روز و با بهره‌برداری از مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب در شهر خمین، ظرفیت این تصفیه خانه به 14 هزار و 600 متر مکعب در شبانه روز افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به پیشرفت 42 درصدی ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهر‌های شازند و آستانه در سال گذشته اظهار داشت: امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز این پروژه روند ساخت این تصفیه خانه فاضلاب در سال جاری سرعت بیشتری داشته باشد. معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در تشریح اقدامات صورت گرفته در سال گذشته بیان داشت:  13کیلومتر توسعه خطوط لوله فاضلاب، 3.6 کیلومتر اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب، نصب 2 هزار و 300 فقره انشعاب فاضلاب و اصلاح و بازسازی و 480 فقره انشعاب فاضلاب از جمله اقدامات این معاونت در سال گذشته می‌باشد. جمشید حسن‌بیگی در ادامه شستشوی یک هزار و 470 کیلومتر از شبکه فاضلاب، عیب یابی 119 کیلومتر از خطوط و شبکه فاضلاب، سمپاشی 39 هزار و 400منهول فاضلاب و همسطح‌سازی یک هزار و 240 دریچه منهول فاضلاب را، از دیگر اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در سال گذشته در بخش فاضلاب برشمرد. وی همچنین از برطرف شدن 484 مورد حوادث شبکه فاضلاب و دو هزار و 345 مورد حوادث انشعابات فاضلاب در کوتاه‌ترین زمان ممکن در سال گذشته خبر داد.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران