دو اقدام برای مقابله با «کرونا ویروس»

۱۳۹۸/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۶۹۴
دو اقدام برای مقابله با «کرونا ویروس»

تعادل | مرضیه  احقاقی|

رییس پارلمان بخش خصوصی دیروز در نامه‌ای خطاب به معاون اول رییس‌جمهور، از او خواست زمینه تأمین و توزیع سریع ابزارهای مبارزه، تشخیص و مراقبت مبتلایان به ویروس کرونا از طریق واردات را فراهم آورد. شافعی پیشنهاد داده، برای مدتی محدود، واردات این اقلام با سیاست‌های تشویقی، از جمله اجازه واردات بدون انتقال ارز مدنظر قرار بگیرد. او همچنین طی نامه‌ای به روسای اتاق‌های سراسر کشور درخواست کرده با تشکیل ستادهای استانی و مرکزی به حل بحران کرونا ویروس کمک کنند. پیرو این نامه‌ها همچنین از فعالان بخش خصوصی خواسته شده که «تهیه ابزارهای مبارزه با ویروس کرونا را به‌طور جدی مد نظر قرار دهند». به‌علاوه آنکه «با سازمان‌های مسوول در تهیه و توزیع مواد بهداشتی برای مردم به خصوص قشر نیازمند جامعه» همکاری کنند. رییس اتاق بازرگانی همچنین خواستار برگزاری جلسات روزانه میان اعضای ستاد کرونا شد.

این نخستین‌باری نیست که یک ویروس در دنیا همه‌گیر می‌شود. پیش از این شاهد بودیم که در سال 2002، ویروس سارس در سطح بین‌المللی شیوع پیدا کرد. سال 2012 ویروس مرس در سطح گسترده‌ای منتشر شد و اکنون نیز نوبت به کرونا رسیده است. پس از آنکه ورود ویروس کرونا به ایران از سوی مراجع رسمی اعلام شد، اقدامات متعددی از سوی دولت برای مقابله با همه‌گیری آن انجام شد. با وجوداین سرعت انتشار این بیماری بالاست و هشدارهای متناوبی درباره رعایت اصول بهداشتی فردی و جمعی به‌طور دایم توسط مقامات دولتی و رسانه‌ها تکرار می‌شود. در حال حاضر نیز با توجه به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور مبنی بر اینکه هفته جاری، سخت‌ترین روزهای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا خواهد بود، بسیاری به این تکاپو افتاده‌اند تا با اقدامات مختلف مانع شیوع این ویروس شوند.

در همین حال با وجودی که مسوولان دولتی تاکید می‌کنند کمبودی درخصوص تامین اقلام بهداشتی و کالاهای موردنیاز برای مقابله با این ویروس نداریم؛ با نگاهی گذرا در سطح شهر شاهد کمبود کالاهای یاد شده خواهیم بود. همین کمبود زمینه آن را فراهم کرده است که رییس اتاق ایران با ارسال نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، از او بخواهد زمینه تأمین و توزیع سریع ابزارهای مبارزه، تشخیص و مراقبت مبتلایان به ویروس کرونا از طریق واردات را فراهم آورد. غلامحسین شافعی، در این نامه، پیشنهاد کرده است برای سرعت بخشیدن به تهیه این ابزارها، برای مدتی محدود، واردات آنها با سیاست‌های تشویقی، از جمله اجازه واردات بدون انتقال ارز مدنظر قرار بگیرد. او با تأکید بر لزوم تأمین سریع نیازهای پزشکی مرتبط با کرونا اعلام کرده است: تشکل‌های اتاق ایران آمادگی دارند در چنین شرایطی تمام امکانات خود را برای رفع نیاز هم‌میهنان به‌کارگیرند و به هر نحوی که مصلحت باشد، اقدامات موردنیاز را انجام دهند.

در همین حال باید تاکید کرد که فعالان بخش خصوصی تنها به این نامه بسنده نکرده‌اند. به‌طوریکه رییس پارلمان بخش خصوصی، همچنین طی نامه‌ای به روسای اتاق‌های سراسر کشور خواست در راستای اجرای مسوولیت اجتماعی با تشکیل ستادهای استانی و مرکزی به حل این بحران کمک کنند. این ستادهای استانی، برای همکاری با سازمان‌های مسوول در تهیه و توزیع مواد و ابزارهای بهداشتی در مبارزه با ویروس کرونا اقدام کنند. غلامحسین شافعی در نامه خود آورده است: «فعالان بخش خصوصی در موقعیت کنونی، مسوولیت تاریخی و سنگینی در قبال دیگر فعالان اقتصادی و مردم شریف ایران دارند. لذا انتظار می‌ر‌ود اقدام در جهت تهیه ابزارهای مبارزه با ویروس کرونا را به‌طور جدی مد نظر قرار داده و ضمن همکاری با سازمان‌های مسوول در تهیه و توزیع مواد بهداشتی برای مردم به خصوص قشر نیازمند جامعه از هیچ تلاش دریغ نورزند.»

شافعی رییس اتاق ایران طی نامه‌ای به دبیرکل این اتاق، دستور تشکیل ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در اتاق ایران را صادر کرد و خواستار برگزاری جلسات روزانه میان اعضای این ستاد شد تا بر اساس مسوولیت اجتماعی به سازمان‌های مسوول و هم‌وطنان یاری رسانده شود. متن نامه رییس اتاق ایران خطاب به محمدرضا رمضانی دبیرکل اتاق ایران به این شرح است: با توجه به شیوع ویروس کرونا، اتاق ایران بنابه رسالت و مسوولیت اجتماعی خویش لازم است تمام توان خود را برای همکاری با سازمان‌های مسوول و کمک به هم‌وطنان عزیز و اتاق‌های سراسر کشور را در این ارتباط فعال نموده و کمک نماید؛ لذا مقتضی است به فوریت ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در اتاق ایران با حضور جنابعالی، معاونان محترم استان‌ها و تشکل‌ها، پشتیبانی، محیط کسب‌وکار، مجلس و امور حقوقی، روابط عمومی و روسای محترم کمیسیون‌های صنایع، صادرات، واردات و مسوولیت اجتماعی تشکیل و ضمن برگزاری جلسات روزانه، نتایج حاصله را به کلیه اتاق‌های سراسر کشور اعلام نمایید.

    پیشنهادها برای مبارزه با یک ویروس

در همین حال، «تعادل» نظر فعالان بخش خصوصی را درباره پیشنهاد رییس اتاق ایران مبنی بر اجرای سیاست‌های تشویقی برای تأمین و توزیع سریع ابزارهای مبارزه، تشخیص و مراقبت مبتلایان به ویروس کرونا، جویا شده است. مهراد عباد عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت‌وگو با «تعادل» درخواست رییس اتاق تهران را درباره سیاست‌های تشویقی برای مبارزه با کرونا مثبت ارزیابی کرد وگفت: باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم در زمینه تسهیل واردات ابزارهای مبارزه با این ویروس، اجرایی شود. ثبت سفارش برای این واردات در مدت زمان بسیار کوتاه و حتی یک ساعته انجام شود. او افزود: اختصاص ارز مورد نیاز برای واردات اقلام بهداشتی و مواد اولیه تولید آنها، ضروری به‌نظر می‌رسد. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه گفت: با اینکه مسوولان به‌طور مداوم می‌گویند، مشکلی در تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز برای مبارزه با کرونا نداریم اما در حال حاضر و در سطح بازار، این کالاها به آسانی یافت نمی‌شود. در چنین شرایطی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت صنعت، معدن وتجارت، انتظار می‌رود، مجوزهای لازم را هرچه سریع‌تر صادرکنند تا زمینه ورود این تجهیزات به کشور، آزاد شود.

البته به گفته او، رفع چالش پیش‌رو به تنهایی از عهده دولت بر نمی‌آید. بدون شک اگر دولت در چنین شرایطی از کمک فعالان بخش خصوصی، کمک بگیرد، در کنترل این بیماری، موفق‌تر ظاهر می‌شود. اعضای اتاق تهران نیز تمایل ویژه‌ای دارند که در صورت لزوم، پا به عرصه بگذارند. عباد با اشاره به عملکرد تحسین برانگیز شرکت‌های دارویی متعلق به بخش خصوصی گفت: این مجموعه‌ها با حداکثر توان خود برای تامین اقلام بهداشتی کشور فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: بسیاری از اعضای اتاق، مدیریت واحدهای مختلفی را بر عهده دارند. این مدیران در شرایط کنونی باید تلاش کنند تا اقدامات مناسب را برای مجموعه تحت کنترل خود اجرایی کنند. از جمله این اقدامات می‌توان به آموزش صحیح در میان پرسنل، توزیع اقلام بهداشتی و حتی کاهش ساعات یا روزهای کاری اشاره کرد. بخش بزرگی از جامعه تحت فعالیت بخش خصوصی فعالیت می‌کنند. اگر این بخش آموزش کافی ببیند و تمهیدات لازم برای آنها اندیشیده شود، می‌توان بخش عمده‌ای از جامعه را کنترل کرد. عباد در پایان افزود: به عقیده بسیاری از اعضای اتاق، تعطیلی شرکت‌های مختلف متعلق به بخش دولتی و خصوصی در شرایط کنونی ضروری است و می‌تواند زمینه کنترل شیوع این ویروس را فراهم کند. عباس آرگون از دیگر اعضای هیات اتاق تهران در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: در شرایط کنونی، تامین اقلام و تجهیزات بهداشتی برای مبارزه با کرونا، باید در اولویت قرار گیرد. اگر قرار بر این باشد که این اقلام از طریق بروکراسی اداری متداول، وارد شود، زمان‌بر خواهد بود. بنابراین باید تمهیدات لازم درخصوص تسریع بخشی به آن انجام شود. به‌علاوه آنکه سیاست‌های تشویقی لازم برای تسریع آن، مد نظر قرار گیرد. به گفته این فعال بخش خصوصی، گسترش ویروس کرونا، آرامش جامعه را بر هم زده است. تا جایی که بسیاری از مصرف‌کنندگان، اقلام بهداشتی را بیش از نیاز خود تامین کرده‌اند. سوداگری برخی فرصت‌طلبان نیز مزید بر علت شده و زمینه کمبود را در جامعه فراهم کرده است. این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به کمبود یاد شده تاکید کرد: برای توسعه هرچه بیشتر چنین محصولات بهداشتی، باید این محصولات خارج از تشریفات مرسوم تامین شوند و درنتیجه می‌توان اذعان کرد که درخواست نماینده اتاق تهران، بجا است و باید مورد توجه قرار گیرد.

 

ارسال نظر