اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۰۰:۳۷:۰۵
کد خبر: ۱۳۲۸۸۷

مخالفت با اجرای پیمان‌سپاری ارزی

تسنیم| رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه در حال حاضر هیچ بانک چینی با تجار ایرانی فعالیت نمی‌کند، گفت: من به عنوان یک صادرکننده با اجرای پیمان‌سپاری ارزی مخالفم زیرا این کار کلاً غلط است. اسدالله عسگراولادی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ بانک چینی با تجار ایرانی فعالیت نمی‌کند، اظهارداشت: همین موضوع عاملی شده تا صادرات به این کشور متوقف شود. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه بانک مرکزی در حال رایزنی برای ادامه همکاری بانکی با طرف چینی است، افزود: هنوز این رایزنی‌ها نتیجه نداده است. او تصریح کرد: من به عنوان یک صادرکننده با اجرای پیمان‌سپاری ارزی مخالفم زیرا این کار کلاً غلط است. من اصلا نمی‌توانم پول خود را وارد کشور کنم در نهایت هم اگر پول خود را به کشور نیاوریم متهم به قاچاق می‌شویم.

خودروسازان در انتظار اخذ مجوز افزایش قیمت‌ها

فارس|رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو با بیان اینکه خودروسازان در انتظار دریافت مجوز افزایش قیمت‌ها هستند، گفت: اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به علت عدم عرضه به موقع خودرو به بازار است. سعید موتمنی در مورد آخرین وضعیت بازار خودرو، گفت: در بازار خودرو، تقریبا تعادل قیمت‌ها احساس می‌شود و معمولا قیمت‌ خودروها یک تا 5 میلیون تومان نوسان دارد. رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه بازار خودرو تقریبا راکد است، افزود: ثبات قیمت ارز منجر به رونق خرید و فروش می‌شود اما هر زمان که قیمت ارز در نوسان باشد خریداران و فروشندگان واقعی تقریبا از معامله خودرو خودداری می‌کنند. موتمنی با اشاره به اینکه مطرح شدن مطالبی راجع به نرخ واقعی ارز که بین 7 تا 9 هزار تومان است منجر به عدم اقدام خریداران برای خرید خودرو می‌شود، گفت: در این شرایط خریداران واقعی به دلیل نگرانی از متضرر شدن اقدام به خرید نمی‌کنند.

او با اشاره به اینکه خودروسازهای بزرگ داخلی به دلیل تقاضا برای افزایش قیمت، عرضه خودرو به بازار را کم کرده‌اند، بیان کرد: کاهش عرضه هم عاملی برای افزایش قیمت خودرو است. رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو بیان کرد: در صورت عرضه به اندازه کافی، شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود. او در پاسخ به این سوال که افزایش 60 درصدی قیمت‌ها توسط یکی از خودروسازان براساس دریافت مجوز صورت گرفته است، گفت: افزایش قیمت ارز منجر به سوءاستفاده برخی خودروسازان از جمله خودروسازان چینی در کشور شده است. موتمنی با بیان اینکه تا سال گذشته این خودروسازان با اخذ مبالغ بسیار اندک اقدام به پیش فروش خودرو می‌کردند، گفت: در شرایط فعلی برخی خودروسازان که تقریبا مونتاژ خودروهای چینی در داخل کشور را انجام می‌دهند با افزایش 55 تا 60 درصدی قیمت‌ها و بدون اینکه مراجع ذی‌ربط و مربوطه از قبیل ستاد تنظیم بازار از اینها سوال که براساس چه فرمولی این افزایش قیمت‌ها اعمال شده به کار خود ادامه می‌دهند. او بیان کرد: اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به علت عدم عرضه به موقع خودرو به بازار است و این در حالی است که خودروسازان هنوز مجوز افزایش قیمت را نگرفته‌اند و منتظر اخذ این مجوز هستند.

بخش خصوصی تقویت شود

تسنیم| رییس مجمع واردات با بیان اینکه تجربه تحریم‌های دوره پیشین نشان داد بخش خصوصی، موفقیت بیشتری در مسیر دور زدن تحریم‌ها داشت گفت: توقع فعالان اقتصادی از وزیر جدید صمت آن است که بخش خصوصی را تقویت کند. علیرضا مناقبی با اشاره به رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر جدید صمت اظهار داشت: صنعت و تجارت، دو محور اصلی و سرنوشت ساز اقتصاد کشور هستند و توقع این است که وزیر جدید بر اساس آسیب‌شناسی‌هایی که در این حوزه صورت گرفته، هر چه زودتر از مسیر فعالیت بخش خصوصی و به ویژه بنگاه‌های کوچک گره گشایی کند.

او ادامه داد: دنیا به این نتیجه رسیده که برای تقویت و بالندگی صنعت و تجارت، راهی جز تکیه کردن به توانمندی‌ها و ظرفیت بخش خصوصی وجود ندارد و به همین جهت بحث حمایت دولت‌ها از بنگاه‌های کوچک و متوسط، به یکی از مهم‌ترین موضوعات دولت‌ها تبدیل شده است. مناقبی افزود: این موضوع در رابطه با کشور ما که با تحریم‌های مختلف مواجه است، از اهمیت بسزایی برخوردار است و توقع فعالان اقتصادی از وزیر جدید صمت این است که گشایش‌های آینده نگرانه‌ای در کسب و کار بنگاه‌های کوچک و متوسط فراهم کند و الزامات اقتصادی برای حیات این بنگاه‌ها را بهبود ببخشد. به گفته رییس مجمع واردات، متاسفانه دغدغه اصلی بسیاری از دولتمردان، متمرکز بر بنگاه‌های دولتی و شبهه دولتی است و این درحالی است که تجربه تحریم‌های دوره پیشین به وضوح نشان داد که بخش خصوصی، موفقیت بیشتری در مسیر دور زدن تحریم‌ها داشتند. او تصریح کرد: بخشنامه‌های غافلگیرکننده و شوک آور، فعالان اقتصادی را خسته و افسرده ساخته و این موضوع برای اقتصاد کشور، سم مهلک و کشنده است که وزیر جدید باید نسبت به رفع آن، دقت نظر بیشتری داشته باشد. وی با اشاره به ضرورت کاهش تصدی‌گری دولت و تفویض امور به تشکل‌ها تصریح کرد: خود‌تحریمی‌ها فضای تولید و تجارت را تیره و تار ساخته و ناهماهنگی‌ها میان دستگاه‌های مختلف، فعالان اقتصادی را در چرخه‌های فرسایشی و غیر مولد انداخته است.

 

ارسال نظر