دردسرهای محدودیت ثبت سفارش در مناطق آزاد

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۸۲۰

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، روند تولید، واردات و صادرات در صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور را تشریح کرد.

محسن نریمان با بیان اینکه با قوانین جدید، مناطق آزاد هم مشمول ثبت سفارش کالا می‌شود، آن را یک محدودیت وارداتی عنوان کرد که باعث بروز مشکل برای فروشندگان کالا و خدمات شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه منطقه آزاد ارس، با بیان اینکه این منطقه در همسایگی کشورهای «ارمنستان، آذربایجان و نخجوان» قرار دارد و ۴ بخش مختلف در قالب یک منطقه آزاد فعالیت دارد، گفت: در مجموع حدود ۵۱ هزار هکتار مساحت این منطقه است که در کنار رود ارس تعریف شده است. بنابه اظهارات نریمان، از مزایای همسایگی با کشورها در منطقه آزاد ارس گره خوردن منافع مشترک است و تعاملات اقتصادی برد - برد می‌تواند شکل بگیرد. او گفت: مشوق‌هایی در مناطق آزاد مانند معافیت مالیاتی وجود دارد که در راستای حمایت از تولید صورت می‌گیرد.

همچنین بنابر آمار اعلامی که از سوی مدیرعامل منطقه آزاد ارس، عنوان شد، معادل یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در ۱۰ ماه امسال سرمایه‌گذاری در منطقه ارس صورت گرفته که ۹۰ درصد آن در بخش تولید بوده است. بنابر آمار اعلامی از سوی نریمان، حدود ۴۰ میلیون دلار نسبت به سال گذشته افزایش سرمایه‌گذاری در این منطقه صورت گرفته است. بنابر توضیحات او، بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های تولیدی، سلولوزی، آهن، فولاد، نفت و پالایشگاه و ... صورت گرفته است.

 همچنین به گفته رییس هیات‌مدیره منطقه آزاد ارس، با وجود بخشنامه‌های متعدد در سال جاری، مجموع صادرات از ابتدای سال ۹۷ تا دی ماه ۲۱۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل مناسب است. مجموع واردات صورت گرفته ۴۹ میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل کاهش چشم‌گیری داشته است. او افزود: با وجود بحث تحریم، سرمایه‌گذاران «ارمنی، ترک و آذربایجانی» در ارس فعال شده‌اند. او در عین حال، یکی از برنامه‌ها برای اشتغال زایی، را راه‌اندازی خط تولید برندهای خارجی در منطقه آزاد ارس عنوان کرد. او همچنین پیوستن ایران به FATF را تسهیل‌کننده دانست و گفت: احتمالا نظر نهایی در این باره مثبت خواهد بود، اما رفتار کشورهای طرف مذاکره تعیین‌کننده است.

او در زمینه مشوق‌ها در مناطق آزاد، افزود: علاوه بر معافیت‌های مالیاتی، واگذاری زمین و کمک‌های دیگری نیز انجام می‌شود و برای واردات ماشین آلات نیز عوارضی دریافت نمی‌شود. او تصریح کرد: بیش از ۲ هزار شرکت ثبت شده در منطقه آزاد ارس داریم و ۸ هزار و ۸۰۳ میلیون دلار تا ۱۰ ماهه نخست امسال سرمایه‌گذاری داخلی صورت گرفته است. به گفته نریمان، در سال جاری و تا ۲۵ بهمن ماه، ۶۸ هزار تن گواهی تولید در منطقه ارس صادر شده است. همچنین برای هزار و ۴۵۱ نوع کالا گواهی صادر شد و در این بخش نیز رشد اتفاق افتاده است.

 

 

ارسال نظر