شماره امروز: ۵۴۷

| | |

فارس | عضو هیأت رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به 20 عامل موثر بر کاهش صادرات ایران به عراق گفت:

فارس | عضو هیأت رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به 20 عامل موثر بر کاهش صادرات ایران به عراق گفت: برای حفظ بازار عراق باید خودمان را با شرایط تطبیق دهیم. سید حمید حسینی گفت: شرایط صادرات به عراق در حال سخت‌تر شدن است زیرا برخی از کالاهای صادراتی ما به این کشور نظیر شیرینی و شکلات، انواع نوشابه‌ها و بستنی به تولید داخلی در این کشور رسیده است. لذا تولید بسیاری از اقلام صادراتی ایران در عراق وحمایت‌های دولت عراق از تولید داخل و افزایش تعرفه‌های گمرکی از عوامل کاهش صادرات ایران به عراق است. وی افزود: قطع صادرات برق و کاهش صادرات گاز و کاهش صادرات فرآورده‌های نفتی نیز سه عامل موثر دیگر بر کاهش صادرات به عراق است.

به گفته وی، اگر صادرات گاز سال گذشته که به آمار صادراتی تیرماه امسال اضافه شد را از میزان صادرات به عراق حذف کنیم، شرایط صادرات ما به عراق خیلی خوب نیست. ارزش صادرات ما به این کشور در هر ماه به کمتر از 500 میلیون دلار رسیده است این در حالی است که در سال گذشته علیرغم مشکلات ناشی از کرونا و بسته شدن مرزهای عربی در ماه‌های ابتدایی، به‌طور متوسط میزان صادرات ایران به عراق در هر ماه حدود 600 میلیون دلار بود.

وی بیان کرد: اگرچه در سال جاری در مجموع آمار صادراتی نسبت به سال گذشته رشد دارد اما این رشد به علت جبران افت صادرات در سال گذشته به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا است.

حسینی گفت: در توسعه روابط تجاری ترددها نقش بسیار مهمی دارد زیرا با برقراری ارتباطات اعتماد تجار به یکدیگر بیشتر می‌شود و معاملات شکل می‌گیرد در حالی که به علت محدودیت‌های کرونایی این رفت و آمدها کاهش یافته است. او افزود: برگزار نشدن نمایشگاه‌های اختصاصی و بین المللی، انفعال و کم کاری سازمان توسعه تجارت، بلاتکلیفی اتاق مشترک و توقف فعالیت‌های اتاق مشترک ایران و عراق، بازگشایی مرز عراق به عربستان، تسهیل برای حضور اردن و مصر در بازار عراق و پذیرش تعرفه ترجیحی، حذف ایران از بازار خدمات فنی و مهندسی عراق به علت ناتوانی در تامین ضمانتنامه بانکی جهت شرکت در مناقصات و عدم تمایل دولت جدید عراق به توسعه روابط اقتصادی با ایران از دیگر عوامل موثر بر کاهش صادرات ایران به عراق است. همچنین به گفته وی، نداشتن برندینگ و تولید کالا به برند شرکت ایرانی در عراق، نداشتن استراتژی صادراتی و فروش ریالی کالا، پایبند نبودن اتاق بازرگانی ایران به تعهداتش در زمینه بازاریابی و مشاوره بازرگانی، استفاده نشدن از ظرفیت ایرانیان مقیم در عراق وعراقی‌های مقیم ایران و دانشجویان عراقی و مبارزه با شبکه اجتماعی نرم، عدم حضور در بازار هدف و نداشتن نماینده و تبلیغات و فقدان پیمان منطقه‌ای و توافقنامه تجاری با عراق از دیگر عوامل کاهش صادرات به عراق است.

براساس آمار گمرک صادرات ایران به عراق در مرداد ماه نسبت به تیرماه 1400 از نظر وزنی 18 درصد و از نظر ارزشی نیز 27 درصد کاهش داشته است. به گفته حسینی رشد صادرات ایران به عراق در خردادماه نسبت به اردیبهشت امسال ناشی از افزودن میزان صادرات سال گذشته گاز به عراق در آمار صادراتی بوده است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران