جزئیات طرح توانمندسازی تولید

۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۰۱:۲۱:۰۸
کد خبر: ۱۳۰۱۹۳
جزئیات طرح توانمندسازی تولید

دولت برای اجرای طرح توانمندسازی تولید داخل تا 10‌میلیارد دلار اعتبار در نظر گرفت که سهم مشارکت دولت ۵۰درصد و 50 درصد دیگر سهم بانک‌ها و مردم است. معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این موضوع گفت: طرح توانمندسازی تولید صادرات‌گرا از یک سال تا 5 سال زمان می‌برد و منابع مالی لازم برای اجرای این طرح شناسایی و قابل تأمین است، به عنوان مثال؛ برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل تجاری سه میلیارد و سیصد میلیون دلار تا سه سال آینده اعتبار در نظر گرفته شده است.

به گزارش تسنیم، رضا رحمانی علاوه بر نوسازی ناوگان تجاری، توسعه صنایع دریایی، توسعه صنایع نساجی و پوشاک و کفش، نوسازی صنایع تولیدی، ساماندهی لجستیکی، توانمندسازی تولید پایدار، افزایش حجم و تنوع صادراتی، فعالسازی معادن کوچک و تکمیل ظرفیت زنجیره فلزات اساسی را از 9 زیرشاخه طرح توانمندسازی تولید صادرات‌گرا برشمرد.

او افزود: برای طرح توانمندسازی از محل 9 پروژه مطالعات انجام و مدیر پروژه از سوی شخص رییس‌جمهور انتخاب شده و منابع مالی نیز اختصاص داده شده است. معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه برای معادن کوچک مردم سرمایه‌گذاری می‌کنند و دولت فقط بستر را فراهم می‌کند، گفت: منابع این نه طرح دولتی، خصوصی و بانکی است که 50 درصد منابع را دولت تأمین می‌کند و 50 درصد بقیه از جانب بانک‌ها و مردم تأمین منابع می‌شود.

او ادامه داد: ارتباط ما با بخش خصوصی از طریق تشکل‌ها و بخش خصوصی است. رحمانی تأکید کرد: تحریم برای ما فرصت است؛ اگر بتوانیم از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و ظرفیت‌های جدید و واحدهای تولیدی و توسعه‌ای ایجاد کنیم می‌توانیم واردات اقلام خارجی را کم کنیم.

او اضافه کرد: بطور مثال؛ در انجمن تولیدکننده پوشاک که پایلوت در هفت استان شروع شده، دولت با یارانه حمایت و زیرساخت‌ها را فراهم کرده است. معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رمز موفقیت، تولیدکننده و مردم هستند بنابراین مایل هستیم که به بخش خصوصی امکان حضور بیشتر بدهیم. ما برای اولین بار در این دوره اتاق به تشکل‌ها اختصاص داده‌ایم که بتوانند جلسات را برگزار و نتایج را اعلام کنند، این شروع کار است که نیاز به بررسی بیشتر دارد. رحمانی گفت: دولت در اشتغال روستایی 12هزار میلیارد تومان، 30هزار میلیارد تومان برای رونق تولید و نوسازی صنایع، 30هزار میلیارد تومان در طرح کارا در وزارت کار، 64هزار میلیارد تومان برای اشتغال‌سازی و هزار و سیصد میلیارد تومان برای زیرساخت‌های صادراتی منابع تخصیص داده است. دولت با همه مشکلات مالی این منابع را لحاظ کرده و به همه استانداران بر اساس آمایش سرزمین و مزیت‌های منطقه‌ای تأکید شده است. او افزود: از همه تولیدکنندگان و اعضای اتاق می‌خواهیم که با هم برای رونق استفاده کنیم تا بتوانیم از این برهه نیز عبور کنیم.

 

ارسال نظر