شماره امروز: ۵۴۷

بررسی آمارها نشان از افت تجارت خارجی دارد

| | |

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجاری ایران در آبان ماه سال جاری پرداخته که نشان از معکوس شدن روند صعودی ماه‌های قبل از آن دارد.

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجاری ایران در آبان ماه سال جاری پرداخته که نشان از معکوس شدن روند صعودی ماه‌های قبل از آن دارد. از ابتدای سال جاری و تحت تاثیر کاهش نسبی محدودیت‌های کرونایی در قیاس با سال قبل، آمارهای تجاری ایران روندی افزایشی به خود گرفت و به خصوص در حوزه صادرات، عملکرد به سمت جبران کامل آمار سال گذشته حرکت کرد. هرچند فعالان اقتصادی معتقدند که باید برای افزایش آمار صادرات نسبت به دور پیش از شیوع کرونا همچنان دست به عصا برخورد کرد اما تا پیش از آمارهای آبان ماه به نظر می‌رسید که می‌توان روند رو به رشد قابل توجهی را پیش‌بینی کرد. بر اساس آمارهای منتشره از سوی اتاق بازرگانی تهران، میزان صادرات ایران تا پایان آبان ماه امسال به ۳۱.۱ میلیارد دلار رسیده و واردات نیز در عدد ۳۲ میلیارد دلار قرار دارد. به این ترتیب تراز تجاری کشور همچنان حدودا منفی یک میلیارد دلار است. به این ترتیب صادرات در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایش ۴۲ درصدی و واردات افزایش ۳۸ درصدی را تجربه کرده‌اند. برآوردها نشان می‌دهد که میزان وزنی صادرات ایران نیز به مرز ۸۴ میلیون تن رسیده که افزایشی ۱۰.۵ درصدی را نشان می‌دهد و در حوزه واردات نیز کالاهایی با وزن ۲۶.۵ میلیون تن به کشور رسیده که افزایش ۲۱ درصدی داشته است. آنچه در آمارهای فعلی اهمیت بیشتری دارد کاهش عملکرد تجاری ایران در آبان ماه است. اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده که کل تجارت کشور در آبان ماه حدودا ۱۶ درصد افت داشته است. در طول این مدت میزان واردات ۷.۷ و میزان صادرات ۲۳.۶ درصد کم شده است. از نظر وزنی نیز میزان صادرات ۳۱ و میزان واردات ۴۳ درصد کاهش یافته است. بررسی وضعیت شرکای تجاری کشور اما نشان می‌دهد که در این حوزه تغییر خاصی رخ نداده و همچنان از ابتدای سال جایگاه این شرکا ثابت مانده است. در حوزه صادرات، چین با ۹.۱ میلیارد دلار همچنان اصلی‌ترین مقصد کالاهای ایرانی به شمار می‌رود و عراق با ۶.۱، ترکیه با ۳.۸، امارات متحده عربی با ۲.۹ و افغانستان با ۱.۳ میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در این جدول مهم‌ترین نکته افزایش سهم چین در کل کالاهای صادراتی ایران است و نزدیک به ۳۰ درصد از صادرات غیرنفتی ایران به این کشور رفته است. در میان کشورهای صادرکننده کالا به ایران نیز امارات متحده عربی با ۱۰.۱ میلیارد دلار بالاترین رتبه را در اختیار دارد و پس از آن چین با ۷.۲، ترکیه با ۳.۲، آلمان با ۱.۲ و سوییس با ۱.۱ میلیارد دلار در رده‌های بعدی قرار دارند. در این جدول نیز مثبت شدن تراز تجاری ایران در همکاری با چین و ترکیه و البته سهم بالای امارات متحده عربی در تامین نیازهای وارداتی کشور اهمیت فراوانی دارد. 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران