شماره امروز: ۵۴۷

چرا خودرو کالای مناسبی برای بورس نیست؟

| | |

تعادل | رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اخیر پیرامون مکانیزم پیشنهادی مجلس برای خرید و فروش خودرو در بورس، ضمن انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری خودرو در اظهاراتی گفته بود

تعادل | رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اخیر پیرامون مکانیزم پیشنهادی مجلس برای خرید و فروش خودرو در بورس، ضمن انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری خودرو در اظهاراتی گفته بود که خودرو کالای مناسبی برای ورود به بورس نیست. این مقام مسوول همچنین معتقد است که به سبب قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد اختلاف قیمت در بازار آزاد، نوعی لاتاری برای فروش خودرو به راه افتاده است که خودش مفسده ایجاد می‌کند. در پی این صحبت‌ها، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کارشناسی نیست، در اظهاراتی عنوان کرده که با اجرای طرح عرضه خودرو در بورس کالا مخالف است. علیرضا رزم حسینی گفته است که وزارت صمت طرحی برای قیمت‌گذاری خودروها به مجلس ارایه داده است که کمیسیون اقتصادی مجلس هم با آن طرح موافقت کرده است. رزم حسینی همچنین گفته است که در مورد جزییات این طرح با شورای رقابت نیز گفت‌وگو شده و در تعامل با مجلس هستیم که امیدواریم اجرای آن روی قیمت‌ها تاثیرگذار باشد. در عین حال وزیر صمت با بیان اینکه برای حل مشکلات قیمت‌گذاری خودرو باید در کنار تولید داخلی واردات معقول انجام شود، نیز معتقد است که در این صورت فضا رقابتی می‌شود، تولید افزایش می‌یابد و قیمت‌ها کاهش می‌یابد. 

  مخالفت‌ها با عرضه خودرو در بورس

طبق اعلام انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور، در دیدار رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران، محمدرضا نجفی‌منش- رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران- ضمن اشاره به آنچه که در مجلس مبنی بر کشف قیمت خودرو در بورس مطرح شده، از مکانیزمی برای ورود آگاهانه افراد به بازار سرمایه سوال کرد و پرسید: چه مکانیزمی قرار است برای خرید و فروش کالایی نظیر خودرو تعریف شود؟ در این رابطه، محمدعلی دهقان دهنوی- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار- پاسخ داد: خودرو کالای مناسبی برای ورود به بورس نیست؛ چرا که معمولا کالایی وارد بورس می‌شود که دارای تنوع بالای اینچنینی نباشد.

وی ضمن انتقاد از شرایط قیمت‌گذاری و عرضه خودرو در کشور، اظهار کرد: به سبب قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد اختلاف قیمت در بازار آزاد، اکنون شاهد راه‌اندازی نوعی لاتاری برای فروش خودرو هستیم. طبق بررسی‌ها، پلاک نیمی از خودرو‌های عرضه شده در این روش، توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی رصد نشده و این بدان معناست که این خودرو‌ها انبار شده‌اند. این در حالی است که از سوی دیگر خودروسازان هم در ازای عرضه هر یک از این خودروها، متحمل زیان می‌شوند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در چنین شرایطی اگر ورود خودرو به بورس منجر به رفع این مفسده شود، می‌توان مکانیزم‌هایی را برای آن طراحی کرد، اما سازمان بورس به‌طور کلی با قیمت‌گذاری دستوری خودرو مخالف است.

در همین حال، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کارشناسی نیست، گفت: تحریم باعث شده که واردات خودرو متوقف شود لذا بازار رقابتی نیست. علیرضا رزم حسینی درباره عرضه خودرو در بورس کالا، بیان داشت: این طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و در کمیسیون صنایع مجلس نیز روی جزییات آن کار می‌شود اما اجرای آن هنوز قطعی نیست. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا با اجرای طرح عرضه خودرو در بورس کالا موافق است، گفت: خیر با اجرای طرح عرضه خودرو در بورس کالا موافق نیستم زیرا اجرای این طرح کار کارشناسی شده‌ای نیست. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای متعادل‌سازی قیمت خودرو وزارت صمت چه پیشنهادی بهتر از عرضه خودرو در بورس را دارد، گفت: همکاری خوبی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی وجود دارد لذا طرحی وزارت صمت برای قیمت‌گذاری خودروها به مجلس ارایه داده است که کمیسیون اقتصادی مجلس هم با آن طرح موافقت کرده است بنابراین در انتظار فرصتی برای اجرای این طرح هستیم و امیدواریم با اجرای این طرح قیمت‌ها بهتر شود. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: در این طرح خودروها به دو گروه خودروهای عمومی و غیرعمومی (مثلا خودرویی مانند دناپلاس که مشابه دارد و علاوه بر کمپانی خارجی مشابه آن را شرکت داخلی نیز تولید می‌کند) تقسیم می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: در مورد جزییات این طرح با شورای رقابت گفت‌وگو شده است و در تعامل با مجلس هستیم که امیدواریم اجرای آن روی قیمت‌ها تاثیرگذار باشد. 

   واردات خودرو باید انجام شود

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات قیمت‌گذاری خودرو باید در کنار تولید داخلی واردات معقول انجام شود، گفت: در این صورت فضا رقابتی می‌شود، تولید افزایش می‌یابد و قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد. رزم حسینی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری تولید را افزایش نمی‌دهد، گفت: ظرفیت تولید خودرو در ایران بالغ بر 2 میلیون خودرو است و با این میزان تولید کاملا نیاز داخل را می‌توان تامین کرد. وی با بیان اینکه در یک مقطعی یک میلیون و 600 هزار خودرو در کشور تولید می‌شد، بیان داشت: در آن زمان برای خرید خودرو وام پرداخت می‌شد لذا این مساله حاکی از آن است که تقاضایی برای خودرو نبوده است. 

وی اظهار داشت: شرایط تحریم باعث شده که واردات خودرو قطع شود لذا بازار خودرو رقابتی نیست. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودرو آزاد خواهد شد، گفت: طبق برنامه بودجه امسال واردات خودرو ممنوع است البته در این مورد باید منتظر سیاست‌های دولت بعدی و تصمیمات آنها ماند. علیرضا رزم حسینی همچنین در نشست با مدیران یکی از گروه‌های خودروساز کشور با اشاره به برنامه‌ریزی انجام گرفته برای افزایش کمی و کیفی تولید خودرو در کشور، اظهار کرد: مردم ایران شایسته استفاده از خودروهای باکیفیت بالا هستند و این مهم باید به عنوان یک سیاست راهبردی مدنظر همه شرکت‌های خودروسازی باشد و در این راستا قدم بردارند. وی همچنین افزود: شرکت‌های خودروسازی باید ضمن افزایش تولیدات خود، برای ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی خود اقدام کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از مهم‌ترین سیاست‌های این وزارتخانه را حمایت از بخش خصوصی برشمرد و تاکید کرد: افزایش عمق ساخت داخل خودروهای مونتاژی در کشور باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران