مزایای بازار عراق برای شرکت‌های ایرانی

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۰۰:۳۰:۲۵
کد خبر: ۱۴۳۵۳۳

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: عراق بازاری دست کم 4 میلیارد دلاری برای ایران محسوب می شود و شرکت‌های ایرانی باید روی مباحث برندسازی‌، کیفیت محصولات و برگزاری نمایشگاه‌ها بیشتر فعالیت کنند.  سید حمید حسینی افزود: سال 97 برای تجارت ایران به عراق بسیار مناسب بود و صادرات فولاد و مقاطع فولادی به این کشور رشد قابل قبولی داشت.

به گزارش ایرنا، او گفت: ایران باید در اندیشه تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی محصولات خود باشد و بهترین این بازارها عراق است. حسینی یادآور شد: تلفیق معدن و انرژی به دلیل ارزانی گاز در کشورمان، می تواند بهترین راهبرد برای توسعه باشد و جمهوری اسلامی را از وابستگی به نفت نجات دهد، به‌طوری که هرجا دولت از این سیاست استفاده کرد، در آن صنعت موفق بودیم.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ادامه به مزایای بازار بزرگ عراق پرداخت و گفت: نابودی زیرساخت های این کشور، توانایی مالی بالا و نیاز به کالاها و خدمات، فقدان نیروی انسانی کارآمد، مزیت رقابتی ایران در بازار مصالح ساختمانی و صنایع غذایی، مواد نفتی، شیمیایی، پتروشیمی و خدمات فنی و مهندسی، پزشکی و درمانی، فقدان امنیت و فضای مساعد کسب و کار و نبود نظام بانکی و بیمه‌ای کارآمد از جمله مزایایی است که بازار این کشور را برای ایرانی ها جذاب کرده است.

بنابه اظهارات حسینی، بررسی آماری جمعیت عراق گویای این است که 65 درصد این کشور کمتر از 45 سال دارند و در عین حال جمعیت زیر 20 سال عراق هم سهمی بالغ بر 45 درصد دارند که این مشخصه جمعیتی مصرف گرایی آنها را نشان می دهد.  او گفت: توسعه ساختمان سازی و زیرساخت ها، اولویت چهارم برنامه‌های محوری دولت عراق است که باید مورد توجه صادرکنندگان کالا و خدمات ایرانی به این کشور قرار گیرد. حسینی ادامه داد: ایران تا سال 2017 سومین صادرکننده به عراق با 6 میلیارد و 400 میلیون دلار بود، اما در سال گذشته میلادی به دلیل تغییر نرخ ارز و وقایع رویداده در دولت عراق، صادرات ایران به 8 میلیارد و 700 میلیون دلار رسید و رتبه نخست صادرات به این کشور را به‌دست آوردیم.

بنابه آمار اعلامی از سوی این فعال اقتصادی، ترکیه با 7 میلیارد و 300 میلیون دلار و چین با 3 میلیارد دلار، دومین و سومین صادر کنندگان کالا و خدمات به بازار عراق پس از ایران بودند، اما ترکیه با از دست دادن بازار ایران، چهار دفتر در شهرهای «اربیل، بصره و موصل» برای مطالعه بازار عراق افتتاح کرد.

به گفته وی، عراق در شمار معدود کشورهایی است که تراز تجاری ایران با آن مثبت است.  حسینی همچنین اظهارکرد: علاوه برصادرات خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت، گردشگری و توریسم درمانی، همچنین یک میلیارد دلار کالا از ایران به سمت عراق قاچاق شده است و در سال گذشته هم 2 میلیون و 500 هزار نفر عراقی از کشورمان بازدید داشتند.  او یادآور شد: حیوانات زنده و محصولات حیوانی، نباتی، چربی ها و روغن های حیوانی و نباتی و پوست خام، عمده صادرات ایران به عراق را تشکیل می دهند.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: سال گذشته فلزات معمولی با یک میلیارد و 130 میلیون دلار، جهش صادراتی بیش از 50 درصدی درمقایسه با سال 96 داشت که نشان دهنده فعال شدن شرکت‌های فولادی کشورمان و افزایش سهم آنها در بازار عراق بود.  به گفته او، اوکراین و ترکیه در صادرات فلزات معمولی به این کشور رتبه های نخست و دوم را دارند که تلاش اوکراینی ها با وجود بعد مسافت زیاد از عراق و هزینه حمل بالا سوال برانگیز است. او در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: چدن، آهن و فولاد با 619 میلیون دلار، میله های گرم نورد شده با 103 میلیون دلار، مصنوعات چدن، آهن و فولادی با 387 میلیون دلار و مصنوعات مسی با 71 میلیون دلار از جمله فلزاتی است که سال گذشته از ایران به عراق صادر شد.  حسینی خواستار آن شد که دولت برای افزایش سهم شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی در عراق برنامه‌ریزی کند.

به گفته این فعال تجاری، دولت عراق به تازگی همه فرصت های سرمایه گذاری اش را اعلام کرده که 30 درصد آنها بازسازی بخش مسکن به ویژه در شهر موصل است و پیش بینی می شود در سال 2020 رونقی در ساختمان سازی در این کشور را شاهد باشیم.

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: برای احداث شهرک‌های مشترک صنعتی مرزی در عراق چند سال گذشته پیگیری داشتیم، اما مورد پذیرش واقع نشد، به تازگی در سفر رییس جمهوری به بغداد ساخت این شهرک ها در 2 نقطه اروند و پرویز خان مصوب شد و ساخت این شهرک‌ها می تواند به واحدهای فولادسازی ایران کمک کند تا بیشتر در بازار بزرگ عراق نفوذ داشته و به سایر کشورها دسترسی داشته باشند .

او در ادامه «عقد قرارداد تعرفه ترجیحی، یکسان سازی استاندارد کالایی، تشکیل شرکت حمل و نقل مشترک و شرکت های فنی و مهندسی مشترک، برقراری رابطه بانکی و بیمه‌ای بین دو کشور، مشارکت 2 کشور در راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و واحدهای تولیدی و صنعتی» را راه حل های ارتقای روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق بر شمرد. حسینی این موضوع را نیز مورد اشاره قرار داد که تاکنون با وجود مزیت های مختلف، هنوز حتی یک نمایشگاه مصالح ساختمانی از سوی فعالان کشورمان در عراق برگزار نشده است.

 

 

ارسال نظر