شماره امروز: ۵۴۷

در سوگ «لئون آهارونیان»؛ کارآفرین برتر کشور

| | |

«لئون آهارونیان» کارآفرین برتر کشور در سن ۹۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. او مدیرعاملی شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی «ستی» و بنیان‌گذار و رییس هیات‌مدیره شرکت فرآورده‌های گوشتی «آندره» را در کارنامه کاری خود داشت.

تعادل |

«لئون آهارونیان» کارآفرین برتر کشور در سن ۹۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. او مدیرعاملی شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی «ستی» و بنیان‌گذار و رییس هیات‌مدیره شرکت فرآورده‌های گوشتی «آندره» را در کارنامه کاری خود داشت. او از ایرانیان ارمنی‌تبار بود که در سومین دوره اهدای نشان کارآفرینی امین‌الضرب اتاق تهران در دی‌ماه ۹۷ با دریافت لوح و نشان امین‌الضرب مورد تجلیل قرار گرفت.او را می‌توان پدر صنعت حمل و نقل ایران خطاب کرد.کسی که در امریکا تحصیل کرده و در آنجا فرصت کار و زندگی داشت، اما همه را رها کرد و به ایران آمد. لئون آهارونیان در جریان برگزاری مراسم امین‌الضرب یک جمله طلایی گفت که باعث شد، صدها نفر برای او کف بزنند: «چند وقت قبل با نوه‌ام صحبت می‌کردم. او گفت پدرجان سوپرمن کیست؟ فکر کردم و گفتم راستش را بخواهی من سوپرمن هستم.» توضیح داد که در سن بالاتر از ۹۰ سال هم‌چنان در دفتر کارش حاضر می‌شود و بیش از ۸۰۰ کارمند دارد. کامیون‌های شرکتش در سراسر ایران در حال حرکت هستند و عنوان بزرگ‌ترین شرکت حمل‌ونقلی خصوصی را هم حفظ کرده است. پدر لئون آهارونیان هنگام اشغال ایران در جنگ جهانی به مراغه رفت و همراه یکی از دوستانش رستورانی در آنجا راه‌اندازی کرد ولی با تشکیل حکومت خودمختار پیشه‌وری در تبریز (سال 1324) به تهران آمد و غذاخوری‌ای در پایتخت باز کرد. لئون و دیگر اعضای خانواده‌اش در کار مغازه به پدرشان کمک می‌کردند. پدر لئون آهارونیان اهمیت بسیاری به کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داد و دوست داشت فرزندانش از کودکی مسوولیت‌پذیر باشند و از همین رو در تابستان یک رستوران فصلی برای آنها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در روستای ییلاقی اوشان راه‌اندازی می‌کرد. همه اینها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باعث شده بود که دوران نوجوانی و جوانی لئون ترکیبی از درس و کار باشد که در جوانی به آن ورزش و شکار هم اضافه شد. او همچنین از جوانی تا 80 سالگی به شکار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رفت و در نهایت کلکسیون بزرگش را به موزه طبیعی ایروان هدیه کرد. او پس از گرفتن دیپلم در سال 1331 در هنرسرای عالی (دانشگاه امیرکبیر فعلی) پذیرفته شد. آهارونیان اواخر سال 1339 با بورسیه سازمان فائو به مدت یک سال و به همراه خانواده برای تکمیل تخصص به مقر فائو در رم و پس از چند روز به مرکز پژوهش کشاورزی در شهر دانشگاهی واگنیگن هلند رفت و ادامه تحصیل داد.  به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، در سال 1341 و بعد از بازگشت به ایران آهارونیان به درخواست پدر همسرش که موسس شرکت حمل و نقل ستی بود و در حوزه معدن، هتلداری و فروش بلیت هواپیما هم فعالیت می‌کرد به صورت پاره وقت به این مجموعه پیوست و حسابرسی مالی مجموعه را برعهده گرفت و اتفاقا جلوی سوءاستفاده‌های شرکای پدر زنش ایستاد. آهارونیان در سال 1347 پس از 12 سال از کار دولتی استعفا داد و به صورت تمام‌وقت در شرکت ستی مشغول به کار شد. در همان سال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قراردادی با شرکت میتسوبیشی بست تا دستگاه‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گازسوز تولید برق را از بنادر جنوب کشور به محل ساخت نیروگاه انتقال دهند. شرکت ستی طی قراردادی با شرکت‌‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرانسوی و آلمانی، چهار دستگاه و دو ژنراتور با وزن هریک 140 و 110 تن خرید تا تجهیزات سد سفیدرود و نیروگاه آبی را از جنوب کشور به منجیل انتقال دهند. پس از این کارها هنگامی که قرارداد ساخت ذوب‌آهن و کشیدن لوله‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گاز از جنوب کشور با شوروی امضا شد، یک‌سوم از قرارداد لوله‌کشی به یک شرکت فرانسوی واگذار شد و آنان نیز انتقال 42 هزار تن لوله و 20 هزار تن تجهیزات کارشان را به شرکت ستی سپردند. علاوه براین‌ها در آن سال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این شرکت حمل تجهیزات لازم برای راه‌اندازی نیروگاه 700 مگاواتی اهواز (شرکت تکنوپروم روسیه)، تجهیزات پست‌‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انتقال برق در غرب کشور (سه شرکت آلمانی) و... را هم برعهده داشتند و در مهم‌ترین قرارداد هم شرکت زیمنس آلمان به مدت 35 سال انتقال کلیه محموله‌هایش در ایران را به این شرکت واگذار کرد.با پیروزی انقلاب و شروع جنگ تحمیلی یکی از نیازهای اساسی کشور جابه‌جایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجهیزات نظامی و... به مناطق جنگی بود و بخشی از این کار را به صورت رایگان شرکت ستی برعهده گرفت. اعطای کامیون‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و تریلرهای شرکت برای انتقال تجهیزات سنگین نظامی مانند تانک، هاورکرافت و... به مناطق مختلف جنگی بخشی از خدمات این شرکت به جبهه‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نبرد بود. لئون آهارونیان در سال‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بعد از پیروزی انقلاب باتوجه به موقعیت اقتصادی و حضور در شورای خلیفه‌گری ارامنه (از سال 1359 تا 1365 عضو شورای بود)، فعالیت‌‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اجتماعی و صنفی خود را گسترش داد. او دراین  سال‌ها برای دو دوره ریاست سندیکای شرکت‌‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بین‌المللی حمل و نقل را برعهده داشت. همچنین تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان (1372)، برقراری اولین خطوط هوایی بین ایران و ارمنستان (1369) و از همه مهم‌تر برقراری ارتباط بین مقام‌‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دولتی، امنیتی و مذهبی ایران و ارمنستان از جمله کارهایی بود که لئون آهارونیان برای دوستی و نزدیکی بیشتر مردم و دولت‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایران و ارمنستان انجام داده است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران