2 پیش‌شرط برای حذف دلار 4200 تومانی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۱۵۶
2 پیش‌شرط برای حذف دلار 4200 تومانی

در سالروز ملی صنعت ومعدن از چهره‌های برتر تقدیر می‌شود

تعادل - گروه صنعت |

رییس ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن، در نشستی خبری در آستانه سالروز ملی صنعت ومعدن از تجلیل چهره‌های شاخص در این مراسم خبر داد. بنابه توضیحات محمدرضا فیاض، ٥٥ نفر در ١٥ گروه منتخب در بخش‌های مختلف معرفی خواهند شد. مشاور وزیر صنعت، همچنین در نشست خبری روز گذشته خود، از موضع وزارتخانه درباره حذف دلار 4200 تومانی نیز سخن گفت. به گفته او، سه دیدگاه در این زمینه وجود دارد که براساس دیدگاه نخست، دلار ۴۲۰۰ تومانی همچنان باید پرداخت شود، اما دیدگاه دیگر این است که عرضه آن متوقف شود و دیدگاه سوم اما می‌گوید اگر قرار است این ارزهای ارزان توزیع شوند، روند توزیع آنها قرار است تا کی ادامه داشته باشد. سه دیدگاهی که به گفته فیاض در حال بررسی و بحث است. اما مشاور وزیر صنعت، دو پیش شرط را برای حذف ارز دولتی مطرح می‌کند که براساس آن، شرایط بین‌المللی باید اجازه این تصمیم‌گیری را بدهد و همچنین تأمین و توزیع مواد اولیه و تبدیل آن به کالا و ارایه به بازار، وضعیت مشخصی داشته باشد. فیاض در بخش دیگری از سخنان خود از سه گام وزارت صنعت برای رونق تولید در سال 98 خبر داد. در گام اول، اولویت وزارتخانه این است که هیچ واحد صنعتی فعالی، تعطیل یا نیمه تعطیل نشود. گام بعدی، فعال کردن ظرفیت تولید واحدهای صنعتی و رساندن آنها به حداکثر تولید است و گام بعدی، برطرف کردن کمبود واحدهایی است که به هر دلیلی اعم از مدیریت یا امکانات تهیه مواد اولیه با نقصان مواجه هستند.

   محورهای سالروز ملی صنعت و معدن

روز دهم تیرماه در تهران، صنعتگران، معدنکاران و کارآفرینان صنعت و معدن گرد هم می‌آیند و امسال بیست و سومین سال بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن است. در همین راستا، مشاور وزیر صنعت، معدن وتجارت روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و به تشریح محورهای مهم سالروز ملی صنعت ومعدن پرداخت. محمدرضا فیاض با اشاره به اینکه جشن بزرگداشت روز صنعت و معدن در سال 98، به عنوان پنجمین سال همکاری دولت و بخش خصوصی تلقی می‌شود، گفت: مروری بر دستاوردهای سال ۹۷ و معرفی کارآفرینان شاخص و کسانی که قدم‌های موثری برای تولید و صنعت و معدن کشور برداشته‌اند، هدف برگزاری مراسم است.

محمدرضا فیاض رییس ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن با اعلام اینکه حدود ۵۰ تا ۵۵ نفر در ۱۵ رشته صنعتی و معدنی به عنوان چهره‌های شاخص معرفی و تجلیل خواهند شد، گفت: از این تعداد ۹ تا ۱۱ مورد آن مربوط به بخش تخصصی تولید و ۴ بخش آن طرح‌ها و افراد را در بر می‌گیرد که با تاکید وزیر صمت، برگزیدگان از خدمات حمایتی نیز برخوردار خواهند شد. بنابه توضیحات ارایه شده، در این ۱۵ رشته به عنوان منتخب معرفی می‌شوند، ۹ بخش تخصصی تولید شامل «برق و الکترونیک، لوازم خانگی و فلزی، صنایع غذایی و دارویی و شیمیایی و سلولزی، خودرو و نیرومحرکه، ماشین‌سازی و تجهیزات، صنایع نساجی و پوشاک، صنایع معدنی، اکتشافات معدنی و خدمات فنی و مهندسی» هستند. در ادامه کتاب برگزیدگان روز صنعت و معدن تا پایان سال چاپ و در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار خواهد گرفت. فیاض تصریح کرد: از طرح‌ها، شهرک‌های صنعتی، صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی نیز تجلیل می‌شود.

مشاور وزیر صنعت همچنین با توضیح اینکه معاونت‌های تخصصی وزارت صمت، امتیازاتی را برای تولیدکنندگان منتخب در نظر خواهند گرفت، تصریح کرد: در کشور استعدادهای مختلف وجود دارند که عرصه‌ای برای بروز و ظهور آنها نیست؛ بنابراین از تشکل‌ها درخواست کردیم تا استعدادهای گمنام را شناسایی کنند.

رییس ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن بیان کرد: ۳۶۴ روز فعالان تولید و صنعت تلاش و کار کردند و در یک روز که به اسم صنعت و معدن است، ما باید از تلاش آنها تجلیل کنیم. فیاض با اعلام اینکه امسال یک هزار میلیارد تومان پروژه در بخش‌های صنعتی و معدنی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، افزود: خدمات حمایتی از تجلیل‌شدگان و برگزیدگان روز صنعت و معدن در بخش‌های مختلف از جمله اداری هدف‌گذاری شده است. رییس ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در بخش دیگری از سخنان خود، از سه گام وزارتخانه برای رونق تولید گفت. بنابه اظهارات او، در گام اول تلاش براین است که هیچ واحد صنعتی فعالی، تعطیل یا نیمه تعطیل نشود. گام بعدی اما فعال کردن ظرفیت تولیدی واحدهای صنعتی و رساندن آنها به حداکثر تولید است. سومین سیاست کاری متولیان صنعتی در سال 98 فعال‌سازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل و رساندن آنها به ظرفیت تولید است.

فیاض در بخش بعدی صحبت‌های خود درباره موضع وزارت صنعت درباره حذف ارز دولتی در شرایطی که تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه خود دسترسی به دلار ۴۲۰۰ تومانی وحتی با نرخ نیمایی ندارند، نیز گفت: موضوع قیمت ارز چیزی نیست که در یک برهه خاص بتوان در مورد آن تصمیم‌گیری کرد و در یک لحظه آن را عملیاتی کرد؛ بلکه با توجه به شرایط باید تصمیم گرفت و بهترین روش را انتخاب کرد.

مشاور وزیر صنعت افزود: البته در این رابطه سه نظریه وجود دارد؛ نخست اینکه دلار ۴۲۰۰ تومانی همچنان پرداخت شود، دوم اینکه عرضه آن متوقف شود و اما سناریوی سوم این است که اگر قرار است این ارزهای ارزان توزیع شوند، روند توزیع آنها تا کی ادامه داشته باشد. این سه موضوع در حال بررسی و بحث است.

اما فیاض، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را وابسته به دو فاکتور مهم دانست؛ نخست اینکه شرایط ایران به لحاظ بین‌المللی و منطقه‌ای مساعد باشد و جامعه نیز اجازه دهد که این تصمیم به بهترین شکل انجام گیرد. پیش شرط بعدی اینکه وضعیت کشور در توزیع مواد اولیه نیز مساعد باشد. برای هر گونه تصمیمی در مورد سیاست ارزی باید تمام جوانب در تهیه، توزیع و تولید و عرضه کالاها در نظر گرفته شود و هماهنگی نهایی با جامعه به عمل‌ آید.معاون وزیر صنعت همچنین در مورد عدم همخوانی قیمت کالاها در مبادی تولید و عرضه گفت: نحوه قیمت‌گذاری یک رویه متداول و مشخص دارد که مرجع تصمیم‌گیری‌ها درباره آن، ستاد تنظیم بازار است که نماینده‌های دستگاه‌های مذکور در آن حضور دارند و شرایط روز اقتصاد را بررسی کرده و در مورد قیمت تصمیم می‌گیرند. به گفته فیاض، سازمان حمایت بر این روند نظارت می‌کند و امیدواریم بتوانیم واقعی شدن قیمت‌ها را در سطح جامعه داشته باشیم تا کالا با قیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان برسد. او با بیان اینکه همه ساله از سران سه قوه برای حضور در مراسم روز ملی صنعت و معدن دعوت می‌کنیم، گفت: سال جاری نیز منتظر یکی از این بزرگواران برای حضور در جلسه خود هستیم.

   دیدگاه تشکل‌های تخصصی

از سوی دیگر، فعالان حوزه صنعت و معدن در بدنه بخش خصوصی که در این نشست حضور یافته بودند به بیان دیدگاه‌های خود در آستانه روز صنعت و معدن پرداختند. رییس خانه معدن ایران، مهم‌ترین فاکتور برای عبور از شرایط سخت کنونی را قلم رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: امسال در شرایط سختی هستیم که با کمک رسانه‌ها باید فضای کشور را به سمت تعامل برای رسیدن به موفقیت ببریم. محمدرضا بهرامن، تاکید کرد که ما به عنوان بخش خصوصی در کنار دولت هستیم و دولت هم کنار ما قرار دارد و با هم در تعامل هستیم. رییس خانه معدن ایران همچنین با اعلام اینکه برای برپایی نمایشگاه بزرگ معدنی همزمان با روز معدن در آبان ماه برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: باید در شرایط کنونی از تمام ظرفیت‌های تولید استفاده کنیم و حمایت از تولید ملی و مصرف داخلی باید سرلوحه کارهای ما قرار بگیرد. دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران هم که در این نشست حضور یافته بود، با بیان اینکه تحریم‌ها منجر به بهبود ضریب تکرار سرمایه در بخش تولید شده، گفت: فرار مالیاتی بسیار سخت شده و این نوید مثبتی برای اقتصاد شفاف است.محمدرضا مرتضوی ادامه داد: بخش صنعت از آسیب بزرگی که برای آن طراحی شده، تا حدود زیادی گذر کرده و تولیدکنندگان با تلاش خود توانستند این بخش را محفوظ نگه دارند به این معنا که واحدهای صنعتی توانسته‌اند با وجود همه مشکلاتی که در داخل و خارج، پیش پای آنها قرار داده شده، با اتکا به منابع داخلی، سرپا بمانند و این غرورآفرین است. او با بیان اینکه دو سال است که ما در تحریم به سر می‌بریم و البته شاید بتوان نام آن را فراتر از تحریم، محاصره کامل اقتصادی دانست، گفت: کار کردن در چنین شرایطی، بسیار سخت است، اما واحدهای صنعتی، معدنی و کشاورزی و نیز ارگان‌های متعلق به بخش خصوصی، با تمام تلاش خود توانستند کار را پیش ببرند.

مرتضوی معتقد است که شرکت‌های ایرانی، پویا و فعال هستند و صنعت غذا به عنوان یکی از صنایع بسیار مهم برای تأمین نیازهای مردم، محکم قدم برمی‌دارد البته مردم به بخش صنعت داخلی نیز اعتماد دارند و با همکاری توانسته‌اند پاسخ استقامت تولیدکنندگان را بدهند.

او با بیان اینکه در شرایط عادی قرار نداریم، نمی‌توانیم برنامه درازمدت چندساله برای خود تدوین کنیم، گفت: به همین دلیل باید در تعامل و گفت‌وگوی نزدیک و بی‌پرده با مسوولان کشور، شرایط را مدیریت کنیم. مرتضوی در بخش دیگری از سخنان خود، به اتفاقات مثبتی که در حاشیه تحریم‌ها برای صنعت ایران رخ داده، اشاره کرد وگفت: اگرچه مشکل تخصیص و تأمین ارز داریم، اما مژده می‌دهم که برخی شرکت‌های تولیدی نسبت به گذشته عملکرد بهتری داشته‌اند.

به گفته مرتضوی اما اتفاق مثبتی که در تولید کشور رخ داده، آن است که بسیاری از تولیدکنندگانی که مشکل تأمین نقدینگی به دلیل فروش‌های نسیه داشتند، اکنون وضعیت بهتری را تجربه می‌کنند؛ چراکه نرخ تکرار ضریب سرمایه آنها بهبود یافته است. او با اشاره به اینکه در اقتصاد ایران فرار مالیاتی بسیار سخت شده و این جای خوشحالی دارد، از مسوولان کشور خواستار شد تا فرارهای مالیاتی را سخت و سخت‌تر کنند تا بتوان در یک فضای سالم اقتصادی، رقابت بهتری را تجربه کرد.

در ادامه این نشست، رییس کمیته استان‌های ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن هم در اظهاراتی گفت: پس از دهم تیرماه، جشن بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در ۳۱ استان کشور به اجرا در می‌آید. به گفته آرمان خالقی، تاکنون۱۲ استان، تاریخ برگزاری مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن خود را اعلام کردند و مراسم استان‌ها از ۱۱ تیرماه آغاز می‌شود و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد.رییس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران و خزانه‌دار ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن هم بر این موضوع تاکید کرد که تأمین هزینه‌های برگزاری مراسم روز ملی صنعت و معدن را تشکل‌های بخش خصوصی تقبل کرده‌اند و دولت هزینه‌ای نکرده است. «علی صدری» در ادامه با بیان اینکه واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی تهران سه برابر شده، اظهار کرد: این امر نشانگر تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به بخش صنعت است. بنابه اظهارات او، وضعیت اقتصادی در بخش صنعت و معدن قابل دفاع است و باید از داشته‌هایمان حمایت کنیم.

 

ارسال نظر