شماره امروز: ۵۴۷

| | |

در سال گذشته، ۵۱,۸درصد از لوازم برقی خریداری‌شده توسط افراد مورد مطالعه، لوازم برقی تولید داخل، ٣٦.٨درصد تولید خارج و ١١.٤درصد، هر دو نوع لوازم برق داخلی و خارجی بوده است

چند درصد ایرانی‌ها کالای خارجی خریدند؟ 

در سال گذشته، ۵۱,۸درصد از لوازم برقی خریداری‌شده توسط افراد مورد مطالعه، لوازم برقی تولید داخل، ٣٦.٨درصد تولید خارج و ١١.٤درصد، هر دو نوع لوازم برق داخلی و خارجی بوده است. مرکز آمار ایران در قالب طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار به بررسی فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوارها پرداخته و حالا نتیجه بخشی از این بررسی در رابطه با رفتار خانوار در حوزه خرید را منتشر کرده است. این آمارگیری در سال ١٣٩٩، برای افراد ١٥ ساله و بیشتر در میان ۶۲ هزار و ۵۶۰ خانوار شهری و روستایی انجام و اطلاعات مرتبط با حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی و... در میان افراد ١٥ ساله و بیشتر جمع‌آوری شده است. بر اساس یافته‌های این بررسی که مربوط به رفتار خانوار در حوزه خرید است، در سال گذشته، بیشترین شیوه انتخاب پوشاک افراد ١٥ ساله و بیشتر از طریق تماشای ویترین فروشگاه‌های پوشاک با ۸۳,۴ درصد بوده است. همچنین ٦.٣ درصد بر اساس پیشنهاد دوستان و نزدیکان، ٥ درصد مطابق مُد در جامعه، ٢.٦ درصد با توجه به شبکه‌های اجتماعی، ٠.٧ درصد بر اساس تبلیغات پیرامونی، ٠.٢ درصد بر اساس مشاهده برنامه‌های سیمای ملی، ٠.١ درصد بر اساس برنامه‌های ماهواره‌ای و ١.٧ درصد بر اساس سایر روش‌ها، پوشاک خود را انتخاب کرده‌اند. نتایج این پیمایش حاکی از آن است که اولویت ۳۸,۳ درصد از افراد ١٥ ساله و بیشتر در خرید پوشاک، پوشاک تولید داخل‌ و ٧.٨درصد پوشاک خارجی بوده است و برای ٥٣.٨ درصد افراد نیز اولویت خاصی بین پوشاک داخلی و خارجی وجود نداشته است.

در یک‌ سال منتهی به زمان آمارگیری در سال ٩٩، ۱۵,۳ درصد از افراد ١٥ ساله و بیشتر اظهار کرده‌اند حداقل یک‌بار کالایی که از نظر خود افراد لوکس بوده، خریداری کرده‌اند. همچنین در سال ۹۹، ۵۱,۸ درصد از لوازم برقی خریداری‌شده توسط فراد مورد مطالعه، لوازم برقی تولید داخل، ٣٦.٨درصد لوازم برقی تولید خارج و ١١.٤ درصد، هردو نوع لوازم برق داخلی و خارجی بوده است.

اصلاح رویه سرکوب قیمت جوجه و مرغ  

ایسنا  | نایب‌رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: قیمت جوجه یکروزه در بازار به دو برابر نرخ مصوب رسیده است. اگر قرار است مرغداران جوجه را با نرخ آزاد و با چندین برابر قیمت خریداری کنند بایستی قیمت مرغ هم براساس هزینه‌های تولید اصلاح شود. اگرچه معتقدیم قیمت مصوب جوجه یکروزه یعنی ۴۲۰۰ تومان هم منطقی نیست و نیازمند اصلاح است. حبیب اسدالله نژاد در پاسخ به این سوال که آیا قیمت جوجه یکروزه ثابت و آرامش براین بازار حاکم شده است یا خیر، گفت: قیمت جوجه یکروزه بعد از یک کاهش نسبی و رسیدن آن به حدود ۶۰۰۰ تومان با توجه به کمبود و افزایش تقاضای جوجه‌ریزی در سطح کشور افزایش یافت و به دو برابر قیمت مصوب رسید. وی ادامه داد: دولت هم تاکنون هیچ تدابیری اتخاذ نکرده تا واحدهای مرغ مادر مکلف به فروش جوجه با نرخ مصوب ۴۲۰۰ تومان شوند. البته معتقدیم قیمت مصوب جوجه یکروزه هم منطقی نیست و باید اصلاح شود. نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اضافه کرد: اگر بناست واحدهای مرغداری جوجه را با نرخ آزاد و با چندین برابر قیمت خریداری کنند بایستی قیمت مرغ هم براساس هزینه‌های تولید اصلاح شود. وی تصریح کرد: اگرچه واردات تخم مرغ نطفه‌دار هم آغاز شده است اما این واردات هنوز به شکلی نیست که نیاز بازار (ماهیانه حدود ۱۲۵تا ۱۳۰ میلیون قطعه) را تامین کند.  به گفته وی جوجه در بازار کم و ماهیانه حدود ۱۱۵ میلیون قطعه تولید می‌شود. در حالی که اگر بخواهیم عطش بازار را کم کنیم بایستی ماهیانه ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه وارد بازار شود. 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران