شماره امروز: ۵۴۷

| | |

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران گفت: در چهار ماهه اول سال ۹۹ با وجود افزایش ۱۶ درصدی بازرسی از اصناف شاهد کاهش تخلفات گران‌فروشی، عدم درج قیمت،

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران گفت: در چهار ماهه اول سال ۹۹ با وجود افزایش ۱۶ درصدی بازرسی از اصناف شاهد کاهش تخلفات گران‌فروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور صورت حساب، تقلب و احتکار بوده‌ایم. بهنام نیک‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار اتاق اصناف ایران بیان کرد: گاهی تصور می‌شود که تشدید بازرسی‌ها، آمار تخلفات کشف شده را افزایش می‌دهد اما این طور نیست. در یک محله هر چه گشت‌زنی پلیس بیشتر شود، آمار جرم پایین‌تر می‌آید. همین مثال ساده نشان‌دهنده علت کاهش تعداد پرونده‌های متشکله با وجود افزایش تعداد بازرسی‌‌ها است. هرچند تعطیلی واحدهای صنفی در اثر شیوع بیماری کرونا و چند عامل دیگر نیز بر این امر موثر بوده است. وی ادامه داد: در چهار ماهه اول سال در سراسر کشور، ۹۸۸ هزار و ۹۹۸ بازرسی توسط بازرسان اصناف از واحدهای صنفی انجام و ۴۶هزار و ۳۸۳ پرونده تشکیل شد. این تعداد بازرسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶درصد افزایش داشته است اما پرونده‌های متشکله ۸درصد کاهش یافته‌اند. در این مدت گران‌فروشی ۱۹درصد، عدم درج قیمت ۲۱درصد، عدم صدور صورت حساب ۲۳درصد، تقلب ۱۹درصد و احتکار ۹درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. نیک‌منش خبر داد: بر اساس تازه‌ترین آمار هفتگی، طی هفته منتهی به ۱۹تیر ۳۸ هزار و ۵۶۹ مورد بازرسی در کل کشور انجام شد که تعداد تخلفاتی که به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده، یک هزار و ۹۶۷ فقره پرونده به ارزش ریالی بالغ بر ۱۰میلیارد ریال بود. از این تعداد، ۹۵۹ فقره گران‌فروشی، ۳۴۱فقره عدم درج قیمت، ۳۱ فقره احتکار و ۳۱۴ فقره تقلب بوده است.  سرپرست معاونت نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران بر اجرای طرح تشدید بازرسی‌ها تاکید و در خصوص جزئیات این طرح گفت: مدتی است که شورای تشدید کنترل و بازرسی ذیل ستاد تنظیم بازار تشکیل شده است. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که معاونت بازرسی اتاق ایران در سه ماهه نخست سال ۹۹برای تنظیم بازار انجام داده‌ است، تنظیم برنامه بازرسی و نظارت ویژه هر ماه است.  نیک‌منش توضیح داد: بازرسان اصناف طی ماه‌های گذشته در کنار رصدهای معمول و روزانه، مامور به تشدید بازرسی در چند گروه کالایی شده‌اند. به عنوان نمونه، اولویت بازرسی در اردیبهشت ماه، حبوبات، مرغ، تخم مرغ و شکر بود. خرداد ماه لبنیات، لوازم‌خانگی، لوازم یدکی و لاستیک و ... و در تیر ماه، برنج، لوازم بهداشتی، لوازم فولادی، نهاده دامی، لوازم بهداشتی و شوینده و ... در اولویت قرار گرفتند. در ماه مبارک رمضان هم فروشندگان میوه و تر بار، قنادی‌ها،‌آش و حلیم فروشان و کالاهای خاص آن ایام بیشتر مد نظر قرار گرفتند. 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران