رقابت صادرکنندگان در بزرگ‌ترین رویداد تجاری

۱۳۹۷/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۸۶۱

رییس سازمان توسعه تجارت ایران از رقابت 510 صادرکننده در 63 گروه کالایی و 7 گروه خدمات فنی و مهندسی در بیست و دومین دور از انتخاب صادرکننده نمونه خبر داد. به گزارش شاتا، مجتبی خسروتاج گفت: از میان 63 گروه کالایی، به تفکیک بیشترین متقاضیان از بخش کشاورزی و کمترین متقاضیان از بخش تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی ثبت نام کرده‌اند. همچنین در بخش صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی نیز 43 متقاضی، از بخش‌های خدمات فنی و مهندسی، گردشگری و بخش IT اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند. او در مورد برگزاری جلسات کارگروه انتخاب صادرکننده نمونه افزود: چهارمین جلسه انتخاب صادرکننده نمونه در حالی برگزار شد که تاکنون، معیارها و شاخص‌های امتیازبندی، نحوه دریافت پرونده، امتیازبندی بر‌اساس آمار مأخوذ از گمرک و استاندارد و ارجاع به 19 میز تخصصی جهت بررسی سایر موارد مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفته است و  با تکمیل اطلاعات صادرکنندگان، 50 صادرکننده توسط کارگروه‌ها انتخاب و 29 مهر ماه، روز ملی صادرات، معرفی خواهند شد.

خسروتاج همچنین با اشاره به تغییرات صورت گرفته در نحوه ارزیابی متقاضیان و معیار قرار دادن کد تعرفه‌های 8 رقمی که بر اساس آن، صادرکنندگان کالای خود را به گمرک اظهار می‌کنند از اقدامات خوب صورت گرفته در فرآیند ارزیابی قلمداد کرد وگفت: گروه‌بندی صادرکنندگان بر اساس کد تعرفه موجب شده تقسیم‌بندی صادرکنندگان در گروه‌های همگن صورت پذیرفته و منجر به سرعت و شفافیت بیشتر شود. معاون صادراتی وزیر صنعت اظهار کرد: با توجه به اینکه در ارزیابی متقاضیان برای کسب عنوان صادرکننده نمونه ملی امتیاز اصلی مربوط به درآمد ارزی، رشد صادرات و تنوع و ماندگاری بازارهای هدف است، در طراحی سامانه نمونش امسال تلاش شد با اخذ آمار و اطلاعات صادرکنندگان از گمرک ایران به عنوان مرجع آمار صادراتی، راستی آزمایی دقیقی در معیارهای عنوان شده صورت پذیرد که با این رویکرد، حدود 50 درصد امتیاز متقاضیان به صورت شفاف و سیستمی در اختیار کارگروه صادرکننده نمونه قرار گرفته است.

به گفته او، معیارهای کیفی مانند استاندارد و برند، تبلیغات و عضویت در تشکل‌ها نیز با نظر کارشناسان سازمان‌های ذی‌ربط و میزهای تخصصی کالایی مستقر در سازمان توسعه تجارت ایران مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پرونده متقاضیان در دو محور ارزیابی به کارگروه انتخاب صادرکننده نمونه جهت بررسی و تایید ارجاع می‌شود.

 

ارسال نظر