شماره امروز: ۵۴۷

| | |

ایلنا | دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: نمایندگان مجلس با واردات خودرو موافق هستند و نگاه آنها این است که واردات بخشی از تقاضای خودروی کشور را تعیین می‌کند اما الان نیازی به نظر مجلس هم نیست،

مجلس موافق واردات خودرو است

ایلنا | دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: نمایندگان مجلس با واردات خودرو موافق هستند و نگاه آنها این است که واردات بخشی از تقاضای خودروی کشور را تعیین می‌کند اما الان نیازی به نظر مجلس هم نیست، وزارت خانه راه واردات خودرو را بسته و خودش هم می‌تواند باز کند، آقای وزیر باید در این مورد تصمیم بگیرند. مهدی دادفر، در مورد برخی اظهارات مبنی بر احتمال واردات خودرو اظهار داشت: امیدواریم که واردات خودرو انجام شود و باید این اتفاق بیفتد اما درباره اینکه چه سناریویی ممکن است رقم بخورد هنوز هیچ مذاکره‌ای نکرده‌ایم، البته ما پیشنهادات نه‌گانه خود را ارایه داده‌ایم. وی افزود: مکررا می‌گفتند ارز نداریم و تحریم هستیم، اما شرکت‌ها نامه دادند که امکان دور زدن تحریم‌ها را داریم. در مورد ارز هم گفتند که از ارز ایرانیان خارج از کشور یا سرمایه‌های خارجی ارز را تامین می‌کنیم. یک ایرادی در مورد منشأ ارز گرفته شد که گفتیم منشأ این ارزها را هم سفارت ایران در مبدا تایید کند. امیدواریم هرچه زودتر این مشکل حل شود، سامانه ثبت سفارش خودرو را باز کنند و مردم شیرینی این موضوع را بچشند چون یقینا با وقوع چنین اتفاقی قیمت‌های خودرو نصف خواهد شد.دادفر تصریح کرد: البته الان واردات هم باز شود قیمت خودروی خارجی خیلی بالا است اما به قیمت امروز هم نخواهد ماند، اگر خودرویی سه میلیارد تومان است، اگر واردات باز شود ۱.۵ میلیارد تومان می‌شود که بازهم به علت موارد تعرفه‌ای، عوارض، نه درصد ارزش افزوده و غیره بالا است. اما با همین فرآیند قیمت‌ها نصف خواهد شد، بهره آن را هم مردم می‌برند و امیدواریم که هرچه سریع‌تر آقای وزیر در این مورد تصمیم بگیرند. وی در مورد جزییات پیشنهادات نه‌گانه گفت: موارد پیشنهادات نه‌گانه ما واردات خودرو با ارز ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌های خارجی، واردات خودرو با اعتبار شرکت‌ها از جمله شرکت‌های مادر، واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو، واردات خودرو صرفا با هدف شماره‌گذاری پلاک عمومی، واردات خودرو با استفاده از ارز بلوکه شده نزد کشورهای مختلف و واردات خودرو در ازای کالاهای غیرنفتی و پتروشیمی توسط واردکنندگان خودرو بود. این پیشنهادات به وزارت صمت داده شده ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. دادفر افزود: نمایندگان مجلس با واردات خودرو موافق هستند و نگاه آنها این است که واردات بخشی از تقاضای خودروی کشور را تعیین می‌کند اما الان نیازی به نظر مجلس هم نیست، وزارتخانه راه واردات خودرو را بسته و خودش هم می‌تواند باز کند، آقای وزیر باید در این مورد تصمیم بگیرند.دادفر افزود: امیدواریم که این تصمیم زودتر گرفته شود چون منافع آن را اول مردم با کاهش هزینه خودرو می‌برند و بعد از آن شرکت‌های واردات خودرو که کسب‌وکارشان حفظ می‌شود. ۱۵ هزار نفر در ۶۸۰ بنگاه اقتصادی واردات خودرو مشغول به کار بودند که الان به ۲ هزار نفر رسیده‌اند. در صورت واردات خودرو ۱۳ هزار نفری که کار خود را از دست دادند به کار خود برمی‌گردند.

مقصر اصلی التهاب بازار فولاد وزارت صمت است

تسنیم | عضو هیات مدیره انجمن فولاد در واکنش به رانت موجود در معاملات مچینگ و فروش فولاد به مشتری‌هایی که صرفا کاغذی هستند، گفت: وزارت صمت با تصمیمات اشتباهی که گرفته باعث تمام اتفاقات از جمله نابسامانی در معاملات مچینگ است. رضا شهرستانی ادامه داد: معاونت امور معادن و صنایع وزارت صمت چگونه می‌تواند برای بازار فولاد وسایر صنایع تصمیم‌گیری کند در جایی که در زمینه اقتصادی، تولیدی و صنعتی تجربه‌ای نداشته است.متاسفانه وقتی قیمت‌ها دستوری می‌شود و برای هر کالایی سقف و کف گذاشته می‌شود این کار خودش زمینه ساز رانت است و عطش این بازار نیز هیچ‌وقت فروکش نخواهد کرد. فرض کنید قیمت دلار 25 هزار تومان است و اعلام می‌کنند دلار 19 هزار تومانی به عده‌ای فروخته می‌شود مشخص است که رانتی که وجود دارد برای خریدار جذاب است حتی اگر نیازی به آن کالا نداشته باشد. وی افزود: در خصوص فولاد هم نه تنها شرکت فولاد مبارکه، بلکه همه مقصر هستند و مقصر اصلی هم کسی است که پایه را اشتباه گذاشته و آن، وزارت صمت است. فولاد مبارکه برای منافع سهامداران و توسعه شرکت این کار را انجام می‌دهد و در این میان افرادی هم از مچینگ استفاده می‌کنند و پیشنهادهای جذاب برایشان وجود دارد. وی‌در پایان گفت: باید جلوی این رانت گرفته شود و وزارت صمت با قیمت گذاری‌های دستوری کاری را نه تنها پیش نمی‌برد بلکه مقابل توسعه صنعت فولاد و تولید کشور، سنگ اندازی می‌کند؛ تنها راه برای توسعه اقتصادی و صنعت فولاد این است که باید اقتصاد آزاد باشد تا با ایجاد رقابت واقعی، از صنعت حمایت شود و دست دلالان و رانت خواران کوتاه شود.

افزایش واردات غیرقانونی سیگار 

فارس | مقایسه آمارهای برآورد واردات سیگار قاچاق در 6 ماهه اول امسال با مدت مشابه سال گذشته حاکی از آن است که واردات قاچاق این کالا 22.3 درصد رشد داشته است. برآورد واردات سیگار قاچاق در 6 ماهه اول امسال 7 میلیارد و 450 میلیون نخ بوده که با توجه به واردات بیش از 6 میلیارد نخ سیگار قاچاق در 6 ماهه ابتدای سال گذشته برآورد می‌شود واردات قاچاق این کالا 22.3 درصد افزایش یافته است. گفتنی است میزان صادرات سیگار در 6 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز 97.2 درصد افزایش یافته است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران