شماره امروز: ۵۴۷

| | |

مهر |بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد اگرچه همچنان معاملات قابل توجهی در بازار صورت نمی‌گیرد و طبق تاکید فعالان،

صعود نسبی قیمت‌ها  در بازار خودرو

مهر |بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد اگرچه همچنان معاملات قابل توجهی در بازار صورت نمی‌گیرد و طبق تاکید فعالان، بازار خودرو در حالت رکود به سر می‌برد اما با این حال قیمت‌ها نسبت به هفته‌های پیش روند صعودی به خود گرفته‌اند. به شکلی که حتی در برخی از خودروها شاهد رشد ۱۰ میلیونی قیمت بوده‌ایم. به عنوان نمونه اگرچه قیمت خودروی سمند LX در سوم خرداد ماه ۱۸۳ میلیون تومان بود اما قیمت کنونی این خودرو در بازار به ۱۹۳ میلیون تومان رسیده است. خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز سوم خرداد ماه ۱۹۸ میلیون تومان قیمت داشت که هم‌اکنون به ۲۱۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروی دنا معمولی سوم خرداد ماه ۲۶۷ میلیون تومان بود که هم‌اکنون به ۲۷۵ میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروی پژو پارس سال نیز از ۲۱۸ میلیون تومان به ۲۳۲ میلیون تومان رسیده است. همچنین نرخ خودروی تیبا از ۱۲۵ میلیون تومان در سوم خرداد ماه به ۱۲۷ میلیون تومان در ۲۳ خرداد ماه رسیده است. کوییک دنده‌ای نیز از ۱۵۰ میلیون به ۱۵۱ میلیون تومان، سایپا ۱۱۱ از ۱۲۸ به ۱۳۳ میلیون تومان و تیبا دو از ۱۳۳ میلیون تومان به ۱۳۷ میلیون تومان رسیده است. این افزایش نسبی قیمت‌ها در حالی است که طی فروردین و اردیبهشت ماه امسال قیمت خودروها روند کاهشی داشت و اگرچه به صورت قطره چکانی، اما شاهد افت قیمت بودیم.

فروشندگان از عرضه لوازم خانگی قاچاق منع شدند

خبرگزاری تسنیم |نایب‌رییس اتحادیه لوازم خانگی گفت: الزاماتی برای فروشندگان در اتحادیه لوازم خانگی تدوین شده است که آنها را از فروش لوازم خانگی فاقد گارانتی معتبر و قاچاق منع می‌کند. محمدحسین اسلامیان با بیان اینکه فروش لوازم خانگی دارای ضمانت معتبر، برای فروشندگان نیز حائز اهمیت است، گفت: الزاماتی برای فروشندگان در اتحادیه لوازم خانگی تدوین شده است که آنها را از فروش لوازم خانگی فاقد گارانتی معتبر و قاچاق منع می‌کند. مصرف‌کنندگان در زمان مراجعه به واحد صنفی و قبل از خرید، می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #7777٭4٭ به راحتی مشخصات محصول از قبیل گارانتی و مشخصات فنی آن را استعلام نموده و با اطمینان نسبت به کالای مورد نظر خود، اقدام به خرید کنند. در حال حاضر لیست شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پس از فروش در این سامانه موجود است. همچنین در سایت اتحادیه لوازم خانگی نیز اسامی شرکت‌های معتبر ارایه‌کننده لوازم خانگی و خدمات آن درج شده است.

دولت بعدی موضوع قیمت‌گذاری خودرو را حل کند

ایلنا |دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در مورد انتظارات این صنعت از دولت بعدی اظهار کرد: دو مشکل اساسی در حوزه قطعه‌سازی وجود دارد که خواسته‌های ما از دولت بعد حول آن شکل می‌گیرد. مشکل اول مساله نقدینگی در صنعت قطعه‌سازی است که این صنعت به‌شدت متاثر از این موضوع است. دلیل موضوع این است که خودروساز توانایی پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را ندارد، ریشه این مشکل هم به قیمت‌گذاری دستوری برمی‌گردد. خودروساز زیان‌ده است و هر ماه بخش زیادی از نقدینگی خود را از دست می‌دهد و تامین منابع مالی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان بر خودروسازان تبدیل به معضل شده است. مازیار بیگلو با تاکید بر لزوم اصلاح قیمت‌گذاری خودرو گفت: قدم اول دولت بعد باید این باشد که یک بار برای همیشه موضوع قیمت‌گذاری خودرو حل شود. در صورت حل شدن این مشکل بسیاری از چالش‌های قطعه‌سازی نیز حل می‌شود. بیگلو در ادامه تصریح کرد: مشکل دوم نیز نابسامانی عرضه و قیمت‌گذاری مواد اولیه تولید داخل است. قیمت‌گذاری مواد اولیه ما تابع ارز است. طبق قانونی که مجلس مصوب کرده است مواد اولیه تولید داخل مانند فولاد، مس و پتروشیمی‌ها بر اساس نرخ جهانی صورت می‌گیرد. این درحالی است که خودرو برای مردمی تولید می‌شود که درآمد آنها بر اساس ریال است نه دلار. لذا افزایش قیمت مواد اولیه تبدیل به عاملی شده که افزایش قیمت خودرو را در پی دارد. وی خاطرنشان ساخت: از طرف دیگر نحوه عرضه مواد اولیه در بورس به صورتی است که بسیاری از قطعه‌سازان موفق به خرید نمی‌شوند و ناچار می‌شوند که نیاز و تقاضای خود را به سمت بازار آزاد ببرند که باز قیمت بیشتری دارد. خرید از بورس باید از طریق سایت بهین‌یاب انجام شود که ثبت نام در آن الزامات خاص خود را دارد. بخش زیادی از شرکت‌های کوچک قطعه‌سازی الزامات این سازوکار را ندارند؛ بسیاری از آنها با جواز صنفی کار می‌کنند و پروانه بهره‌برداری ندارند که بتوانند در این سایت ثبت نام کنند. دبیر انجمن قطعه‌سازان همچنین اضافه کرد: از طرف دیگر خرید از سایت بهین‌یاب به صورت نقدی است. در شرایطی که قطعه‌سازان نمی‌توانند مطالبات یومیه خود را دریافت کنند و در عمل نقدینگی هم ندارند که بتوانند از بورس کالا مواد تهیه کنند؛ همه اینها خرید را برای قطعه‌سازان سخت می‌کند. اگر قیمت کمتر باشد هم از تامین منابع مالی و هم شیوه خرید کار برای قطعه‌سازان راحت‌تر می‌شود.

وی افزود: پیشنهاد ما در این زمینه این است که قیمت مواد اولیه داخلی که برای تولید کالای داخلی استفاده می‌شود مانند همان الگویی مورد استفاده در چین، کره، هند یا ترکیه استفاده باشد یعنی یک یارانه تولیدی به تولیدکننده داده شود. این موضوع باعث می‌شود ضمن اینکه جلوی خام‌فروشی گرفته شود، قیمت محصول نهایی مانند خودرو یا لوازم خانگی کمتر می‌شود. در این صورت با توجه به اینکه منابع بسیار خوب معدنی و نفتی داریم می‌توانیم در صادرات قیمت کمتری نسبت به قیمت جهانی داشته باشیم و در بازارهای بین‌المللی رقابت‌پذیرتر می‌شویم.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران