شماره امروز: ۵۴۷

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد

| کدخبر: 127861 | |

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران، با بیان اینکه «کریدور شمال - جنوب» ۱۱ عضو از کشورهای مختلف را به خودش متصل کرده است،

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران، با بیان اینکه «کریدور شمال - جنوب» ۱۱ عضو از کشورهای مختلف را به خودش متصل کرده است، گفت: با توجه به اینکه بیشترین مسیر کریدور از خاک ایران می‌گذرد، از این رو ایران را به عنوان امین و دبیرخانه این کریدور انتخاب کرده‌اند. به گزارش ایسنا، سیده فاطمه مقیمی در سی و هفتمین نشست تخصصی توسعه که با موضوع «نقش لجستیک و حمل و نقل چندوجهی در روان‌سازی ترانزیت»، اظهار کرد: اگر قرار است براساس یک اقتصاد خوب و کلان حرکت کنیم، قطعا باید فرصت‌های موجود در منطقه را بشناسیم. مقیمی، دسترسی به کریدورهای ترانزیتی را یکی دیگر از مزیت‌های جغرافیایی ایران دانست و عنوان کرد: برخی از این کریدورها از جمله جاده شاهی، جاده مروارید و جاده ابریشم از زمان‌های قدیم وجود داشته، اما به فراموشی سپرده شده است. او با بیان اینکه «کریدور شمال – جنوب»، کریدوری است که از منطقه ایران می‌گذرد، متذکر شد: اولین نشست این کریدور در سال ۲۰۰۰ در سن پترزبورگ بین سه کشور هندوستان، ایران و روسیه شکل گرفت که برای شروع بحث ترانزیت را محور قرار دادند. این کریدور از بمبئی شروع می‌شود، از دریا می‌گذرد و به مجموعه خلیج فارس می‌رسد و وارد بنادر جنوب کشور می‌شود و از خاک ایران عبور می‌کند و پس از خروج از دریای خزر به روسیه می‌رسد. این مسیر در ادامه به کشورهای اروپای شمالی متصل می‌شود. او  با  اشاره به انشعابات جدید نشات گرفته از مسیر کریدور، اضافه کرد: این کریدور پس از ورود به خاک ایران می‌تواند از طریق سرخس به ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و چین و سپس جاده ابریشم متصل شود. مقیمی، کریدور شمال – جنوب را راحت‌ترین مسیر برای عبور کالاهای صادراتی از هندوستان به اروپا دانست و اضافه کرد: کریدور شمال – جنوب مقرون به صرفه‌ترین، امن‌ترین و سریع‌ترین مسیر است، زیرا در بحث تجارت سرعت، کیفیت و قیمت سه مولفه‌ای است که می‌تواند در مقایسه کردن و جایگزین شدن یک مسیر برای طرف تجاری ما تعیین کننده باشد. این کریدور مسیر ۶۰ روزه دریایی را تبدیل به ۳۵ روز می‌کند. او بیشترین درآمد کریدور شمال – جنوب را مربوط به ایران به علت بیشترین طول مسیر طی شده در داخل خاک کشور دانست و گفت: متاسفانه این کریدور هنوز کاغذی است و اجرایی شدن آن به صورت مطلوب اتفاق نیفتاده است. عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به بحث تجارت جهانی و مشکلات ترانزیت در ایران، خاطرنشان کرد: کمبودهای لجستیکی یکی از عواملی است که ما را از گردونه رقابت در حوزه ترانزیت دور می‌کند. این در حالی است که صنعت حمل و نقل پرمشغله‌ترین نوع کسب و کار در یک کشور محسوب می‌شود که با شکل‌گیری زیرساخت‌های مربوطه تحقق پیدا می‌کند. در واقع از لحظه ورود یک کالا تا مرحله تخلیه و بارگیری نیازمند حلقه‌های تامین هستیم. او از کریدور شرق–غرب به عنوان جاده باستانی ابریشم یاد کرد و متذکر شد: عملا کریدور شمال - جنوب می‌تواند فعال‌تر باشد. همچنین منطقه آزاد انزلی از جمله فرصت‌های اشتغالزا برای ماست، اما متاسفانه در راه آهن رشت – انزلی بریدگی داریم. البته افتتاح راه آهن آستارا - آستارا بسیار تاثیرگذار بود که سود آن بیشتر متوجه طرف آذری است. مقیمی، با اشاره به کریدورهای جنوب آسیا و تراسیکا، اظهار کرد: کریدور جنوبی آسیا از آسیای جنوب شرق شروع می‌شود و به شبه قاره هند می‌رسد و از طریق ایران و مرز بازرگان مسیر

 اسلام‌آباد – تهران - استانبول را فعال می‌کند. کریدور تراسیکا از کشور ما عبور نمی‌کند، اما کریدور شمال - جنوب می‌تواند به تراسیکا متصل شود. در واقع به بسیاری از مسیرها به صورت انشعاب

می‌توانیم وصل باشیم و از آنها استفاده کنیم. مقیمی، نبود قوانین شفاف و قواعد مشخص نسبت به انجام عملیات تجاری را یکی دیگر از مشکلات دانست و یادآور شد: کشورهای عضو کریدور موافقت نامه‌هایی را شکل می‌دهند که تسهیلات مربوط به تجارت در آن منطقه را رهنمود می‌کند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران