گشایش دروازه‌ای جدید برای تجارت ایران

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۷۳۳

تعادل|

طی چند روز گذشته هیاتی بزرگ که شامل تجار و مقام‌های عالیرتبه کشور عمان بود به ایران آمدند. این هیات جزو بزرگ‌ترین هیات‌هایی است که در سالیان اخیر به ایران آمده و علاوه بر مقام‌های عالیرتبه یک هیات بزرگ از تجار و تولیدکنندگان و بخش‌های مهم اقتصادی این هیات را همراهی می‌کنند تا در هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان شرکت کنند. در جریان این اجلاس سه تفاهم نامه همکاری در زمینه‌های استاندارد، ورزشی و حمل و نقل دریایی میان ایران و عمان به امضا رسیده است. در این راستا، دو تفاهم نامه همکاری در حوزه حمل و نقل دریایی و ورزشی را رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و علی بن مسعود بن علی السنیدی، وزیر تجارت و صنایع عمان به امضا رساندند. همچنین سند تفاهم نامه همکاری در حوزه استاندارد را نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران به نمایندگی از کشورمان به امضا رساند. در ادامه این اجلاس صورتجلسه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور به امضای طرفین رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان، در دیدار طرف عمانی گفت: امیدوارم دستگاه‌های مرتبط با این کمیسیون از فرصت این اجلاس برای شناسایی ظرفیت‌های جدید همکاری و توسعه روابط تجاری متناسب با علایق و تاکیدات مقامات دو کشور نهایت بهره‌برداری را داشته باشند. رضا رحمانی افزود: این هیات جزو بزرگ‌ترین هیات‌های تجاری و عالیرتبه عمان است که در سالیان اخیر به ایران آمده است و به ویژه علاوه بر مقامات عالیرتبه یک هیات بزرگ از تجار و تولیدکنندگان و بخش‌های مهم اقتصادی این هیات را همراهی می‌کنند. او ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده امیدواریم بخش خصوصی دو طرف برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود گام بردارند. وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان تصریح کرد: ما در دولت فقط تسهیل‌کننده هستیم و امیدواریم بخش خصوصی و اتاق بازرگانی مذاکرات را به خوبی جلو ببرند و نتایج خوبی از مداکرات بخش خصوصی دو طرف حاصل شود. کشور دوست و برادر عمان از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. او اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تحت تدابیر مقام‌معظم رهبری و ریاست‌جمهوری بر گسترش روابط با کشورهای همسایه و اسلامی به‌ویژه کشور عمان تاکید دارند. رحمانی گفت: در این راستا برنامه‌ریزی و پیگیری جهت تحقق اهداف و نیات مقامات عالی دو کشور برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی و همچنین روابط سیاسی دو طرف دارای اهمیت فراوان است. او افزود: جهت‌گیری کمیسیون مشترک برای برنامه‌ریزی و شناسایی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و توام با اهداف گسترش روابط دو طرف است. رحمانی ادامه داد: در سال‌های اخیر روابط تجاری دو طرف تحت نظر آقای السنیدی، وزیر تجارت و صنایع عمان با افزایش خوبی رو‌به‌رو بوده است. او عنوان کرد: ما معتقدیم که حجم تبادلات اقتصادی متناسب با علایق و ظرفیت‌های دو طرف نیست و باید افزایش یابد. همکاری‌های دو کشور در حوزه تجارت و گردشگری و فنی و مهندسی و صنعتی بالغ بر ۵ میلیارد دلار است که اکنون فقط یک‌میلیارد دلار آن محقق شده است.

  ضرورت فعال‌سازی کریدور شمال- جنوب

وزیر صنعت اعلام کرد: در همین ارتباط پیشنهاد تشکیل کمیته همکاری‌های مشترک برای پیگیری مصوبات این اجلاس و یک نقشه راه برای این هدف موجود طراحی و پیگیری شود. ایران با دارا بودن ظرفیت کم‌نظیر در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی و گردشگری و... دارای ظرفیت‌های بی‌مانندی برای توسعه روابط است. او افزود: اراده دولت ایران و سیاست تجاری کشورمان بر توسعه روابط تجاری با سلطنت عمان و تامین نیازهای وارداتی خود از این طریق است. رحمانی اضافه کرد: ما عمان را به عنوان یک موقعیت منطقه‌ای برای توسعه روابط با کشورهای عربی و کشورهای شمال آفریقا می‌دانیم و در این زمینه در گذشته تفاهم‌‌هایی چند جانبه برای استفاده از موقعیت عمان را داشتیم و یکی از آنها کریدور شمال جنوب برای ارتباط کشورهای خزر با حاشیه خلیج فارس و کشورهای آفریقایی است. او اعلام کرد: با مقامات این کشورها نیز اخیرا ملاقاتی داشتیم و همگی پیگیر ایجاد این کریدور بودند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه مبادلات بانکی مواردی هست که با پیگیری طرف عمانی به زودی رفع می‌شود. او تصریح کرد: با امضای توافقنامه بندری و کشتیرانی، گسترش روابط در این حوزه محقق خواهد شد. علاوه بر توانمندی تولیدی واحدهای تولیدکننده ایران و تولید کالای با کیفیت صادراتی، در بخش خدمات فنی و مهندسی نیز شرکت‌های ایرانی آماده همکاری هستند. رحمانی گفت: مناطق آزاد دو کشور برای سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات تولیدات به بازارهای ثالث و از راه‌های مناسب ترانزیتی برخوردار هستند. او افزود: اکنون هیچ مانعی برای گسترش همکاری دو طرف وجود ندارد و واحدهای مستقر در مناطق آزاد آماده همکاری هستند. استان‌های مرزی دو کشور دارای ظرفیت‌های همکاری بسیار بالایی هستند و استان‌هایی همچون هرمزگان، فارس، خوزستان و بوشهر و... با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی با عمان برای گسترش روابط بیش از پیش آماده هستند. همچنین در این اجلاس وزیر تجارت و صنایع سلطنت عمان گفت: ما در شرایط فوق‌العاده قرار داریم، با بحران اقتصادی جهانی و چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم و نیازمند بالابردن و تحکیم روابط اقتصادی و تجاری به‌ویژه بخش خصوصی برای افزایش حجم مبادلات میان دو کشور هستیم. علی بن مسعود السنیدی افزود: در این هیات رسمی بیش از ۳۰ تجار عمانی که نماینده تمامی بخش‌های اقتصادی عمان هستند حضور دارند و در تلاشند برای افزایش حجم مبادلات؛ زمینه‌های همکاری با همتایان ایرانی را فراهم کنند. او اضافه کرد: پادشاهی عمان به تازگی قوانین اقتصادی را مصوب کرده که از جمله آنها قوانین سرمایه‌گذاری خارجی است که مزایای زیادی برای تجار دارد. السنیدی تصریح کرد: امیدواریم در این دوره بتوانیم توافقنامه حمل و نقل دریایی را بین ایران و عمان به امضا برسانیم.

 

ارسال نظر