مهم‌ترین‌ها

۱۳۹۹/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۵۹۲

نامه‌نگاری خودرویی وزیر صمت با نهاوندیان

فارس|علیرضا رزم حسینی در نامه‌ای به نهاوندیان معاون اقتصادی رییس‌جمهور از تدوین بسته جهش تولید و خروج شرکت‌های خودروساز از زیان دهی خبر داد و خواستار بررسی این بسته در اولین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شد. در نامه رزم حسینی به نهاوندیان آمده است: «همان‌گونه که مستحضرید برابر اقدامات و سیاست‌های اتخاذ شده به جهت رفع مشکلات صنعت خودرو، با سرفصل‌های تولید، رفع مشکلات اقتصادی و قیمت گذاری محصولات شرکت‌های خودروساز، افزایش تیراژ تولید و تولید بدون ضرر و نهایتاً ایجاد آرامش در بازار خودرو و حذف واسطه‌گری در این بازار، بسته اجرایی با ساعت‌ها کار کارشناسی و مشارکت تشکل‌های بخش خصوصی و خبرگان عرصه صنعت خودروسازی کشور تهیه شده است. با عنایت به ضرورت تسریع در اتخاذ تصمیمات لازم در این خصوص، خواهشمند است با اولویت ترتیبی اتخاذ فرمایید تا موضوع در دستور اولین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت قرار گیرد.

جولان قاچاق ۲  برند کره‌ای  در بازار

تسنیم|محمدرضا شهیدی دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران با بیان اینکه بعد از اعمال مجدد تحریم‌‎ها علیه ایران، دو برند معروف کره‌ای در سال 97 از ارسال قطعات و مواد اولیه به تولیدکنندگان ایرانی خودداری کردند، گفت: این اقدام باعث شد که عملا مونتاژ و واردات این دو برند کره‌ای در داخل کشور غیرممکن شود. وی افزود: از همان ابتدای خروج این دو برند کره‌ای از ایران، قاچاقچیان به قاچاق گسترده محصولات خود به ایران روی آوردند چراکه به عقیده آنها رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک برای ایران محتمل بود و همچنین علاقه نداشتند بازار بزرگ مصرفی جامعه ایران را برای تولیدات خود از دست بدهند. شهیدی با بیان اینکه اگر در بازار امین حضور، شریعتی و جمهوری و سایر مراکز پخش لوازم خانگی گذری کنید، خواهید دید که برندهای خارجی محرز قاچاق به فراوانی در حال فروش هستند، گفت: علاوه بر آن، فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی بستر آسان‌ و فاقد نظارتی را در اختیار قاچاقیان برای فروش اجناس خود قرار داده است. وی با بیان اینکه وضعیت قاچاق لوازم خانگی در 2 سال اخیر بسیار تشدید شده، عنوان کرد: شناسایی این قاچاقچیان به راحتی از طریق فضای مجازی و رصد تراکنش‌های مالی و بانکی آنان میسر است، اما متأسفانه عزمی برای انجام این کار وجود ندارد. شهیدی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته برای مقابله با قاچاق، اقدام به رهگیری تراکنش‌های بانکی و جریان تامین مالی آنان می‌کنند، تاکید کرد: اگر تبادلات مالی انبوه کارتخوان‌های بی‌هویت متعلق به قاچاقچیان و جریان خرید و فروش دلار در بازار آزاد کنترل شود، قطعا دستاوردهای خوبی در مبارزه با قاچاق کسب خواهیم کرد. وی با بیان اینکه تخمین زده می‌شود که گردش مالی قاچاق لوازم خانگی رقمی در حدود 6 میلیارد دلار در سال باشد، عنوان کرد: سیاست‌گذاری غلطی که پیرامون برخورد با قاچاق تدوین شده، به بدترین شکل ممکن در حال آسیب رساندن به تولید داخلی است. به گفته او، قاچاقیان از یک سو با قاچاق معکوس اجناس یارانه‌ای داخلی همانند دارو و بنزین به خارج از کشور، ارز ارزان و انبوهی را به جیب می‌زنند و در ازای آن لوازم‌خانگی وارد می‌کنند و از سوی دیگر هیچ گونه حقوق گمرکی هم نمی‌پردازند؛ بنابراین تمام این عوامل موجب شده است که قیمت ارز قاچاقچی ارزان‌تر و به تبع آن اجناس قاچاق در بازار با قیمت کمتری به فروش رسانده ‌شود. وی در پایان با اشاره به اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی برای دریافت ارز بابت مواد اولیه خود مجبورند ماه‌ها در صف تخصیص ارز قرار بگیرند، گفت: این در حالی است که قاچاقیان به دلایل گفته شده قادر هستند تا لوازم خانگی با قیمت تمام شده ارزان را در بازار توزیع کنند و کمر تولیدکننده داخلی را خم کنند.

۱۳ درصد تخلف اصناف  در محدودیت‌های کرونایی

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران اظهار کرد: میزان تخلفات اصنافی که در معاونت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران محاسبه کردیم کمتر از 13 درصد بوده است که بیشتر آنها مربوط به باز بودن واحدهای صنفی که موظف به تعطیلی در این دوهفته بودند، می‌شد. بهنام نیک‌منش در مورد واحدهای فروش مرغ و جلوگیری از تشکیل صف در این واحدها با توجه به شرایط کرونایی گفت: ما از ستاد تنظیم بازار درخواست کردیم که به واحدهای صنفی منتخب ما سهمیه مرغ بدهند، با توجه به گستردگی واحدهای صنفی و دسترسی بهتر مصرف‌کنندگان به آنها مرغ را به به این واحدها عرضه کنند تا جلوی تشکیل صف و انحصار میادین در این مورد گرفته شود. نیک‌منش تصریح کرد: با این درخواست ما موافقت شده و تقریبا درحال اجرا است. زمان دقیق شروع اجرای آن طی چند روز آینده مشخص خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی در مورد میزان گران‌فروشی مرغ خاطرنشان کرد: ما گران‌فروشی مرغ را در سطح بازار رصد می‌کنیم اما بیشتر از آنکه گران‌فروشی وجود داشته باشد گرانی وجود دارد. از مرغداری تا بازار، قیمت مرغ زیاد است چراکه قیمت تمام شده مرغ بالا است.

 

ارسال نظر