شماره امروز: ۵۴۷

| | |

سازمان توسعه تجارت از اعزام یک تیم اقتصادی ایرانی به آلمان برای آشنایی با این کشور و فراهم کردن مقدمات لازم برای صادرات کالا خبر داد.

آلمان مشتری کالاهای ایرانی می‌شود؟

سازمان توسعه تجارت از اعزام یک تیم اقتصادی ایرانی به آلمان برای آشنایی با این کشور و فراهم کردن مقدمات لازم برای صادرات کالا خبر داد. در سال‌های گذشته آلمان و سوییس توانسته‌اند در میان صادرکنندگان عمده کالا به ایران قرار بگیرند اما فاصله آنها با امارات متحده عربی که در صدر این جدول قرار دارد بسیار زیاد است. هرچند در دوران برجام، تعداد زیادی از شرکت‌های اروپایی برای ورود به اقتصاد ایران اعلام آمادگی کردند اما در دوران تحریم، عملا ارتباط آنها با ایران قطع شد و همین موضوع به کاهش جدی تجارت مشترک ایران و اتحادیه اروپا انجامید. حالا رییس سازمان توسعه تجارت از اعزام یک تیم اقتصادی به آلمان خبر داده تا شرایط برای توسعه صادرات به این کشور فراهم کنند. علیرضا پیمان‌پاک، با بیان این خبر افزود: سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری مرکز بین‌المللی تجارت و با هدف حمایت از شرکت‌های صادراتی کوچک و متوسط برای ورود به بازار کشور آلمان نسبت به اعزام مدیران ۲۳ شرکت به این کشور اقدام کرد. مدیران شرکت‌های منتخب از چهار تا ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری در شهرهای کلن و هامبورگ حضور خواهند داشت و در این مدت با حضور در نشست‌های B۲B با شرکت‌های آلمانی تلاش می‌کنند تا زمینه‌های لازم را برای صادرات به کشور آلمان فراهم کنند.  رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: علاوه بر نشست‌های B۲B، برنامه‌های آموزشی، بازدید از شرکت‌های آلمانی، نمایشگاه‌ها و زیرساخت‌های مرتبط با تجارت در برنامه گروه اعزامی گنجانده شده است. در این برنامه مدیران عامل یا اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های کوچک و متوسط تولیدی و صادراتی فعال در حوزه‌های مورد تاکید شامل: گیاهان دارویی، میوه و سبزیجات، قطعات خودرو، محصولات پتروشیمی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری و دانش‌بنیان و همچنین شرکت‌های فعال در حوزه دارو و مواد غذایی حضور دارند. براساس اعلام سازمان توسعه تجارت، شرکت‌های حاضر در این رویداد از بین ۱۰۰ شرکتی که طی فراخوان سازمان توسعه تجارت ایران در آبان ماه سال گذشته درخواست حضور در این رویداد را کرده بودند، طی سه مرحله مصاحبه تخصصی انتخاب شده‌اند. شرکت‌های ایرانی اعزام شده در طول حضور ۲۰ روزه خود در آلمان آموزش‌هایی نیز در خصوص نحوه تنظیم قراردادهای تجاری، مدیریت تغییر و نوآوری، کسب و کارهای دیجیتالی و مدیریت پروژه خواهند داشت. در برنامه فوق بازدید از شرکت‌های مهم کشور آلمان از جمله برندهای مطرح خودروسازی نیز گنجانده شده است.  این برنامه به عنوان یکی از اقدامات عملی مربوط به پروژه همکاری‌های سازمان توسعه تجارت ایران‌ با مرکز بین‌المللی تجارت قرار است مجدداً برای گروه دیگری از شرکت‌های صادراتی به کشور آلمان و ایتالیا در ماه‌های پیش رو اجرا شود. سازمان توسعه تجارت ایران همکاری عملی خود را با مرکز بین‌المللی تجارت ITC از سال ۱۳۹۸ و در قالب «پروژه کمک‌های فنی در حوزه تجارت» آغاز کرد که تدوین راهبرد ملی صادرات ایران یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌های این پروژه در گام‌های نخست به شمار می‌رود.

الزام کد رهگیری برای 55 قطعه لوازم یدکی خودرو

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت گفت: علاوه بر باتری و کمک فنر، 53 قلم کالای دیگر حوزه لوازم یدکی خودرو باید برای دریافت کد رهگیری اقدام کنند. به گزارش شاتا، محمد مهدی برادران در پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های ستاد مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی وزارت صمت گفت: قطعه‌سازان باید بتواند اعتماد مردم را به خود جلب کنند و مجموعه اقدامات انجام‌شده در افکار سنجی مردم خود را نشان دهد. وی با بیان اینکه مردم باید به قطعه‌سازان داخلی اعتماد کنند، تصریح کرد: مردم باید نتایج مثبت کارها را احساس کنند تا بازار شاهد بهبود جایگاه لوازم‌یدکی ایرانی باشد و در این حوزه اطلاع‌رسانی بسیار مهم است. رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وزارت صمت بیان کرد: احیای نمایندگی‌های خدمات پس از فروش لوازم‌یدکی خارجی نیز در دستور کار است، این موضوع در دفتر خدمات فنی و مهندسی در زیرمجموعه معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت، پیگیری می‌شود. برادران بابیان اینکه بیش از شش هزار واحد صنفی بدون مجوز داریم، اعلام کرد: این موضوع کار را برای نظارت بر این واحدها و قانونمند کردن بازار سخت کرده است، بنابراین اتحادیه‌ها با همراهی مدیریت شهری سریع‌تر برای ساماندهی مجموعه اصناف و واحدهای بدون مجوز وارد عمل شوند. معاون وزیر صمت تصریح کرد: در مراحل بعدی از شهرداری تهران و سایر کلان‌شهرها برای ساماندهی انبارها و واحدهای صنفی بدون مجوز و اطلاع‌رسانی لازم به شهروندان دعوت خواهیم کرد. همچنین علیرضا شاه‌میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت نیز در پایان این نشست گفت: علاوه بر باتری و کمک‌فنر، ۵۳ قلم کالای دیگر حوزه لوازم‌یدکی خودرو باید هرچه زودتر برای دریافت کد رهگیری اقدام کنند تا دچار مشکل نشوند. وی افزود: به انجام فرآیند دریافت کد رهگیری توسط توزیع‌کنندگانی که به‌صورت سازمان‌یافته عمل می‌کنند (تولیدکنندگان بزرگ لوازم‌یدکی، خودروسازان یا فروشگاه‌های اینترنتی) کمک می‌کنیم و مجوزهای لازم را برای موضوعاتی مانند خدمات پس از فروش، گارانتی و... به آنها می‌دهیم.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران