شماره امروز: ۵۴۷

27 خودرویی که ایربگش باز نشد، تولید داخل بودند!

| | |

براساس تازه‌ترین آماری که معاون اجتماعی ناجا اعلام کرده، 27 خودرو در حادثه بهبان برای دو شرکت خودروساز ایران خودرو و سایپا بودند

27 خودرو در حادثه بهبهان برای دو شرکت خودروساز ایران خودرو و سایپا بودند

تعادل | گروه صنعت |

براساس تازه‌ترین آماری که معاون اجتماعی ناجا اعلام کرده، 27 خودرو در حادثه بهبان برای دو شرکت خودروساز ایران خودرو و سایپا بودند و تنها یکی از آنها هیوندا بود، ایربگ در هیچ کدام از خودروهای ایرانی باز نشده است. در همین حال، رییس سازمان استاندارد با ببان اینکه در ۸ سال اخیر خودرو کیفی خوبی تولید نشده، به خودروسازان اولتیماتوم داد. مهدی اسلام پناه،

 عنوان کرد که سرپیچی‌هایی از استاندارد‌های 85 گانه دیده می‌شود و 9 استاندارد در دولت قبل تعلیق شده که این تعلیق موجب آسیب به مردم شده است. او تاکید کرده که اگر خودروسازان تعهدات خود را اجرا نکنند جلوی شماره‌گذاری خودرو‌ها به کمک پلیس راهور گرفته خواهد شد و این حرف آخر است. او این را هم گفته که از خودروسازان تعهد خواهیم گرفت که نسبت به اجرای استاندارد‌های اجباری که سرپیچی می‌کنند، مکلف شوند. او در پاسخ به اینکه خودروسازان و وزارت صمت اعلام می‌کنند که ۹ استاندارد از استانداردهای ۸۵ گانه را به دلیل تحریم نمی‌توانیم انجام دهیم، اینطور گفته: «فرض بر نتوانستن مساله‌ای را حل نمی‌کند، چون اصل موضوع ایمنی و کیفیت خودرو است که باید راهکارهایی را برای آن در نظر بگیرند و درصدد این باشند که بتوانند و باید بتوانند، بانیان وضع موجود که ترک فعل کردند همچنان بر ساز نتوانستن می‌کوبند، ولی ما آمدیم که بتوانیم» 

  ایربگ 27 خودروی داخلی باز نشد!

20 دی ماه سال جاری در محور بهبهان -رامهرمز 50 خودرو به دلیل رعایت نکردن سرعت مطمئنه در جاده مه آلود با هم برخورد کردند این حادثه چهار فوتی و 27 زخمی داشت. در این حادثه به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. در همین حال، به تازگی معاون اجتماعی ناجا گفته است: خودروهای داخلی در تصادف بهبهان آسیب جدی دیدند و کیسه هوای هیچ کدام باز نشد. براساس آماری که سرهنگ جهانی اعلام کرده، 28 خودرو در تصادف بهبهان آسیب جدی دیده بودند که 27 تا از آنها ایران‌خودرو و سایپا و فقط یکی از آنها هیوندا بود و ایربگ در هیچ کدام از خودروهای ایرانی باز نشد. در همین حال، کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز به دنبال حادثه تصادف زنجیره‌ای خودروها در جاده بهبهان ـ اهواز از دادستان خواسته برای تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام جرم عمومی شود.

  سرپیچی از استانداردهای 85 گانه

حال این سوالات پیش می‌آید که آیا مشکل از استاندارد خودروهاست؟ آیا خودروسازان استانداردهای بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند؟ رییس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به چنین سوالاتی با بیان اینکه در ۸ سال اخیر محصول کیفی خوبی که در ارزیابی کیفیت خودرو بتواند نظر مردم را جلب کند تولید نشده است گفته است: ۹ استاندارد در دولت قبل تعلیق شده که این تعلیق موجب آسیب به مردم شده است.

مهدی اسلام‌پناه در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مسوولیت استاندارد ایمنی خودرو‌ها با شماست، اظهار کرده که در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سازمان ملی استاندارد ایران سازمانی حاکمیتی و مرجع نظارتی در جهت اطمینان بخشی به تولید کالا، واردات و صادرات می‌باشد.

او درعین حال تاکید کرد که موضوع طرح تحول کیفیت و زنجیره تامین صنعت در حوزه خودرو ساز و قطعه ساز حوزه گسترده‌ای است که ضمانت اجرای تعهدات را مدیران عالی این طرح‌های زنجیره‌ای دارند، اما متاسفانه در تعارض منافع جدی هم قرار دارند و این تعارض منافع تقریباً موجب بهبود نیافتن کیفیت خودرو‌ها شده است.

به گفته اسلام‌پناه، خودرو‌ها در چند سال گذشته از لحاظ کیفی ریزش داشتند به خصوص در 8 سال اخیر محصول کیفی خوبی که در ارزیابی کیفیت خودرو بتواند نظر مردم را جلب کند، تولید نشده است. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اکنون مسوول استاندارد ایمنی خودرو کدام نهاد است، افزود: این موضوع یک زنجیره هزار نفری دارد، در حال حاضر پنج دستگاه ناجا، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست و سازمان بهینه‌سازی سوخت به عنوان ناظر داریم و خودروسازان به عنوان عامل و بنگاه، اصلی‌ترین نقش را دارند که باید در میدان؛ کار را جلو ببرند. رییس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: در انواع آزمون‌هایی که تعریف می‌کنیم و در رعایت استاندارد‌های اجباری که تدوین کردیم؛ سرپیچی‌هایی از استاندارد‌های 85 گانه دیده می‌شود و 9 استاندارد در دولت قبل تعلیق شده که این تعلیق موجب آسیب به مردم شده است. رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: اگر خودروسازان تعهدات خود را اجرا نکنند جلوی شماره‌گذاری خودرو‌ها را به کمک پلیس راهور خواهیم گرفت و این حرف آخر است.

 اسلام‌پناه در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرد که به خودرو‌سازان اعلام کردیم که در تطابق تولید‌ها، تایید نوع و مراقبت‌های زنجیره تولید، یک ساله از ما مجوز نمی‌گیرید بنابراین اینها را اصلاح می‌کنیم و خودروساز‌ها اصلاحات را اجرا خواهند کرد. همچنین بنابه گفته او، در نامه‌ای که سازمان ملی استاندارد ایران به‌طور رسمی به وزارت صمت صادر کرده است صرفا به مدت یکماه به شرکت‌های خودروساز فرصت داده شده که گزارش کنترل تطابق تولید را از تاریخ یکم دیماه سال جاری انجام دهند و گفتیم قابل تمدید نیست.

وی افزود: اکنون در موضوع نظام‌های اداره حاکمیت شرکت‌ها و بنگاه‌ها با تناقض‌های جدی روبرو هستیم، آنجایی که بحث انواع آزمون‌ها در طراحی و تصادف خودرو می‌شود، خودروسازان سرپیچی می‌کنند و اعلام می‌کنند که ما باید به سهامداران سود بدهیم و مولفه‌های اقتصادی را وارد می‌کنند، ولی مواقعی که باید در پشت دولت برای فرافکنی پنهان شوند از اهرم‌های وزارتی، دولتی و حاکمیتی استفاده می‌کنند.

اسلام‌پناه در ادامه این پرسش‌ها را مطرح کرد که چرا امکان انجام 9 استاندارد خودرو را در کشور نداریم و به چه دلیل 43 سال می‌شود که آزمون تصادف را ایجاد نکردیم، در سقف قیمت کالای تمام شده و بدون در نظر گرفتن ذائقه مصرف‌کننده پیش فروش می‌کنیم، اما چرا نباید آزمون تصادف داشته باشیم؟ البته به گفته رییس سازمان استاندارد، در حال حاضر ورق فولادی که در خودرو‌های داخلی استفاده می‌کنند از نظر سازمان ملی استاندارد مشکل دارد و مشمول استاندارد اجباری نیست، جالب این است که شماره دنده خودرو مشمول استاندارد اجباری می‌شود، ولی بدنه خودرو و ورق فولادی آن مشمول استاندارد اجباری نمی‌شود. او گفت: سازمان ملی استاندارد در حال حاضر ورق بدنه خودرو را تایید نمی‌کند.

این مقام مسوول درباره تایید کیسه هوایا ایربگ‌های خودرو توسط سازمان ملی استاندارد گفت: اینجا بحث کاملاً کارشناسی می‌شود و فعلا نظر کارشناسی پلیس و نظر کارشناسی از حادثه تصادف در بهبهان منتشر نشده و در صورت انتشار در کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی بررسی خواهد شد، اما موضوع ایربگ در استاندارد اجباری آمده است، ولی خود موضوع ایربگ هم مباحثی از قبیل اینکه آیا روشن یا خاموش است؟ در چه فضایی و با چه قدرتی؟ شدت ضربه از جلو، پشت و بغل، مه آلود بودن و جاده دارد، اما مسوولیت و سهم تقصیر باید روشن شود و اگر ترک فعل اتفاق افتاده است هم باید برخورد شود. 

وی با بیان اینکه باید تحولی در حوزه خودرو‌سازی اتفاق بیفتد، تصریح کرد:  در سازمان ملی استاندارد برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت را در دستور کار داریم و پیش بینی می‌کنم از اوایل سال آینده بتوانیم خودرویی با مولفه‌های جدید وارد بازار کنیم.

  ایمنی خودرو‌ها همچنان پایین

ابوالفضل خلخال عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: موضوع اصلی پایین بودن ایمنی خودروهاست و الان آزمون‌های تصادف در کشور انجام نمی‌شود، علاوه بر اینکه ما تست‌های COP را که به صورت سالانه انجام می‌شود، نمی‌توانیم بررسی کنیم در تست‌های تاییدیه نو هم که برای هر نمونه خودرو انجام می‌شود، برخی از خودرو‌های داخل که در حال حاضر تولید می‌شوند، استاندارد‌های تصادف را برآورده نمی‌کنند. به گفته خلخالی، آزمون‌هایی که در تست خودرو صورت می‌پذیرد سالانه انجام نمی‌شود به عنوان نمونه یک خودرو از شرکت خودروسازی برای آزمون‌های تصادف ارسال می‌شود که همان خودرو آزمون‌ها را برآورده کرده است البته خیلی از خودرو‌های داخل همان آزمون‌های‌ای سی آر 94 و 95 را نگذرانده‌اند. او گفت: خودرویی را به خارج از کشور برای انجام تست می‌فرستیم به عنوان نمونه یک عدد پژو پارس می‌فرستیم که ممکن است تقویت‌های لازم در خودرو انجام شود تا این خودرو آزمون را بگذراند و فرآیند شماره‌گذاری انجام شود، علاوه بر آن در تست COP هم یک نمونه‌هایی داریم که در داخل کشور انجام می‌شود که در آنجا هم خودروساز امکان اصلاح یک نمونه خودرو را دارد. 

   شرط شماره‌گذاری خودرو‌ها

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا هم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نگاه پلیس راهور به ایمنی و استاندارد خودرو چیست، گفت: تا زمانی که سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست تاییدیه‌های خودشان را در ارتباط با تولید خودرو و موتور سیکلت به وزارت صمت ندهند و وزارت صمت به پلیس ارسال نکند پلیس خودرو را پلاک نخواهد کرد؛ بنابراین ما مکلف هستیم اگر این دو سازمان تایید کردند، پلاک کنیم. او گفت: بایستی از اسفند خودرو‌هایی را با یورو 5 اروپا تولید کنیم، ولی بر اساس خبر‌هایی که داریم برخی رایزنی می‌کنند که این قانون اجرا نشود و به تعویق بیفتد البته این قانون از سال 97 ابلاغ شده است. سرهنگ جهانی تصریح کرد: اصلا چرا نظام رتبه‌بندی کیفی در کشور برای خودرو‌ها انجام نمی‌شود و تا چه زمانی باید این شرایط را تحمل کنیم؟ واقعیت این است که خودرو‌های داخلی بی‌کیفیت هستند، ولی پلیس مکلف است وقتی تایید شد، شماره‌گذاری کند، اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند وضع ایمنی و تصادفات بهتر نخواهد شد.

امیر حسین قناتی معاون صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع هم در ارتباط تلفنی با این برنامه در پاسخ به این پرسش که مسوول استاندارد ایمنی خودرو کشور کیست، گفت: در خصوص استانداردها، متولی صدور و اعلام استاندارد‌های اجباری در صنعت خودرو، سازمان استاندارد است، ولی هر دستورالعملی یک ضابط اجرایی و یک اجرا‌کننده نیاز دارد که در این حوزه اجرا‌کننده شرکت‌های  خودرو ساز هستند که ملزم به اجرای استاندارد‌های مصوب شورای عالی استاندارد هستند و چنانچه رعایت نکنند از شماره‌گذاری خودرو جلوگیری می‌شود. وی گفت: از 85 استاندارد که بر اساس استاندارد‌های اروپایی مصوب شده است امکانات انجام 9 استاندارد را اصلا نداریم یعنی امکان تست آن وجود ندارد، چون این استاندارد‌های روز اروپاست بنابراین شورای عالی استاندارد تصمیم گرفته است فعلا این استاندارد انجام نشود و خودرو ساز در این خصوص تصمیم‌گیرنده نیست.

  خودرو صفر نماینده 14 نقص فنی داشت!

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: اگر سازمان ملی استاندارد وظایف خود را به خوبی انجام دهد به هیچ‌وجه این عدم کیفیت که در بخش خودرو وجود دارد اتفاق نمی‌افتد. روح‌الله عباسپور تصریح کرد: 290 خودرو تحویل مجلس شورای اسلامی شده است و در اختیار ترابری مجلس قرار گرفت که برای نمونه خودرو دنا پلاس صفر در خیابان جمهوری جوش آورد و متوقف شد. او در ادامه گفت: خودروی پژو پارس TU5  را به قیمت 335 میلیون تومان خریداری کردم، اما بعد از یک هفته استفاده به مدت دو هفته در تعمیرگاه شماره یک در خیایان آزادی قرار داشت که بر اساس برگه تحویلی این خودرو 14 نقص فنی دارد.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران