رشد تولید ۳۲ محصول منتخب

۱۴۰۰/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۵۴۰
رشد تولید ۳۲ محصول منتخب

تعادل |

بررسی آمارهای رسمی منتشره شده، حاکی از رشد ۳۲ محصول از ۳۹ محصول منتخب صنعتی و معدنی در دو ماهه نخست امسال است. تحلیل داده‌ها بیانگر این است که در بین محصولات منتخب صنعتی «تایر خودرو، روغن ساخته شده نباتی، کاغذ، سموم دفع آفات نباتی، روغن صنعتی و موتور تصفیه اول، دوده، لباسشویی، انواع تلویزیون، یخچال و فریزر، چرم و انواع پایپوش و کفش، فیبر، نخ فیلامنت پلی‌استر نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی، الیاف مصنوعی و الیاف پلی‌استر» در بازه زمانی یاد شده، رشد تولید را تجربه کرده‌اند. همچنین در بین منتخبان معدنی، محصولاتی چون «محصولات فولادی کاتد مس، کنسانتره زغال‌سنگ، کاشی و سرامیک، شیشه جام، سیمان و ظروف شیشه‌ای و چینی» رشد تولید را رقم زده‌اند. در همین حال براساس آمار وزارت صمت، از وضعیت تولید کالاهای منتخب صنعتی ومعدنی در سال جاری تولید خودروهای سواری در دو ماهه 1400 با رشد 8.8 درصدی به 127 هزار و 700 دستگاه رسیده است. همچنین در این مدت 9 هزار و 477 دستگاه وانت با رشد 12.9 درصدی روبه رو شده است. گزارش عملکرد خودروسازان داخلی در دو ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تولید کامیون بیشترین میزان افزایش و کمباین کمترین درصد افزایش تولید را داشته است؛ از سوی دیگر تراکتور و خانواده وسائل حمل‌ونقل مسافری (اتوبوس، مینی‌بوس و ون) درصد منفی ثبت کرده‌اند. 

     جزییات روند تولیدات صنعتی 

جزییات آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد، در دسته خودرویی‌ها در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تولید انواع سواری در کارخانجات داخلی با رشد ۸.۸ درصدی به ۱۲۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه رسید. خودروسازان در این مدت ۹ هزار و ۴۷۷ دستگاه وانت تولید کردند که حاکی از رشد ۱۲.۹ درصدی است. در دو ماهه امسال ۲۱۵ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون و همچنین ۹۵۶ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید شد که به ترتیب حاکی از افت ۳.۲ درصدی و رشد ۴۵.۵ درصدی در هم‌سنجی با پارسال است. در دسته خودروهای کشاورزی، در این مدت ۶۲ دستگاه کمباین از سوی کارخانجات داخلی تولید شد که با رشد ۶.۹ درصدی همراه بوده است، اما تولید تراکتور با تولید ۲ هزار و ۳۶ دستگاه، افت ۲۳.۳ درصدی ثبت کرد.

همچنین تولید تایر خودرو در دو ماهه امسال با رشد ۱.۳ درصدی در مقایسه با سال ۹۹ همراه بود و به ۴۰ هزار و ۲۰۰ تن رسید . براساس آمارها، تولید روغن ساخته شده نباتی با ۳۳۲ هزار و ۹۰۰ تن، رشد۴۰.۶ درصدی را تجربه کرده است. اما داروی انسانی با تولید ۵.۹ میلیارد عدد با افت ۸.۹ درصدی مواجه بوده است. پودر شوینده نیز از دیگر محصولاتی است که با ۷۳ هزار و ۳۰۰ تن تولید، کاهش ۲۸.۶ درصدی در تولید را رقم زده است. اما کاغذ با ۱۶۲ هزار و ۸۰۰ تن رشد ۱۸.۸ درصدی را رقم زده است. در همین حال نئوپان نیز با ۱۵۰ هزار و ۹۰۰ مترمکعب با کاهش ۲۸.۶ درصدی تولید روبرو بوده است. اما رصد آمارها از رشد ۳۲.۴ درصدی تولید فیبر با ۳۴۴ هزار و ۷۰۰ متر مکعب حکایت دارد. مطابق آمارها، سموم دفع آفات نباتی نیز با چهار هزار و ۸۰۰ تن تولید رشد ۲.۴ درصدی را تجربه کرده است. همچنین بنابر آمار ارایه شده، تولید روغن صنعتی و موتور تصفیه اول با ۸۹ هزار و ۲۰۰ تن رشد ۳.۵ درصدی داشته است. 

 رشد ۳۰ درصدی تولید دوده با ۲۶ هزار و ۳۰۰ تن و رشد ۵.۶ درصدی تولید محصولات پتروشیمی با ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، از جمله آمار مربوط به دو ماهه امسال است. از سوی دیگر، مطابق این آمارها، تا پایان اردیبهشت‌ماه چهار میلیون و ۹۰۰ هزار فوت مربع چرم رشد ۲۷.۳ درصدی داشته و انواع پایپوش و کفش با تولید ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار زوج رشد ۲۴ درصدی را به ثبت رسانده است. همچنین در بخش محصولات نساجی، ۵۰۰ تن الیاف اکریلیک افت ۵۶.۵ درصدی را تجربه کرده اما ۳۹ هزار و ۶۰۰ تن نخ فیلامنت پلی‌استر رشد ۱۴.۸ درصدی، ۲۵ هزار و ۹۰۰ تن الیاف پلی‌استر با رشد ۳.۶ درصدی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ تن نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی با رشد ۴۴.۱ درصدی مواجه بوده‌اند.  همچنین بررسی آمارها حاکی از تولید ۱۷۹‌هزار و ۶۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ماه و رشد ۴۰.۹ درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است. در دو ماهه نخست امسال ۲۷۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد. آماری که گویای رشد ۲۹.۶ درصدی تولیداین محصول در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.  همچنین تولید انواع تلویزیون نیز در این مدت با ثبت رشد ۲۵ درصدی به ۱۴۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید. در همین حال، کارخانجات داخلی در این مدت ۳۶۸ هزار و ۱۰۰ دستگاه کولر آبی تولید کردند. آماری که در هم‌سنجی با سال گذشته حکایت از رشد ۶.۳ درصدی دارد.

     رشد تولید ۹ محصول معدنی

بررسی آمار تولید مقدماتی کالاهای منتخب معدن و صنایع معدنی نیز حکایت از رشد تولید ۹ محصول از بین ۱۱ محصول منتخب است. تا پایان اردیبهشت‌ماه بیش از پنج میلیون و ۳۲۲ هزار و ۱۰۰ تن فولاد خام تولید شد که حکایت از رشد ۱۳.۹ درصدی در هم‌سنجی با پارسال است. تولید محصولات فولادی در این مدت با رشد ۴.۵ درصدی به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار و ۱۰۰ تن رسید. 

در دو ماهه امسال ۵۱ هزار و ۲۰۰ تن کاتد مس رشد ۱۴.۳ درصدی را تجربه کرده است. پودر آلومینا با تولید ۳۸ هزار و ۲۰۰ تن، افت ۸.۵ درصدی را رقم زده است. کنسانتره زغال‌سنگ نیز با ۲۳۲ هزار و ۹۰۰ نیز با رشد ۱۶.۹ درصدی مواجه بوده است. در همین دوماهه امسال، ۱۱ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ تن سیمان تولید شده که رشد ۱۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد. 

 برپایه این گزارش، تا پایان اردیبهشت‌ماه ۶۷ میلیون و ۷۷۱ هزار و ۵۰۰ متر مربع کاشی و سرامیک (رشد ۳۵.۷ درصدی)، ۲۱۴ هزار و ۲۰۰ تن شیشه جام (رشد ۳۴.۷ درصدی)، ۱۲۵ هزار و ۶۰۰ تن ظروف شیشه‌ای (رشد ۸.۵ درصدی)، ۹ هزار تن ظروف چینی (رشد ۵۷.۹ درصدی) و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن چینی بهداشتی (افت ۲۰.۳ درصدی) تولید شد.

     بیش از ۹۰۰ بنگاه صنعتی راه‌اندازی شد

بر اساس این آمار در دو ماهه امسال برای ۶۴۸۹ بنگاه جواز تاسیس و برای ۹۱۹ بنگاه پروانه بهره‌برداری ایجادی و توسعه‌ای صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲۷ درصد و ۲۰.۸ درصد افزایش داشته است. سرمایه پیش بینی شده در این مدت برای جوازهای تاسیس معادل ۱۳۱ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۹۹.۶ درصد افزایش داشته است. میزان سرمایه پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده در دو ماهه امسال نیز ۱۱ هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱.۶ درصد افزایش داشته است. همچنین بر اساس این آمار پیش بینی شده با اجرای پروژه‌هایی که جواز تاسیس آنها در دو ماه اول امسال صادر شده برای ۱۷۶ هزار نفر شغل ایجاد شود که نسبت به این رقم در مدت مشابه پارسال با افزایش ۵۰.۲ درصدی مواجه بوده است. پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده در این مدت نیز زمینه اشتغال ۱۷ هزار و ۱۰۳ نفر را فراهم کرده که نسبت به دو ماهه پارسال حدود ۱۵.۱ درصد افزایش داشته است. همچنین مطابق آمارها، در دو ماهه اول امسال ۶۵ هزار و ۷۲۰ پروانه صنفی صادر شده که نسبت به تعداد صدور این پروانه‌ در مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد افزایش داشته است. این عدد همواره در ماه‌های گذشته افزایشی بود و سال گذشته عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران گفته بود که افزایش واحدهای صنفی به معنای رونق در اصناف نیست و به‌طور کلی سرریز جامعه بیکار از بخش دانشگاه و ادارات و سازمان‌های دولتی به اصناف را شمشیر دو لبه توصیف کرده بود. صدور نماد اعتماد الکترونیک نیز در دو ماه اول سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۹.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۱۵۲ مورد رسیده است.

 

ارسال نظر