افت و خیز تجارت کالایی با اروپا

۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۲۸۰
افت و خیز تجارت کالایی با اروپا

تعادل - گروه تجارت| 

براساس آمارها، طی ژانویه تا سپتامبر 2020، ایران معادل 563 میلیون یورو کالا به اتحادیه اروپا صادر کرده و در مقابل 2 میلیارد و 783 میلیون یورو کالا از این منطقه وارد کرده است. آمارها نشان می‌دهد که صادرات ایران از اتحادیه اروپا طی 9 ماهه 2020 نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 13 درصد رشد کرده و واردات آن از این منطقه نیز افت قریب به 15 درصدی را تجربه کرده است. طی این بازه زمانی، تجارت ایران با اتحادیه اروپا یا مجموع صادرات و واردات، حدود 3 میلیارد و 345 میلیون یورو ثبت شده که با افت 11 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه است. جزییات آماری بیانگر این است که طی 9 ماهه 2020، بیشترین ارزش صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا به گروه کالایی «مواد غذایی و حیوانات زنده» اختصاص داشته که معادل 222 میلیون یورو ثبت شده است. البته نکته قابل تامل در آمارهای منتشر شده اینکه با وجود رشد قابل توجه صادرات نفتی ایران به اتحادیه اروپا طی بازه زمانی مورد بررسی همچنان این رقم به مراتب کمتر از رقم مشابه طی 9 ماهه سال 2018 یعنی ۷.۵ میلیارد یورو است. از آن‌سو، آمارها نشان می‌دهد، که بیشترین ارزش واردات کالایی ایران در مدت یاد شده «ماشین آلات و تجهیزات حمل ونقل» به ارزش 887 میلیون یورو بوده است. در مقابل بیشترین کاهش ارزش واردات به گروه کالایی «محصولات صنعتی همگون» اختصاص دارد. اما مبادی وارداتی و مقاصد صادراتی ایران کدام کشورها بودند؟ بزرگ‌ترین مقصد صادراتی ایران در اتحادیه اروپا، «آلمان» است. این کشور علاوه بر اینکه شریک عمده صادراتی ایران در قاره سبز است، بزرگ‌ترین مبدا وارداتی ایران هم در این اتحادیه به شمار می‌رود. پس از آن «ایتالیا»، «هلند» و «فرانسه» به عنوان سه مبدا مهم وارداتی ایران در اتحادیه اروپا به شمار می‌روند. 

   روند صادرات و واردات با قاره سبز 

آمارهای یورواستات، نشان می‌دهد، در سپتامبر 2020، ارزش صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا بالغ بر 81 میلیون یورو بوده است. 

این رقم نسبت به ماه قبل (آگوست ۲۰۲۰) 94 درصد رشد داشته و نسبت به ماه مشابه سال گذشته (سپتامبر2019) حدود ۲.۳ برابر شده است. در ماه ژوییه و ماه مارس 2020، صادرات ایران به اتحادیه اروپا بیشینه‌ای را تجربه کرد که به ترتیب هر کدام معادل 3.92 میلیون یورو و 9.89 میلیون یورو است. 

همچنین بررسی‌های آماری بیانگر این است که طی ژانویه 2019 تا سپتامبر 2020، کمترین ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا مربوط به آوریل2020 و معادل ۱۹.۹میلیون یورو است. 

اما واردات ایران چگونه رقم خورده است، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، طی سپتامبر 2020، ایران معادل 322 میلیون یوروکالا از اتحادیه اروپا وارد کرده که نسبت به ماه قبل (آگوست 2020) رشد بیش از 28درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که واردات ایران از اتحادیه اروپا در سپتامبر نسبت به ماه مشابه سال گذشته (سپتامبر ۲۰۱۹) با افت 8 درصدی مواجه شده است. این در حالی است که واردات ایران در ماه آگوست 2020 در پایین‌ترین سطح خود طی ژانویه 2019 تا سپتامبر 2020 قرار داشته است. بیشترین سطح واردات ایران از اتحادیه اروپا طی مدت مورد بررسی مربوط به ژوییه 2019 و حدود351 میلیون یورو است.

  گروه کالایی صادراتی به اتحادیه اروپا 

آمار منتشر شده همچنین بیانگر این است که طی 9ماهه 2020، بیشترین ارزش صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا به گروه کالایی «مواد غذایی و حیوانات زنده» اختصاص داشته که معادل 222 میلیون یورو ثبت شده است. دومین گروه کالایی با بیشترین ارزش صادرات نیز «مواد شیمیایی و محصولات مرتبط» بوده که صادرات آن حدود 110 میلیون یورو رقم خورده است. ارزش صادرات «مواد غذایی و حیوانات زنده» ایران به اتحادیه اروپا طی 9 ماهه 2020 نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی با رشد 65 درصدی و ارزش صادرات «مواد شیمیایی ومحصولات مرتبط» با افت 7 درصدی مواجه شده است.  سومین گروه کالایی که ایران بیشترین صادرات را به اتحادیه اروپا داشته «سوخت‌های معدنی و روان‌کننده‌ها» است. این گروه کالایی که طی سال‌های پیش همواره بیشترین ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می‌داد، در سال 2019 با کاهش شدید صادرات همراه شد؛ به‌طوری‌که طی 9 ماه سال 2019، ایران تنها ۲.۳ میلیون یورو از این گروه کالایی را به اتحادیه اروپا صادر کرد. با این وجود، طی 9 ماه نخست 2020، صادرات این کالاها از ایران به اتحادیه اروپا با رشد قابل توجهی همراه شده و به۹۲.۳ میلیون یورو رسیده است. رشد صادرات ایران در این گروه محصولی، بیشترین تاثیر را در افزایش ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا طی 9 ماهه 2020 داشته است. شایان ذکر است با وجود رشد قابل توجه صادرات نفتی ایران به اتحادیه اروپا طی بازه زمانی مورد بررسی همچنان این رقم به مراتب کمتر از رقم مشابه طی 9 ماهه سال 2018 یعنی ۷.۵ میلیارد یورو است. در میان گروه‌های کالایی، بیشترین افت ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا مربوط به «سایر کالاها» و «کالاهای صنعتی طبقه‌بندی شده بر حسب مواد» است. 

   گروه کالایی وارداتی ایران از اروپا

از آن‌سو، آمارهای معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران نشان می‌دهد، بیشترین ارزش واردات کالایی ایران از اتحادیه اروپا طی 9 ماهه سال 2020، مربوط به «ماشین آلات و تجهیزات حمل ونقل» و معادل 887 میلیون یورو بوده است. واردات ایران از اتحادیه اروپا در این گروه کالایی نسبت به مدت مشابه سال 2019 با افت حدود 23 درصد مواجه شده است. «مواد شیمیایی و سایر محصولات مرتبط» دومین گروه کالایی با بیشترین ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا طی 9 ماهه ۲۰۲۰ بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت واردات حدود 198 درصدی همراه بوده است. افت ارزش واردات این گروه کالایی بیشترین تاثیر را بر کاهش 15 درصدی ارزش کل واردات ایران از اتحادیه اروپا طی 9 ماهه 2020 داشته است (۵ واحد درصد) ‌. بیشترین کاهش ارزش واردات ایران به اتحادیه اروپا به گروه کالایی «محصولات صنعتی همگون» اختصاص داشته که بیش از 33 درصد بوده است. سهم این گروه از افت 15 درصدی ارزش کل واردات ایران به اتحادیه اروپا طی این مدت، 8.3 واحد درصد است. بیشترین رشد ارزش واردات نیز مربوط به گروه کالایی «روغن‌های گیاهی و حیوانی و چربی‌ها» بوده که کمترین سهم از ارزش کل واردات ایران از این منطقه را داشته است. ارزش واردات این گروه محصولی، با رشد 60 درصدی همراه بوده و از ۲.۵میلیون یورو در 9 ماهه 2019 به 4 میلیون یورو در 9 ماهه 2020 رسیده است. 

   مقاصد صادراتی ایران 

بزرگ‌ترین مقصد صادراتی ایران در اتحادیه اروپا، «آلمان» است. طی 9 ماهه سال 2020، حدود 36درصد ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا به این کشور انجام شده که سهم آن نسبت به مدت مشابه سال 2019 با افزایش حدود 7 واحد درصدی همراه بوده است. «هلند» از دیگر شرکای تجاری ایران است که در 9 ماهه سال 2019 به عنوان نهمین مقصد صادراتی ایران در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. این در حالی است که در مدت مشابه سال 2020، صادرات ایران به این کشور حدود 8برابر بیشتر شده و در نتیجه این کشور به جایگاه دومین مقصد عمده صادراتی ایران در اتحادیه اروپا انتقال یافته است. سهم این کشور از ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا در 9 ماهه سال 2020 حدود 19 درصداست.

متقابلا، ارزش صادرات ایران به «ایتالیا و اسپانیا» نیز طی این مدت به ترتیب کاهش 35 درصد و 18 درصد را تجربه کرده است. سهم ایتالیا از ارزش کل صادرات ایران به اتحادیه اروپا از 24 درصد در 9 ماهه 2019 به 14 درصد در 9 ماهه 202 کاهش یافته و سهم اسپانیا نیز از 10 درصد به 8 درصد تنزل داشته است. رتبه این دو کشور در بین مقاصد عمده صادراتی ایران در اتحادیه اروپا به ترتیب از دوم به سوم و از سوم به چهارم تنزل یافته است.

   مبادی عمده وارداتی 

«آلمان» علاوه بر اینکه شریک عمده صادراتی ایران در اتحادیه اروپا است، بزرگ‌ترین مبدا وارداتی ایران در این اتحادیه نیز به شمار می‌رود. سهم این کشور از ارزش واردات ایران به اتحادیه اروپا طی 9ماهه 2020 معادل 40 درصد بوده که سهم مزبور نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 7 واحد درصدی همراه بوده است. رشد یک درصدی ارزش واردات ایران از آلمان و کاهش واردات ایران از دیگر مبادی مهم وارداتی در اتحادیه اروپا باعث شده سهم این کشور از ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا افزایش قابل توجهی داشته باشد. دومین مبدا عمده وارداتی ایران در اتحادیه اروپا، «ایتالیا» است. ارزش واردات ایران از این کشور طی 9 ماهه 2020 با افت ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، همراه بوده و سهم آن از ارزش کل واردات ایران به اتحادیه اروپا، از 19درصد به 15 درصد کاهش یافته است. پس از «ایتالیا»، دو کشور «هلند» و «فرانسه» دیگر مبادی مهم وارداتی ایران در اتحادیه اروپا هستند. ارزش واردات ایران از این دو کشور طی 9 ماهه 2020 به ترتیب افت‌های 26 و 33 درصد را تجربه کرده است. همچنین سهم این کشورها از ارزش کل واردات ایران از اتحادیه اروپا، در مقایسه با دوره مشابه سال 2019 به ترتیب کاهش‌های یک واحد درصد و 2 واحد درصدی داشته و به 10 درصد و 7 درصد رسیده است.

 

ارسال نظر