شماره امروز: ۵۴۷

عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران:

| | |

گمرک می‌تواند در یک سامانه برخط، همه اطلاعات مورد نیاز برای عبور از مرز را اعلام و آن را اصلاح و به روز کند. گاه می‌بینیم راننده تا مرز می‌رود اما به دلیل بی‌اطلاعی از مدارک مورد نیاز کشور مقصد و تغییر رویه‌های قانونی،

گمرک می‌تواند در یک سامانه برخط، همه اطلاعات مورد نیاز برای عبور از مرز را اعلام و آن را اصلاح و به روز کند. گاه می‌بینیم راننده تا مرز می‌رود اما به دلیل بی‌اطلاعی از مدارک مورد نیاز کشور مقصد و تغییر رویه‌های قانونی، نمی‌تواند محصول را به مقصد برساند. به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، صدرالدین نیاورانی، عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران، فسادپذیری میوه و سبزیجات، از چالش‌های عمده در صادرات این محصولات است. به همین دلیل، تسهیل و تسریع صادرات این نوع از محصولات باید در اولویت قرار بگیرد. متاسفانه گمرکات ایران به‌طور شبانه روزی فعال نیست و همین زمینه آسیب به میوه و تره بار صادراتی را فراهم کرده است. محصولات تازه خوری باید از مسیر سبز عبور کرده و مدارک آن خارج از نوبت رسیدگی شود. دومین مانع به گفته این فعال اقتصادی این است که در محل گمرک، هیچ محلی برای استراحت کامیون‌ها و رانندگان وجود ندارد و هیچ امکاناتی برای اقامت چند روزه رانندگان فراهم نیست. رانندگان به دلیل فرایند طولانی عبور از مرز باید نزدیک به چهار روز در فضای خارج از گمرک بمانند، درحالی که هیچ فضای ایمنی برای استقرار بار و هیچ امکاناتی از جمله سرویس بهداشتی و رستوران در مرزها وجود ندارد. در گمرک دیگر کشورها، امکانات مختلف از جمله سرویس بهداشتی، مراکز اقامتی و پارکینگ با نگهبان برای استقرار رانندگان وجود دارد اما در ایران، چنین امکاناتی، انتظار طولانی برای عبور از مرز را به چالشی جدی تبدیل کرده است. «اطلاع‌رسانی سریع درباره قوانین و مقررات کشورهای مقصد» از دیگر اقداماتی است که براساس توضیحات نیاورانی، می‌تواند به کیفیت تعامل گمرک و بازرگانان کمک کند. گمرک می‌تواند در یک سامانه برخط، همه اطلاعات مورد نیاز برای عبور از مرز را اعلام و آن را اصلاح و به روز کند. گاه می‌بینیم راننده تا مرز می‌رود اما به دلیل بی‌اطلاعی از مدارک مورد نیاز کشور مقصد و تغییر رویه‌های قانونی، نمی‌تواند محصول را به مقصد برساند. چهارمین مورد نیز به گفته عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران، «ناوگان حمل ونقل جاده ای»، سرمایه ملی است. هرچند یک راننده با هزینه شخصی، کامیون یا تریلی تهیه می‌کند اما نباید فراموش کنیم که برای واردات این وسیله یا ساخت آن، ارز دولتی هزینه شده که متعلق به مردم است. بنابراین حفظ هر یک از این وسایل، به معنای محافظت از سرمایه‌های ملی است. از این منظر دولت در تشویق رانندگان به بیمه کامل وسایل نقلیه جاده‌ای دخیل است و باید امکانات لازم را برای حفظ این سرمایه فراهم کند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران