شماره امروز: ۵۴۷

چرا دو خودروساز بزرگ در پیش فروش محصولات‌شان تعلل کردند؟

| | |

در شرایطی که بازار خودرو با رکود و نبود مشتری مواجه است، خودروسازان همچنان در حال رایزنی برای آزادسازی قیمت محصولات‌شان هستند.

تعادل |

در شرایطی که بازار خودرو با رکود و نبود مشتری مواجه است، خودروسازان همچنان در حال رایزنی برای آزادسازی قیمت محصولات‌شان هستند.افزایش قیمت مواد اولیه مهم‌ترین دلیل خودروسازان برای درخواست گران کردن دوباره تولیدات‌شان است. اما چرا خودروسازان به دنبال آزادسازی واردات خودرو هستند؟ برخی از فعالان خودرویی معتقدند، از آنجایی که بازار خودرو انحصاری و در اختیار این دو خودروساز است، بنابراین آزادسازی واردات آن هم با تعرفه‌های بالا نمی‌تواند راهی برای تنوع بخشی به بازار باشد، بلکه تنها دست خودروساز را برای افزایش غیر متعارف قیمت‌ها باز می‌گذارد. از سوی دیگر، خودروسازان پس از آنکه به مجلسی‌ها برای آزادسازی واردات خودرو، نامه نوشتند، پس از تعلل چندماهه اقدام به عرضه خودرو آنهم قیمت‌های جدید کردند. به‌طوری‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد خودروسازان قیمت را بیش از ۹ درصد افزایش داده اند؛ یعنی به نوعی دستشان در تعیین قیمت‌های جدید باز بوده است. با این اقدام، دیگر قیمت کارخانه‌ای هیچ خودرویی در کشور کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان نیست.

     خداحافظی با خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون 

تقریبا میانه‌ اردیبهشت ماه سال جاری مجوز افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور با هدف متعادل‌سازی قیمت در بازار خودرو توسط شورای رقابت صادر شد. این افزایش قیمت براساس تورم بخشی یک‌ساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و در نهایت پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره‌وری محاسبه شده که برای تمامی خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود.براساس مصوبه مذکور، به قیمت محصولات گروه ایران‌خودرو به‌طور متوسط ۸.۲ درصد و به محصولات گروه سایپا به‌طور متوسط ۸.۹ درصد افزوده شده است. البته این مصوبه شامل تمامی افرادی که تا پایان سال ۱۳۹۹ جهت خرید خودرو اقدام و ثبت‌نام کرده و پیش پرداخت هم داشته‌اند، نمی‌شود. البته مسوولان وزارت صمت و خودروسازان از این مصوبه شورای رقابت رضایت نداشتند و در ابتدا در مقابل این مصوبه مقاومت و تلویحاً خواستار افزایش بیشتر قیمت خودروها شدند. در نهایت پس از گذشت حدود ۲۰ روز تصویب مجوز افزایش قیمت‌ها، این مصوبه به خودروسازان اعمال و افزایش قیمت‌ها لحاظ شد.

در همین راستا، دو گروه خودروسازی بزرگ کشور و انجمن قطعه‌سازان به تازگی در نامه‌ای به رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواستار آزادسازی واردات خودرو و قیمت‌گذاری شدند.در این نامه درخواست شده بود تا خودروهای عمومی یعنی خودروهایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط خریداری می‌کنند، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود ۵ درصدی با تأیید و نظارت وزارت صنعت قیمت‌گذاری شوند. اما در مورد خودروهای اختصاصی که لوکس و نسبتاً گران محسوب شده و مشابه خارجی دارند، قیمت‌گذاری با پیشنهاد هیات‌مدیره شرکت‌ها و تأیید و نظارت وزارت صنعت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار صورت گیرد.  اما نکته قابل توجه در درخواست خودروسازان آن است که با توجه به تعرفه‌های بسیار بالای واردات خودرو، حتی در صورت آزادسازی این محصول، قطعاً انحصار از بازار خودروی کشور برچیده نمی‌شود که این اقدام بتواند مجوزی برای آزادسازی قیمت باشد. برهمین اساس کارشناسان بر این باورند، در صنعت انحصاری خودرو که بازار به صورت قبضه شده در دست دو خودروساز می‌چرخد، قطعاً آزادسازی واردات آن هم با تعرفه‌های بالا نمی‌تواند راهی برای تنوع بخشی به بازار باشد، بلکه فقط دست خودروساز را برای افزایش غیر متعارف قیمت‌ها باز می‌گذارد و دست مصرف‌کننده را بیش از پیش از دستیابی به خود رو کوتاه می‌کند. 

     استارت افزایش قیمت‌ها 

با این حال و پس از ارسال این نامه، خودروسازان اقدام به اجرای مصوبه شورای رقابت کرده و قیمت‌های جدید را اعلام کردند که بررسی‌ها نشان می‌دهد خودروسازان قیمت را بیش از ۹ درصد افزایش داده‌اند و به نوعی دستشان در تعیین قیمت‌های جدید باز بوده است.با این اقدام، دیگر قیمت کارخانه‌ای هیچ خودرویی در کشور کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان نیست. به‌طور نمونه بررسی قیمت‌های جدید گروه خودروسازی ایران خودرو نشان می‌دهد، قیمت ۸ خودرو بالای ۱۲ درصد با افزایش مواجه شده است؛ قیمت سمند ال ایکس ۱۲.۶ درصد افزایش داشته و از ۱۱۷ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان به ۱۳۲ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است. یا قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای با ۱۲.۷ درصد افزایش از ۱۶۰ میلیون و ۷۱۱ هزار تومان به ۱۸۱ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت پژو پارس با ۱۴.۵ درصد افزایش از ۱۲۲ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان به ۱۴۰ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است. در گروه خانواده پژو، همچنین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۱۴.۵ درصد افزایش از ۱۱۰ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان به ۱۲۷ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان رسیده است. قیمت سمند‌ای اف سون هم با ۱۴.۵ درصد افزایش از ۱۱۵ میلیون و ۸۲۵ هزار تومان به ۱۳۲ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان و قیمت سمند‌ای اف سون دوگانه سوز با ۱۴.۵ درصد افزایش از ۱۲۱ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان به ۱۳۹ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یافته است. دیگر خودروها از جمله پژو پارس ال ایکس با ۱۴.۶ درصد افزایش از ۱۲۷ میلیون و ۲۱۲ هزار تومان به ۱۴۵ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۴۰۰ تومان و دنا پلاس با ۱۴.۷ درصد از ۱۶۶ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان به ۱۹۱ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. 

از سوی دیگر، بررسی قیمت‌های جدید سایپا نشان می‌دهد، ساینا دنده‌ای با ۱۲.۶ درصد افزایش از ۹۲ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان به ۱۰۴ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان وساینا S معادل ۱۴۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافته است. در همین حال، تیبا صندوقدار با ۱۴.۶ درصد افزایش از ۸۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۱۰۰ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان، تیبا ۲ با ۱۱.۶ درصد افزایش از ۹۵ میلیون و ۴۲۶ هزار تومان به ۱۰۶ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. کوییک دنده‌ای با ۸.۷ درصد افزایش از ۱۲۹ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان به ۱۴۱ میلیون و ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان و کوییک S معادل ۱۵۴ میلیون و ۹۹۴ هزار و ۹۰۰ تومان و شاهین با ۹.۳ درصد افزایش از ۲۶۷ میلیون تومان به ۲۹۱ میلیون و ۸۷۱ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت خورده‌اند. اما نکته قابل توجه این است که خودروسازان پس از دو ماه تعلل در پیش فروش، به سرعت اقدام به برگزاری پیش فروش با قیمت‌های جدید کردند.

     واکنش بازار 

در این میان برخی معتقدند، اگرچه انتظار می‌رفت بازار همچون گذشته در برابر این قیمت‌های جدید واکنش هیجانی نشان دهد، اما بررسی‌ها بیانگر این است که به دلیل عدم حضور مشتری در بازار و حاکمیت رکود، قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته و همچون هفته‌های گذشته است. آنطور که فعالان بازار خودرو اعلام می‌کنند هم مشتریان و هم فروشندگان همچنان چشم انتظار کاهش نرخ دلار و مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.

اما در مقابل برخی خلاف این نظر را دارند و معتقدندکه با وجود رکود بازار خودرو و کسادی معاملات، امروز قیمت برخی خودروها در بازار با رشد 2 تا 3 میلیون تومانی همراه شد.به گزارش «فارس» قیمت هر دستگاه سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۳۱ با افزایش ۳ میلیون تومانی به ترتیب ۱۳۱ میلیون تومان و ۱۱۵ میلیون تومان معامله می‌شوند. همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ با افزایش قیمت ۴ میلیون تومانی به قیمت ۲۰۳ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.در عین حال، قیمت تیبا ۲ با رینگ فولادی نیز یک میلیون تومان افزایش یافته و به ۱۲۹ میلیون تومان رسیده است.

در حال حاضر هر دستگاه پژو 405 با قیمت 189 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 5 با قیمت 255 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود. همچنین هر دستگاه سمند LX معادل 177 میلیون تومان، پژو پارس 218 میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مدل وی8 معادل 259 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک 388 میلیون تومان، دنا معمولی 267 میلیون تومان و هایما اس7 توربو 660 میلیون تومان معامله می‌شوند که تغییری نسبت به روزهای اخیر نداشته‌انددر عین حال، هر دستگاه سایپا ۱۳۲ با رشد قیمت یک میلیون تومانی معادل 118 میلیون تومان، ساینا 143 میلیون تومان، تیبا 125 میلیون تومان، تیبا 2 با افزایش یک میلیون تومانی معادل 134 میلیون تومان عرضه می‌شوند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران