شماره امروز: ۵۴۷

مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین در وزارت صمت خبر داد

| کدخبر: 150116 | |

مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین در دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت،

مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین در دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح توزیع سیستمی تایر سنگین را الگویی مطلوب برای نظارت بر توزیع کالاهای اساسی دریافت‌کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و از اجرای فاز دوم این طرح در ۱۰ استان دیگر خبر داد.

رسول جمشیدی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر عنوان کرد: «طرح توزیع سیستمی لاستیک سنگین» را می‌توان از معدود طرح‌های موفقی دانست که در راستای نظارت بر توزیع کالاهای اساسی که ارز یارانه‌ای دریافت می‌کنند، طراحی و پیاده‌سازی شده است.

او افزود: با اجرای موفق این طرح در استان قزوین، فاز دوم طرح در ۱۰ استان «البرز، زنجان، مرکزی، همدان، کرمانشاه، گلستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، سمنان و یزد» کلید خورده و تا پایان مردادماه، بطور کامل در این استان‌ها مستقر خواهد شد. همچنین سایر استان‌های کشور نیز به‌صورت تدریجی و در دو فاز دیگر مشمول این طرح خواهند شد. جمشیدی فرآیند توزیع لاستیک سنگین تا قبل از این طرح را اینگونه توضیح داد: تا قبل از اجرای این طرح، فرآیند توزیع به این‌صورت بود که موجودی دریافتی از سوی عاملین فروش توسط آنها به سازمان‌های صمت استانی اعلام می‌شد و در گام بعد نیز سازمان‌های استانی موجودی‌های دریافتی را بر حسب نسبتی خاص به‌صورت مکاتبه‌ای به سازمان راهداری اعلام کرده تا مبنای صدور حواله خرید لاستیک قرار گیرد؛ ضمن اینکه در برخی استان‌ها اتحادیه‌ها و اصناف نیز در این امر دخیل بودند که منجر به تعدد مراکز صدور حواله شده بود. او با بیان اینکه غیرسیستمی بودن فرآیند توزیع و دخیل بودن اپراتورهای انسانی در این فرآیند، باعث به وجود آمدن خطاهای متعددی در نحوه صدور حواله و توزیع لاستیک شده بود، افزود: بسیاری از حواله‌های صادرشده برای رانندگان، معتبر و قابل وصول نبود و به همین دلیل با آمار بسیار بالایی از حواله‌های ابطال‌شده روبرو بودیم. وی افزود: همچنین با توجه به دستی بودن فرآیند، امکان سوءاستفاده از حواله‌های جعلی، قبلاً وصول‌شده یا منقضی شده نیز وجود داشت؛ به‌ علاوه، عدم وجود زنجیره توزیع سیستمی، رانت‌های بسیاری برای برخی افراد سودجو ایجاد کرده بود که در نتیجه همین امر، در سال گذشته شاهد بازار سیاه فروش لاستیک دولتی به نرخ آزاد و تا ۲ یا ۳ برابر قیمت واقعی بودیم. مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین اظهار کرد: با اجرای طرح توزیع سیستمی لاستیک در استان قزوین و اتصال سامانه‌ جامع تجارت، سامانه توزیع لاستیک حمل برون‌شهری و سامانه توزیع لاستیک حمل درون‌شهری، کلیه حواله‌های متفرقه و غیر‌اصیل صادر شده از درجه اعتبار ساقط شد و تنها حواله‌هایی که دارای کد رهگیری بودند، در سامانه به عنوان حواله معتبر شناخته شدند.

او با تاکید بر اینکه طرح توزیع سیستمی لاستیک نمی‌تواند به‌تنهایی مشکل کمبود کالا در کشور را مرتفع نماید، گفت: این طرح قادر است، موجودی لاستیک کشور اعم از تولیدی یا وارداتی را مدیریت کرده و با استفاده از داده‌های حقیقی و قابل استناد اعم از پیمایش، مصرف سوخت، بارنامه و غیره با واقعی کردن میزان تخصیص به مصرف‌کنندگان نهایی، از سوداگری در این بخش و ایجاد بازارهای سیاه جلوگیری می‌نماید. البته یقیناً با اجرای این طرح و طرح‌های مشابه و شفاف شدن زنجیره توزیع کالاهای اساسی، این امکان برای متولیان امر وجود دارد که با اطمینان خاطر از رسیدن کالا به دست مصرف‌کننده نهایی، بتوانند با افزایش تخصیص منابع ارزی مشکل کمبود کالاهای اساسی را مرتفع نمایند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران